Diversity, culture and ethnic-racial relations: articulations for the teaching process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e15424

Keywords:

Culture., Diversity and Education, Ethnic-racial Relations in Education.

Abstract

This study aims to discuss the relationship between teaching, diversity, and culture, focusing on ethnic-racial relations, based on the principles of Didactics.
To this end, a bibliographic survey was conducted, using as parameters works that address the themes of ethnic-racial relations, diversity, and culture, with an emphasis on the connections that can be made in the field of Didactics. The topic demonstrates a conceptual unfolding, with discussions on culture as an object of school knowledge encompassing different strands, with the line defending multiculturalism being the one that defends and incorporates the theme of
ethnic-racial relations into the curriculum. We conclude that the discussion at hand is broad; however, it is crucial that teaching-learning processes include their actors and their stories to strengthen the subject-education-training relationships and that cultures converge and interconnect.

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Author Biographies

Jaqueline de Morais Costa, Secretaria Estadual de Educação do Paraná

Doutora e Mestre em Ensino de Ciência e Tecnologia pela UTFPR. Licenciada em Pedagogia pela UEPG. Áreas de experiência profissional: Ensino Superior (gestão e docência); Educação Básica (gestão e docência nos anos finais do ensino fundamental e ensino médio). Áreas de pesquisa: formação de professores, gestão educacional, educação e tecnologia, ensino de matemática para anos iniciais. 

 

Viviane Aparecida Bagio, Universidade Estadual de Ponta Grossa

Doutora em Educação. Mestre em Educação em Ciências e em Matemática. Bacharela e licenciada em Matemática. Licenciada em Pedagogia. Professora do ensino superior nas áreas didática e educação digital.

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Published

2025-09-09

How to Cite

COSTA, J. de M.; BAGIO, V. A. Diversity, culture and ethnic-racial relations: articulations for the teaching process. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 7, p. e15424, 2025. DOI: 10.47149/pemo.v7.e15424. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/15424. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Dossiê: Culturas e diversidades na dinâmica das relações étnoco-raciais