Professional and technological education at IFRO: black women writers in humanistic and omnilateral reading education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e15533

Keywords:

Black writers, Omnilateral reading training, Technical Course integrated to High School, IFRO

Abstract

This article aims to promote the inclusion of literary works, from the perspective of Black women writers, in the humanistic and comprehensive reading development of students enrolled in the Technical Courses integrated into Secondary Education at the Federal Institute of Rondônia, Porto Velho Calama Campus. The objective is to contribute to the students’ integral and comprehensive reading formation through thematic notebooks about Black women writers and their works, providing possibilities for classroom activities. The research process was characterized as qualitative with an investigative nature, and the methodology used for its implementation was the participatory approach. The result was the dissemination of Black women writers and their literary works within IFRO. In addition to fostering the promotion, reading, and preservation of African and Afro-Brazilian literature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ivonete da Silva Cardoso Vieira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia

Graduação em Administração. Especialização em Metodologia do Ensino Superior e EaD
Pós-Graduação Lato Sensu em Gestão de Educação a Distância- IFRO. Formação Pedagógica para Não Licenciada- UAB/IFRO. Pós-Graduação Lato Sensu em Docência para a Educação Profissional e Tecnológica-IFES. Mestre Em Educação Profissional e Tecnológica - PROFEPT

Iza Reis Gomes, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia

Professor of Portuguese Language and Literature at the Federal Institute of Rondônia - IFRO - Porto Velho Calama Campus. Professor of the Professional Master's Degree in Professional and Technological Education in National Network - PROFEPT/IFRO; Professor Trainer at UAB in the Pedagogy and EPT Course at IFRO - Porto Velho Campus North Zone; Post-doctorate in Letters: Language and Identity from the Federal University of Acre - UFAC; PhD in Society and Culture in the Amazon from the Federal University of Amazonas - UFAM (2014 -2018); Master in Letters - Language and Identity from the Federal University of Acre - UFAC (2006 - 2008). Graduated in Letters/Portuguese from the Federal University of Rondônia (1996). Specialist in Letters - Literary and Linguistic Studies from FACISA (2005). Specialist in Methodology and Didactics of Higher Education from the University of Rondônia - UNIRON (2002). Experience as an Evaluator of projects in the area of Basic, Professional, Higher and Graduate Education; Academic and scientific guidance in the area of Education and Literatures with an emphasis on Literary Literacy, Indigenous Children's and Youth Literature, Amazonian Children's and Youth Literature and Contemporary Children's and Youth Literature; Research methodologies in academic genres such as Scientific articles and Research projects. In the ProfEPT Master's Degree, I carry out research in the area of educational practices and interdisciplinary strategies with research as a pedagogical principle. And also elaboration and experimentation of transformative teaching proposals in the classroom and in other spaces. Currently, I develop the AJURI Project - a meeting with indigenous narratives of enchantment by IFRO; and research on indigenous and Amazonian Children's and Youth Literature from the perspective of verbal and visual literacies; Leader of the Research Group Creation Processes in/from the Amazon - Criamazônia/IFRO/CNPq. E-mail: iza.reis@ifro.edu.br

References

ARAUJO, Ronaldo Marcos de Lima; FRIGOTTO, Gaudêncio. Práticas pedagógicas e ensino integrado. Revista Educação em Questão, Natal, v. 52, n. 38, p. 61-80, maio-ago. 2015.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Organização, tradução, posfácio e notas Paulo Bezerra. Notas da edição russa Serguei Botcharov. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2016.

BAKHTIN, M. Problemas da Poética de Dostoiévski. Tradução de Paulo Bezerra. 5. Ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2013.

BLACKMAN, Cledenice. Do Mar do Caribe à beira do Madeira II: a Diáspora Afro-Antilhana para o Brasil. Florianópolis, SC: Rocha Gráfica e Editora, 2022.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 3 maio 2022.

BRASIL. Lei nº 10.639, de 20 de dezembro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, Brasília, dez 2003.

BRASIL. República Federativa. Lei 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Brasília: Congresso Nacional, 2003.

BRASIL. Lei 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, Brasília DF, mar 2008.

BRASIL. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 30dez. 2008a, Seção 1, p. 1.

BRASIL. Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 30 ago. 2012. Acesso em 23 de maio de 2022.

CHIZZOTTI, Antônio. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. 2.ed. Petrópolis/RJ: Vozes, 2008.

