The ethnic-racial relations and the agricultural course at IFRN: a content analysis
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e14333Keywords:
teaching, ethnic-racial relations, Diversity, AgricultureAbstract
The object of this study was the teaching of racial-ethnic relations in the Integrated Technical High School Course in Agriculture at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte (IFRN), Apodi Campus, with the aim of identifying and analyzing elements of the Course Pedagogical Project (PPC) that relate to the Principle of Political and Historical Awareness of Diversity, as outlined in the National Curriculum Guidelines for the Education of Ethnic-Racial Relations and for the Teaching of Afro-Brazilian and African History and Culture. To this end, a content analysis based on Bardin was carried out. The hypothesis was that the discussion on Teaching Ethnic-Racial Relations in the course's PPC was in the field of transversality and that the discussion only covered the subjects defined by Laws 10.639/2003 and 11.645/2008. The first hypothesis was fully confirmed and the second partially.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. 2. ed. Lisboa: Edições 70, 2011.
BRASIL. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade do ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 10 jan. 2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/L10.639.htm. Acesso em: 14 ago. 2024.
BRASIL. Lei nº 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade do ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 11 mar. 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm. Acesso em: 14 ago. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africanas. Brasília: MEC, 2004.
FERNANDES, Florestan. A Integração do Negro na Sociedade de Classes. São Paulo, Dominus/EDUSP, 2 vols. 1965.
GONÇALVES, Sheila Cristina. Silva, Priscila Leixo da. As dificuldades da implementação da lei 10.639/2003 e algumas de suas implicações. Revista eletrônica de Ciências Sociais. Juiz de Fora, n. 28, p. 2011-226, 2019. DOI: https://doi.org/10.34019/1981-2140.2018.17447 Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/csonline/article/view/17447 Acesso em: 12 de set. de 2024.
IFRN. Deliberação nº 17, de 25 de novembro de 2011. Aprovar o Núcleo de Estudos Afro-brasileiros e Indígena (NEABI). Natal, 2011. Disponível em: https://memoria.ifrn.edu.br/handle/1044/468. Acesso em: 08 ago. 2023.
IFRN. Projeto Pedagógico do Curso Técnico de Nível Médio de Agropecuária na Forma Integrada. Apodi. IFRN, 2014. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://portal.ifrn.edu.br/documents/686/40_-_Curso_Tecnico_em_Agropecuaria_2014.pdf. Acesso em: 14 de ago. 2024.
LOURENÇO, Cristiane. Uma sociedade desigual: reflexões a respeito de racismo e de indicadores sociais no Brasil. Revista Serviço Social e Sociedade, São Paulo, v. 146 (1), p. 75-96, 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/0101-6628.304
MARTINS, L. H. S.; SOUZA, V. R. de. O NEABI e a educação para as relações étnico-raciais. RELACult-Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade, v. 7, 2021. DOI: https://doi.org/10.23899/relacult.v7i4.1983
MINAYO, M. C. S. (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.
OSORIO, Rafael Guerreiro. A desigualdade racial no Brasil nas três últimas décadas. Brasília: maio de 2021.
QUJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, Eurocentrismo e América Latina. Buenos Aires: CLACSO, 2005.
SANTOS, Nadia Farias dos. Sankofa: Saberes e práticas de professores pedagogos para a educação das relações étnico-raciais em cursos de licenciatura em química do IFRN. Tese (doutorado em Educação) – Pós-graduação em Educação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/29265?locale=pt_BR . Acesso em 17 de out. de 2024.
SILVA JR., Hélio. Discriminação racial nas escolas: entre a lei e as práticas sociais. Brasília: UNESCO, 2022. 96 p.
THEODORO, Mário. Sociedade desigual: racismo e branquitude na formação do Brasil. Rio de Janeiro: Zahar, 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Izabel Cristina Leite de Lima, Sandra Maria Campos Alves, Nadia Farias dos Santos (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.