Teaching narratives after remote teaching: Challenges and resignifications in High School
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e49126Palabras clave:
Teacher narratives, Face-to-face return, Remote LearningResumen
The research investigated, from teaching narratives, the challenges that high school teachers have faced in the post-remote teaching period. The research problem that was designed was, which aspects are highlighted by high school teachers in their narratives about the resumption of face-to-face classes, in post-remote teaching? The general objective sought to understand the teaching narratives about the resumption of face-to-face classes after emergency remote teaching. The methodology used was qualitative in nature, inspired by the narrative research method. The narrative interview constituted the data generation instrument, analyzed through Discursive Textual Analysis (DTA). The theoretical framework was based on studies by Delory-Momberger (2012), Freire (2001), Tardif (2020), Imbernón (2009), Josso (2007), Chizzoti (2003), Galiazzi and Moraes (2014). The study allowed us to conclude that it is necessary to open spaces for teachers (es) to talk about challenges and possibilities that are part of their work.
Descargas
Citas
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP 5, de 28 de abril de 2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Brasília: DF, 2020a. D.O.U. de 01/06/2020, Seção 1, Pág. 32. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/despacho-de-29-de-maio-de-2020-259412931. Acesso em: 21 ago. 2022.
CHIZZOTTI, Antônio. A pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais: evolução e desafios. Revista portuguesa de educação, Braga, v. 16, n. 2, p. 221-236, 2003.
DELORY-MOMBERGER, Christine. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação. V.17, n. 51, set.- dez. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782012000300002
FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não. Cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Editora Olhos D’Água, 1997.
GALIAZZI, Maria do Carmo; MORAES, Roque. Análise textual discursiva. 2.ed.rev.Ijuí:Ed. Unijuí, 2014.
IMBÉRNON, Francisco. Formação permanente do professorado: novas tendências. São Paulo: Cortez, 2009.
JOSSO, Marie-Christine. A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Revista Educação. Porto Alegre, RS, ano XXX, n. 3, p. 413-438, set./dez. 2007.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional.17. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2020.
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2022 Ana Paula Moraes Santos Souza, Cicera Sineide Dantas Rodrigues, Dasdores de Souza Santos
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.
Os autores possuem direitos autorais dos seus textos:
A revista "Práticas Educativas, Memórias e Oralidades permite ao/s autor/es os direitos de publicação, no entanto, recomenda um intervalo de cinco anos para o caso de republicação ou referência ao primeiro local de publicação, no caso, o link da Rev. Pemo..
Os nomes e endereços informados nesta revista serão usados exclusivamente para os serviços prestados por esta publicação, não sendo disponibilizados para outras finalidades ou a terceiros.