An overview of the History of Mathematics in degree course projects in mathematics at public higher education institutions in the state of Maranhão

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30938/bocehm.v11i32.12271

Keywords:

History of Mathematics, Pedagogical Course Project, Degree in Mathematics

Abstract

The present work aims to present an overview of how the History of Mathematics is present in Mathematics Degree PPCs at HEIs and is based on documentary research around a descriptive analysis about the presence of the History of Mathematics in the pedagogical projects of Courses. This research began with an identification of public Higher Education Institutions in the state in e-MEC, from which we report four institutions, UFMA, IFMA, UEMA and UEMASUL. With the institutions identified, the Pedagogical Projects of the Courses were searched on the websites of each HEI, where readings and studies were undertaken to create a presentation and discussion about the presence of the History of Mathematics in each institution and characterize it. The results are displayed in tables and discussed from which it is inferred that UFMA and UEMASUL have only one Campus that offers the Degree in Mathematics course with a workload of 60 hours, UEMA has five Campuses with this subject with the same workload hourly, and IFMA has seven campuses with this discipline ranging from 45 to 60 hours.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Benjamim Cardoso da Silva Neto, Instituto Federal do Maranhão - IFMA

Licenciado em Matemática, Especialização em Metodologia do Ensino de Matemática, Mestrado em Educação para Ciências e Matemática, Doutorado em Educação em Ciências e Matemática, Professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do IFMA - Campus São Raimundo das Mangabeiras. Faz parte do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática - GEPEM (IFMA - Monte Castelo), é Líder do Grupo de Pesquisa em Aplicações Matemáticas e Educação Matemática - GAMEM (IFMA -São Raimundo das Mangabeiras. Pesquisa e estuda sobre possibilidades de inserção de abordagens didáticas da História da Matemática em sala de aula, Resolução de problemas, Etnomatemática, Modelagem Matemática e sobre o desenvolvimento de recursos e estratégias didáticas para o ensino de Matemática na Educação Básica.

Letícia Baluz Maciel Costa, Universidade Federal do Maranhão - UFMA

Mestranda em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Maranhão, pós-Graduada em Ensino de Matemática e Graduada em Licenciatura em Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão IFMA, Campus São Luís Monte Castelo. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática do IFMA GEPEMA. Tem experiência em Educação, Educação Matemática, Ensino e Aprendizagem em Matemática, Metodologia do Ensino de Matemática.

References

ARAMAN, E. M. O.; BATISTA, I. L. Contribuições da história da matemática para a construção dos saberes do professor de matemática. Bolema, Rio Claro, v.27, n.45, p.1-30, abr. 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?

script=sci_arttext&pid=S0103-636X2013000100002&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 20/08/2023

BRASIL. Cadastro Nacional de Cursos e Instituições de Educação Superior.

Cadastro e-MEC. Ministério da Educação. 2017.

BARONI, R. L. S; NOBRE, S. R. A pesquisa em história da matemática e suas relações com a educação matemática. In: BICUDO, M. A. V. Pesquisa em educação matemática: concepções & perspectivas. São Paulo: UNESP, 1999. p. 129-136.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto (Portugal): Porto Editora, 1994.

BONAFINI, F. C. Metodologia do ensino da matemática. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2016.

BRITO, A. J. A História da Matemática e da Educação Matemática na formação de professores. Educação Matemática em Revista, São Paulo. v. 13, n. 22, p. 11-15, 2017. Disponível em: http://funes.uniandes.edu.co/26848/. Acesso em: 23 ago. 2023.

D´AMBROSIO, U. História da Matemática e Educação. In: FERREIRA, E. S. (Org.) Cadernos CEDES 40. Campinas: Papirus, 1996.

D’AMBROSIO, B. S. Reflexões sobre a História da Matemática na Formação de Professores. Revista Brasileira de História da Matemática, Especial, n. 1, p. 399-406, 2007.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Editora Atlas AS, 2008.

MARCONI, M.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

MENDES, I. A. História da matemática: um enfoque transdisciplinar. In: XI CIAEM. FURB, 2003. Anais [...]. Blumenau: FURB. 2003, CD-CARD, 2003.

MENDES, I. A. A investigação histórica como agente da cognição matemática na sala de aula. Porto Alegre: Sulina, 2006.

MIGUEL, A. Três estudos sobre história e educação matemática. 346 f. Tese (Doutorado em Educação) -Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas 1993.

MIGUEL, A. História, filosofia e sociologia da educação matemática na formação do professor: um programa de pesquisa. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, p. 137-152, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/HDzJ4tm5D9d3pkQF5Gv9XDs/?stop=next&lang=pt&format=html. Acesso em: Acesso em: 21 out. 2023.

MIGUEL, A; BRITO, A. J. A história da matemática na formação do professor de matemática. In: FERREIRA, E. S. (Org.) Cadernos CEDES 40. Campinas: Papirus, 1996.

NOBRE, S. Alguns “porquês” na história da matemática e suas contribuições para a Educação Matemática. In: FERREIRA, E. S. (Org.). Cadernos CEDES 40. Campinas: Papirus, 1996.

SILVA, C. P. A matemática no Brasil: história de seu desenvolvimento. 3. ed. São Paulo: Blucher, 2003.

SOUTO, R. M. A. História e Ensino da Matemática: um estudo sobre as concepções do professor do ensino fundamental. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Rio Claro. 1997.

STAMATO, J. M. A. A Disciplina História da Matemática e a Formação do Professor de Matemática: Dados e Circunstâncias de sua Implantação na Universidade Estadual Paulista, campi de Rio Claro, São José do Rio Preto e Presidente Prudente. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Universidade Estadual Paulista Rio Claro. São Paulo 2003.

VERGARA, S. C. Projetos e relatórios de pesquisa em administração. 3. ed.

Rio de Janeiro: Atlas, 2000.

VALENTE, W. R. A elaboração de uma nova vulgata para a modernização do ensino de Matemática: aprendendo com a história da Educação Matemática no Brasil. Bolema - 19 Boletim de Educação Matemática, São Paulo, v. 15, n. 17, p. 40-51, 2002. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/10603. Acesso em: 21 out. 2023.

VALENTE, W. R. Oito temas sobre História da educação Matemática. REMATEC, Natal, v. 8, n.12, p. 22-50, jan-jun. 2013. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/160384/VALENTE,%20

W%20- %20Oito%20temas%20em%20Hist%C3%B3ria%20da%20Educa%C3%A7%C

%A3o%20Matem%C3%A1tica.pdf?sequence=3. Aceso em: 20 out. 2023.

Published

2024-05-01

How to Cite

SILVA NETO, B. C. da; COSTA, L. B. M. An overview of the History of Mathematics in degree course projects in mathematics at public higher education institutions in the state of Maranhão. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 11, n. 32, p. 1–20, 2024. DOI: 10.30938/bocehm.v11i32.12271. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/12271. Acesso em: 22 nov. 2024.