Initiation to research in the context of initial teacher education: notes on an experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e49281

Keywords:

Research initiation, Research project, Educational Research, Orientation practice, Initial teacher training

Abstract

The work approaches the initiation to research in the context of graduation. Its main objective is to present the “Adopt a Beginner Researcher Project – PAPI'', which arose from the need to help, in addition, UECE Pedagogy students in the elaboration of their first research project. A training action mobilized by the question: can initiated researchers favor the learning of undergraduates in the insertion in the world of research during initial training? The analysis, in methodological terms, assumes a qualitative feature, with data production mediated by an electronic questionnaire with the students participating in the experience in the 2022.1 semester. It is evident that the execution of the PAPI promotes a situation of mutual benefit: a positive experience for students, as they received advice and instructions about the production of their first research project; a formative experience for the mentor researchers, as it provided experience with the practice of academic guidance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Isabel Maria Sabino de Farias, Universidade Estadual do Ceará

Professora Associada da Universidade Estadual do Ceará - UECE, vinculada ao Centro de Educação e ao Programa de Pós-Graduação em Educação. Líder do grupo de pesquisa Educação, Cultura Escolar e Sociedade - EDUCAS/CNPq. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq – Nível 2.

Lyanna Lourdes Lima Leal, Universidade Estadual do Ceará

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará - UECE. É membro do grupo de pesquisa Educação, Cultura Escolar e Sociedade – EDUCAS/CNPq. Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE da Universidade Estadual do Ceará.              

Samily Oliveira Maia, Universidade Estadual do Ceará

Graduanda em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará - UECE. É membro do grupo de pesquisa Educação, Cultura Escolar e Sociedade – EDUCAS/CNPq.  Bolsista de iniciação científica PIBIC/CNPq.

References

ALVES-MAZZOTI, Alda Judith. Revisão da Bibliografia. In: ALVES MAZZOTI, Alda Judith, GEWANDSZNAJDER, Fernando. O método nas Ciências Naturais e Sociais: pesquisa quantitativa e qualitativa. São Paulo: Pioneira, 1998. p. 179-188.

ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo (Org.). Práticas inovadoras na formação de professores. Campinas, SP: Papirus, 2016.

ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo. O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. Campinas, São Paulo: Papirus, 2001.

BEILLEROT, J. A “pesquisa”: esboço de uma análise. In: ANDRÉ, M.E. D. A. de. O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. Campinas: Papirus, 2001. p. 71-90. BELL, 2008.

BRASIL. Plano Nacional de Educação. Brasília: Senado Federal: UNESCO, 2001.

CALAZANS, Julieta (Org.). Iniciação científica: construindo o pensamento crítico. 2ª edição. São Paulo: Cortez, 2002.

CANDAU, Vera Maria; LELIS, Isabel Alice. A Relação Teoria-Prática na Formação do educador. In: CANDAU, Vera Maria (Org.). Rumo a uma Nova Didática. 10 ed. Petrópolis: Vozes, 2002, p.56-72.

COCHRAN-SMITH, Marilyn. A tale of two teachers: learning to teach over time. Kappa Delta Pi Record, 48, p.108-122, jul/set, 2012. DOI: https://doi.org/10.1080/00228958.2012.707501

COSTA, Sandy Lima. Concepções sobre teoria e prática: implicações para a profissionalidade e a aprendizagem docente de professoras iniciantes na educação infantil. 2021. 217f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação. Fortaleza: UECE, 2021.

DEMO, P. Educar pela pesquisa. 4.ed. Campinas: Autores Associados, 2000.

DEMO, P. Pesquisa: princípio científico e educativo. São Paulo: Cortez. 1999.

FARIAS, Isabel Maria Sabino de. Pesquisa Educacional. Programa de disciplina do semestre 2022.1 do curso de Pedagogia. Fortaleza: UECE/CED/EDUCAS, 2022, 02p. (mímeo).

FARIAS, Isabel Maria Sabino de. Projeto Adote um Pesquisador Iniciante (PAPI). Projeto de apoio a iniciação à pesquisa no contexto da disciplina Pesquisa Educacional do curso de Pedagogia. Fortaleza: UECE/CED/EDUCAS, 2021, 10p. (mímeo).

FARIAS, Isabel Maria Sabino de; SILVA, Silvina Pimentel. Pesquisa e Prática Pedagógica. Fortaleza: RDS, 2009.

FARIAS, Isabel Maria Sabino de; THERRIEN, J.; NÓBREGA-THERRIEN, S. M.; SILVA, S. P. A Docência Universitária sob o prisma da integração ensino e pesquisa. Teresina: EDUFPI, 2014a. FARIAS; RAMOS; SILVA, 2018. DOI: https://doi.org/10.18764/2178-2229.v21.n3.p.68-81

GATTI, Bernadete Angelina. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educ. Soc. Campinas, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, out./dez. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=s0101-73302010000400016&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 24 set. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302010000400016

GATTI, Bernadete Angelina; BARRETO, Elba Siqueira de Sá (Orgs.). Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009.

LÜDKE, Menga. (Coord.). O professor e a pesquisa. Campinas: Papirus, 2001.

MARCELO GARCIA, Carlos. Formação de professores: para uma mudança educativa. Tradução Isabel Narciso. Portugal: Porto Editora, 1999.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa social: Teoria, método e criatividade. DESLANDES, Suely Ferreira; GOMES, Romeu; MINAYO, Maria Cecília de Souza (Orgs.). 34. ed. Petrópolis, RJ. Vozes, 2015.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Ensino e Pesquisa na docência universitária: caminhos para a integração. In: PIMENTA, Selma Garrido; ALMEIDA, Maria Isabel de. (Orgs.). Pedagogia Universitária. São Paulo: Editora Universidade de São Paulo, 2009, p. 129-146.

SILVA, Silvina Pimentel. Histórias de Formação em Pesquisa: trajetórias da UECE e da UFC (1985 a 2005). Tese (Doutorado em Educação). Fortaleza: UFC, 2008.

STAKE, Robert. Pesquisa qualitativa: estudando como as coisas funcionam. Porto Alegre: Penso, 2011.

VÁZQUEZ, Adolfo Sanchez. Filosofia da Práxis. Tradução de Luiz Fernando Cardoso. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.

Published

2022-11-22

How to Cite

FARIAS, . I. M. S. de .; LEAL, L. L. L. .; MAIA, S. O. . Initiation to research in the context of initial teacher education: notes on an experience. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 4, p. e49281, 2022. DOI: 10.47149/pemo.v4.e49281. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/9281. Acesso em: 4 dec. 2024.