Pedagogical workshop on teaching textual genres: a teaching resource applied to integrated high school
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e14826Keywords:
Textual Genres, Pedagogical Workshop, Integral Human Formation.Abstract
Pedagogical workshops are a structured activity that aims to promote learning and the exchange of knowledge in a dynamic and participatory way. Participants play an active role, exploring concepts, solving problems and sharing experiences. This article is an excerpt from a dissertation. The methodology used was action research, with a qualitative approach, using a preliminary questionnaire for students, interviews with teachers and coordinators, the implementation of the pedagogical workshop, followed by evaluation using questionnaires. Data analysis was carried out using the Bardin technique (content analysis). The pedagogical workshop was applied to the 1st year class integrated into the technical aquaculture course. The results show that teaching textual genres, as well as reading and interpretation, contribute to the development of student autonomy, criticality, good communication and expressiveness, thus seeking comprehensive training.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e Filosofia da Linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1981.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. São Paulo: Editora Atlas, 2008.
LEITE, Priscila de Souza Chisté. Produtos Educacionais em Mestrados Profissionais na Área de Ensino: uma proposta de avaliação coletiva de materiais educativos. Espírito Santo: Campo Aberto, v. 38, n. 2, p. 185-198, 2019. Disponível em <https://mascvuex.unex.es/revistas/index.php/campoabierto/article/download/3516/2357/>. Acesso em: 02 de dez. 2023.
MARCONI, Maria de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de Pesquisa. 7 ed. São Paulo: Atlas S.A, 2011.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 8 ed. São Paulo: Cortez, 2007.
PALMEIRA, Alessandra Acioli. Gêneros textuais na formação dos sujeitos da Educação profissional: Investigação das práticas integradoras de leitura no Ensino Médio Integrado do IFS Campus Aracaju. 2020. 150 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação) – Instituto Federal de Sergipe, Aracaju, 2020.
RICHARDSON, Roberto Jarry. Pesquisa Social: Método e técnicas. 4a ed. São Paulo: Atlas, 2017.
SILVA, André Luiz Barbosa; FERRAZ, B. T. Oficinas Pedagógicas e Práticas de Formação: avaliando o papel do formador e a construção do conhecimento. Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidade, v. 6, 2012.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Magda Freitas Medeiros, Carla Katarina Monteiro Marques, Diogo Pereira Bezerra (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.







