The Use of Art in the Cultural Industry in the Light of Adorno

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e13074

Keywords:

Cultural Industry, Mass Disposal, Use of Art

Abstract

The role of art in human history has always been prominent and remains so today. Theodor Adorno of the Frankfurt School coined the term "culture industry" to criticize the use of art by the economically dominant. This article analyzes the principles and mechanisms of massification and alienation through the use of art by the cultural industry. Adorno questions the loss of subjectivity through the use of technology to control the population. The study reveals the objective of the cultural industry to promote consumer goods under the capitalist system. It is suggested that future studies explore the originality of the masses and compare them with the effects of the cultural industry, as the mass is an important factor in the execution of its mechanisms. Art has a fascinating impact on human beings, but the cultural industry exploits it to serve its purposes, leading to the loss of human autonomy and total control of the population.

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Author Biographies

Diego de Oliveira da Cunha, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ)

Doutorando e Mestre em Administração (Unigranrio), Especialista em Informática na Educação (IFMA), Tecnólogo em Processos Gerenciais - Gestão Empresarial (UCB), Bacharel em Administração (UniFatecie/Celso Lisboa), Técnico em Administração (CIEMS). Também cursando Curso Superior de Tecnologia em Tecnologia da Informação (EaD) pela Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS).

Ely Severiano Júnior, Instituto Federal do Rio de Janeiro - IFRJ

Doutorando e Mestre em Administração na linha de pesquisa de Estratégia e Governança, Especialização em Gestão e Governança de TI, graduado em Sistema de Informação pela Faculdade de Educação Tecnológica do Estado do Rio de Janeiro (2016). Atualmente Professor de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico no Instituto Federal do Rio de Janeiro - IFRJ.

Davi José de Souza da Silva, Universidade do Grande Rio, UNIGRANRIO | Afya

Doutor em Filosofia pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC (2012-2017) com Estágio de Pesquisa no Justitia Amplificata - Advanced Centre, na Goethe Universität, Frankfurt am Main, Alemanha (2014); Mestre em Direito com ênfase em Direitos Humanos pela Universidade Federal do Pará - UFPA (2006-2008); Bacharel em Direito pela Universidade da Amazônia - UNAMA, com habilitação em Direito das Organizações Internacionais e Direito Internacional Privado (2001-2005). Também tem formação na área da gestão: MBA em Gestão Educacional pelo IBMEC - SP; Especialista pela PUC-PR: Saúde 4.0 - Gestão, Tecnologia e Inovação; e Gestão Estratégica de Negócios pela Conquer Busines School.

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Published

2024-09-17

How to Cite

CUNHA, D. de O. da; SEVERIANO JÚNIOR, E.; SILVA, D. J. de S. da. The Use of Art in the Cultural Industry in the Light of Adorno. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e13074, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e13074. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/13074. Acesso em: 28 oct. 2024.