Teaching narratives after remote teaching: Challenges and resignifications in High School

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e49126

Palabras clave:

Teacher narratives, Face-to-face return, Remote Learning

Resumen

The research investigated, from teaching narratives, the challenges that high school teachers have faced in the post-remote teaching period. The research problem that was designed was, which aspects are highlighted by high school teachers in their narratives about the resumption of face-to-face classes, in post-remote teaching? The general objective sought to understand the teaching narratives about the resumption of face-to-face classes after emergency remote teaching. The methodology used was qualitative in nature, inspired by the narrative research method. The narrative interview constituted the data generation instrument, analyzed through Discursive Textual Analysis (DTA). The theoretical framework was based on studies by Delory-Momberger (2012), Freire (2001), Tardif (2020), Imbernón (2009), Josso (2007), Chizzoti (2003), Galiazzi and Moraes (2014). The study allowed us to conclude that it is necessary to open spaces for teachers (es) to talk about challenges and possibilities that are part of their work.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Ana Paula Moraes Santos Souza, Universidade Regional do Cariri

Mestranda em Educação (MPEDU/URCA). Especialista em Psicopedagogia (FIP) e Gestão Escolar (FLATED). Licenciada em Letras (URCA). Graduanda em Pedagogia (PARFOR/URCA). Professora da EEEP Rita Matos Luna (SEDUC/CE).

Cicera Sineide Dantas Rodrigues, Universidade Regional do Cariri

Doutora em Educação (UECE). Mestre em Educação (UFC). Especialista em Gestão Escolar e Licenciada em Pedagogia (URCA). Professora Adjunta do Departamento de Educação da URCA/CE. Professora permanente do Mestrado Profissional em Educação-MPEDU-URCA.

Dasdores de Souza Santos, Universidade Regional do Cariri

Mestranda em Educação (MPEDU/URCA). Especialista em Gestão e Organização da Escola (Unopar). Licenciada em Pedagogia (URCA). Atualmente pedagoga no Instituto Federal do Sertão Pernambucano.

Citas

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP 5, de 28 de abril de 2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Brasília: DF, 2020a. D.O.U. de 01/06/2020, Seção 1, Pág. 32. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/despacho-de-29-de-maio-de-2020-259412931. Acesso em: 21 ago. 2022.

CHIZZOTTI, Antônio. A pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais: evolução e desafios. Revista portuguesa de educação, Braga, v. 16, n. 2, p. 221-236, 2003.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação. V.17, n. 51, set.- dez. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782012000300002

FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não. Cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Editora Olhos D’Água, 1997.

GALIAZZI, Maria do Carmo; MORAES, Roque. Análise textual discursiva. 2.ed.rev.Ijuí:Ed. Unijuí, 2014.

IMBÉRNON, Francisco. Formação permanente do professorado: novas tendências. São Paulo: Cortez, 2009.

JOSSO, Marie-Christine. A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Revista Educação. Porto Alegre, RS, ano XXX, n. 3, p. 413-438, set./dez. 2007.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional.17. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2020.

Publicado

2022-11-06

Cómo citar

SOUZA, A. P. M. S. .; RODRIGUES, C. S. D. .; SANTOS, D. de S. . Teaching narratives after remote teaching: Challenges and resignifications in High School. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades, [S. l.], v. 4, p. e49126, 2022. DOI: 10.47149/pemo.v4.e49126. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/9126. Acesso em: 22 nov. 2024.