Diversity, culture and ethnic-racial relations: articulations for the teaching process
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e15424Keywords:
Culture., Diversity and Education, Ethnic-racial Relations in Education.Abstract
This study aims to discuss the relationship between teaching, diversity, and culture, focusing on ethnic-racial relations, based on the principles of Didactics.
To this end, a bibliographic survey was conducted, using as parameters works that address the themes of ethnic-racial relations, diversity, and culture, with an emphasis on the connections that can be made in the field of Didactics. The topic demonstrates a conceptual unfolding, with discussions on culture as an object of school knowledge encompassing different strands, with the line defending multiculturalism being the one that defends and incorporates the theme of
ethnic-racial relations into the curriculum. We conclude that the discussion at hand is broad; however, it is crucial that teaching-learning processes include their actors and their stories to strengthen the subject-education-training relationships and that cultures converge and interconnect.
Downloads
References
ARROYO, M. G. Outros sujeitos, outras pedagogias. Petrópolis: Vozes, 2012.
BORUCHOVITH, E.; BZUNECK, J. A. (orgs.). A motivação do aluno: contribuições da psicologia contemporânea. Petrópolis: Vozes, 2009.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília,
DF: Presidência da República, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 30 mar. 2025.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 3 abr. 2025.
BRASIL. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 2 fev. 2025.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC, 1997.
CAGLIARI, L. C. Alfabetização & linguística. Scipione: São Paulo, 1989.
CANDAU, V. M. Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. In: MOREIRA; A. F. B.; CANDAU, V. M. Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 13-37.
CANDAU, V. M. A didática em questão. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 1983.
DELORS, J. Educação: um tesouro a descobrir. Brasília: UNESCO, 2003.
FARIA, L. R. A. As orientações educativas contra-hegemônicas em face dos questionamentos pós-modernos: e a didática com isso? In: MARIN, A. J.; PIMENTA, S. G. (orgs.). Didática: teoria e pesquisa. Araraquara: Junqueira & Marin, 2015. p. 57-80.
FREIRE, P. Educação e mudança. 6. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1983.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1974.
GALVÃO, I. Henri Wallon: uma concepção dialética do desenvolvimento infantil. Petrópolis: Vozes, 1995.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008
GOMES, N. L. A questão racial na escola: desafios colocados pela implementação da Lei 10.639/03. In: MOREIRA; A. F. B.; CANDAU, V. M. (orgs.). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 67-89.
PASSOS, J. C. Jovens negros: trajetórias escolares, desigualdades e racismo. In: REUNIÃO DA ANPED, 29., 2006, Caxambu. Anais [...]. Rio de Janeiro, 2006. v. 1,
p. 1-13. Disponível em: http://29reuniao.anped.org.br/trabalhos/trabalho/GT21-1846—Int.pdf. Acesso em: 7 mar. 2025.
PERRENOUD, P. Pedagogia diferenciada: das intenções à ação. Porto Alegre: Artmed, 2000.
PIMENTA, S. G. As ondas críticas da Didática em movimento: resistências ao tecnicismo/neotecnicismo neoliberal. In: LONGAREZI, A. M.; PIMENTA, S. G.; PUENTES, R. V. (org.). Didática crítica no Brasil. São Paulo: Cortez, 2023. p. 17-49.
PIMENTA, S. G. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, S. G. (org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2012. p. 15-38.
SACRISTÁN, J. G. Educar e viver na cultura global. Porto Alegre: ArtMed, 2002.
SANTOS, A. I. Abordagens epistemológicas da diversidade e sujeitos representados em pesquisas educacionais. Reflexão e Ação, v. 29, n. 1, p. 34-49, jan./abr. 2021.
SAVIANI, D. Escola e democracia. 42. ed. Campinas: Autores Associados, 2012.
SCHÖN, D. A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.
SILVA, P. B. G.; GOMES, N. L. (orgs.). Experiências étnico-culturais para a formação de professores. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 11. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.
VEIGA, I. P. A. (org.). Lições de didática. 4. ed. Campinas, SP: Papirus, 2006.
VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jaqueline de Morais Costa, Viviane Aparecida Bagio (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.