CIAVATTA, M. O ensino integrado, a politecnia e a educação omnilateral. Por que lutamos? Trabalho & Educação. Belo Horizonte. v.23. n.1. p. 187-205. jan-abr. 2014.

CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise. Ensino médio integrado. In: CALDART, Roseli Salete et al. (Org.). Dicionário da educação do campo. Rio de Janeiro: EPSJV; São Paulo: Expressão Popular, 2012.

EVARISTO, Conceição. Poemas da recordação e outros movimentos. Belo Horizonte: Nandyala, 2008

EVARISTO, Conceição. Gênero e Etnia: uma escre(vivência) da dupla face. In: Mulheres do mundo, etnia, marginalidade e diáspora. Ed. Nadilza Martins de Barros Moreira e Diane Scheneider. João Pessoa: Ideia, 2005.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. São Paulo: Ed. Loyola,1996

FRANCISCO, Wagner de Cerqueira e. Aspectos da população de Rondônia; Brasil Escola. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/brasil/aspectos-populacao-rondonia.htm. Acesso em: 17 maio 2022.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 46ª ed. São Paulo: Cortez, 2006.

GOMES, Simone Caputo. Caminhos da Negritude na Poesia Moçambicana. Disponível em: www.simonecaputogomes.com/textos/negritude.doc - Cabo Verde. Acesso em 08 fev. 2023.

IBGE. Diretoria de Pesquisas, Coordenação de População e Indicadores Sociais, Estimativas da população residente com data de referência 1º de julho de 2020. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/ro.html Acesso em: 17 maio 2022.

IBGE. Educa Jovens. Disponível em: https://educa.ibge.gov.br/jovens/conheca-o-brasil/populacao/18319-cor-ou-raca.html. Acesso em 07 jan. 2023.

IBGE. Pesquisas das características Étnico-Raciais da População I. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/populacao/9372-caracteristicas-etnico-raciais-da-populacao.html?=&t=publicacoes. Acesso em 06 jan. 2023.

IBGE. Histórico de Rondônia. Cidades IBGE. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ro/historico. Acesso em: 17 maio 2022.

IBGE. Biblioteca do Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv63405.pdf. Acesso em: 29 jul. 2022.

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Básica 2021. Brasília: Inep, 2022. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/sinopses-estatisticas/educacao-basica. Acesso em: 17 maio 2022.

MEC. Ministério da Educação. Educação Profissional e Tecnológica (EPT). Disponível em: http://portal.mec.gov.br/educacao-profissional-e-tecnologica-ept. Acesso em: 01 jul. 2023.

NARCISO, Luciana Gusmão. S. Análise da evasão nos cursos técnicos do Instituto

Federal do Norte de Minas Gerais – Câmpus Arinos: exclusão da escola ou exclusão na escola? Dissertação de Mestrado, 262f. Universidade Federal de Santa Catarina: Programa de Pós Graduação em Sociologia Política (PPGSP), Florianópolis, 2015.

NOSELLA, Paolo. A escola de Gramsci. 5. ed. ampl. São Paulo: Cortez, 2016.

OLIVEIRA, Alexandre et al. Educação profissional em foco. Manaus: EDUA; São Paulo: Alexa Cultural, 2021.

PACHECO, Eliezer Moreira. Os institutos federais: uma revolução na educação profissional e tecnológica. Natal: IFRN, 2010.

PACHECO, Eliezer. Desvendando os institutos federais: identidade e objetivos. Educação Profissional e Tecnológica em Revista, v. 4, n° 1, 2020.

RAMOS, Marise Nogueira. História e política da educação profissional. Curitiba. Instituto Federal do Paraná, 2014. (Coleção formação pedagógica; v. 5).

SAMPAIO, Sonia Maria Gomes. Uma escola (in)visível: memórias de professoras negras em Porto Velho no início do Século XX. Tese de doutorado em Educação Escolar. Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras. Orientador: Ricardo Ribeiro. 2010.

SILVA, Débora Jean Lopes. Mulheres na Literatura: Escritas de autoria feminina negra. Cuiabá, ed. UFMT, 2021.

SPIVAK, G. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

WHITE, Evelyn. Mulheres Negras e Educação: Relações étnico e raciais. Curitiba, 2009.

Published

2025-11-03

How to Cite

VIEIRA, I. da S. C.; GOMES, I. R. Professional and technological education at IFRO: black women writers in humanistic and omnilateral reading education. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 7, p. e15533, 2025. DOI: 10.47149/pemo.v7.e15533. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/15533. Acesso em: 5 dec. 2025.