Pedagogical workshop on teaching textual genres: a teaching resource applied to integrated high school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e14826

Keywords:

Textual Genres, Pedagogical Workshop, Integral Human Formation.

Abstract

Pedagogical workshops are a structured activity that aims to promote learning and the exchange of knowledge in a dynamic and participatory way. Participants play an active role, exploring concepts, solving problems and sharing experiences. This article is an excerpt from a dissertation. The methodology used was action research, with a qualitative approach, using a preliminary questionnaire for students, interviews with teachers and coordinators, the implementation of the pedagogical workshop, followed by evaluation using questionnaires. Data analysis was carried out using the Bardin technique (content analysis). The pedagogical workshop was applied to the 1st year class integrated into the technical aquaculture course. The results show that teaching textual genres, as well as reading and interpretation, contribute to the development of student autonomy, criticality, good communication and expressiveness, thus seeking comprehensive training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Magda Freitas Medeiros, Instituto Federal do Rio Grande do Norte

Graduada em Português e inglês pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA). Pós-graduada em Psicopedagogia pelo Instituto de Teologia Aplicada (INTA). Mestra em Educação Profissional pelo Instituto Federal do Rio Grande do Norte (Campus Mossoró). Professora de Língua Portuguesa, com experiência na área da educação.  

Carla Katarina Monteiro Marques, Instituto Federal do Rio Grande do Norte

Graduada em Ciência da Computação, com mestrado em Eng. Elétrica e Doutorado em Eng. de Teleinformática. Professora do IFRN (Campus Mossoró) e do PROFEPT, com experiência na área de Ciências da Computação e Ensino.

Diogo Pereira Bezerra, Instituto Federal do Rio Grande do Norte

Licenciado em Química pela UECE, com Mestrado e Doutorado em Engenharia Química pela UFC. Professor do PROFEPT E RENOEN/IFRN.

References

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e Filosofia da Linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1981.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. São Paulo: Editora Atlas, 2008.

LEITE, Priscila de Souza Chisté. Produtos Educacionais em Mestrados Profissionais na Área de Ensino: uma proposta de avaliação coletiva de materiais educativos. Espírito Santo: Campo Aberto, v. 38, n. 2, p. 185-198, 2019. Disponível em <https://mascvuex.unex.es/revistas/index.php/campoabierto/article/download/3516/2357/>. Acesso em: 02 de dez. 2023.

MARCONI, Maria de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de Pesquisa. 7 ed. São Paulo: Atlas S.A, 2011.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 8 ed. São Paulo: Cortez, 2007.

PALMEIRA, Alessandra Acioli. Gêneros textuais na formação dos sujeitos da Educação profissional: Investigação das práticas integradoras de leitura no Ensino Médio Integrado do IFS Campus Aracaju. 2020. 150 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação) – Instituto Federal de Sergipe, Aracaju, 2020.

RICHARDSON, Roberto Jarry. Pesquisa Social: Método e técnicas. 4a ed. São Paulo: Atlas, 2017.

SILVA, André Luiz Barbosa; FERRAZ, B. T. Oficinas Pedagógicas e Práticas de Formação: avaliando o papel do formador e a construção do conhecimento. Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidade, v. 6, 2012.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 2009.

Published

2025-08-12

How to Cite

MEDEIROS, M. F.; MARQUES, C. K. M.; BEZERRA, D. P. Pedagogical workshop on teaching textual genres: a teaching resource applied to integrated high school. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 7, p. e14826, 2025. DOI: 10.47149/pemo.v7.e14826. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/14826. Acesso em: 5 dec. 2025.