Maria Lucilda Nunes Barbosa: memories of her training and teaching career

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e49128

Keywords:

Maria Lucilda. Biography, Formative trajectory, Telensino, Projeto Logos

Abstract

This work has as its central objectives the biography of a retired teacher, with research supported by memory and orality. Investigate aspects of their initial training for teaching and methodological processes in their pedagogical praxis. From the interviews obtained, it is approached about pedagogical training from the perspective of PROJETO LOGOS and about Telensino as a didactic process within a certain time. Maria Lucilda was one of the six daughters of a large family with eleven other siblings in the city of Maranguape-Ce. Due to financial difficulties, she transferred from a private school to a public school, where she finished her studies and then graduated from the LOGOS institution and started her teaching career, having highlighted in Telensino. His trajectory and practice value the impression of subjects in the constitution of local history.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raynara Maciel da Costa, Universidade Estadual do Ceará

Graduanda em Pedagogia, 8º semestre da Universidade Estadual do Ceará.

Maria Aparecida Alves da Costa, Universidade Estadual do Ceará

Docente no Instituto Federal de Educação do Ceará. Mestra e doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará. Pedagoga pela Universidade Estadual do Piauí.

Scarlett O’hara Costa Carvalho, Instituto Federal de Educação do Ceará

Professora Substituta no Instituto Federal de Educação do Ceará. Doutora e Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará. Pedagoga e Especialista em Docência no Ensino Superior.

References

ANDRÉ, M. E. A. CANDAU, V.M. O projeto Logos II e sua atuação junto aos professores leigos do Piauí: um estudo avaliativo. Cad. Pesq., São Paulo (50): 22-28, ago. 1984.

BARBOSA, M. L. N. Entrevista - concedida à pesquisadora Raynara Maciel da Costa no dia 29 de Maio 2022.

BOGDAN, R.C.; BIKLEN, S.K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teorias e aos métodos. Tradução Maria Joao Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Portugal: Porto Editora, 1994.

BURKE, P. O que é História Cultural? Trad. Sergio Goes de Paula. 2ª ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 2008.

COSTA, M. A. A. da; COSTA, A. B A ; SILVA, C. L. da. Reflexões acerca da escolarização e docência de Eunice Soares de Lima. Ensino em Perspectivas, Fortaleza, v.2, n.4, p. 1-11, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/. Acesso em: 16 jun. 2022.

COSTA, M. A. A. da. MENDES, M. C. F. FIALHO, L. M. F. O Projeto Logos II e a formação de professores leigos no Piauí (1976-1986). In: RIBEIRO, L. T. F. SILVA, S. M. A. CASTRO, F. M. F. Debates em História da Educação e Formação de Professores: perspectivas da educação contemporânea.

COSTA, M. A. A. da. MENDES, M. C. F. FIALHO, L. M. F.; LEITE, H. de O. Maria Margarete de Sampaio Braga: trajetória docente, experiências e sociabilidade (1970-2015). Revista Momento — Diálogos em Educação. Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação, v. 31, n. 1, p.203-227, jan/abr., 2022. DOI: https://doi.org/10.14295/momento.v31i01.13775

FIALHO, L. M. F. et al. O uso da história oral na narrativa da história da educação no Ceará. Rev. Pemo, Fortaleza, v. 2, n. 1, p. 1-13, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3505/3146. Acesso em: 17 jun. 2022. DOI: https://doi.org/10.47149/pemo.v2i1.3505

FIALHO, L. M. F; CARVALHO, S. O. C. História e memória do percurso educativo de Célia Goiana. Série-Estudos, Campo Grande, v. 22, p. 137-157, 2017. Disponível em: http://www.serie-estudos.ucdb.br/index.php/serie-estudos/article/view/992 Acesso em: 11 jun. 2022. DOI: https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v22i45.992

FIALHO, L. M. F.; SA, É. C. V. Educadora Henriqueta Galeno: a biografia de uma literata e feminista (1887- 1964). História da Educação, v. 22, p. 169-188, 2018. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/asphe/article/view/75182. Acesso em: 21 jun. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/2236-3459/75182

FIALHO, L. M. F.; SANTOS, H. F. dos; FREIRE, V. C. C. Biografia da Professora Raquel Dias Araújo: um olhar sobre a docência universitária e a militância política. History of Education in Latin America - HistELA, v. 3, p. 1-14, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/histela/article/view/20562/12765. Acesso em: 21 jun. 2022. DOI: https://doi.org/10.21680/2596-0113.2020v3n0ID20562

FIALHO, L. M. F.; SANTOS, F. M. B. dos; SALES, J. A. M. de. Pesquisas biográficas na história da educação. Cadernos de Pesquisa., v.26, n.3, jul/set, 2019. Disponível em: https://dx.doi.org./10.18764/2178-2229. Acesso em: 21 jun. 2022. DOI: https://doi.org/10.18764/2178-2229.v26n3p11-29

FIALHO, L. M. F. SOUSA, F. G. A. de. NASCIMENTO, L. B. S. Biografia da educadora Josete Sales: reflexos da formação de professoras no Ceará. Roteiro, v. 45, 2020. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23790. Acesso em: 21 jun. 2022. DOI: https://doi.org/10.18593/r.v45i0.23790

LE GOFF, J. História e Memória. Campinas, SP: Editora Unicamp, 1990.

LEVI, G. Sobre a micro-história. In: BURKE, P. A escrita da história: novas perspectivas. Tradução de Magna Lopes. São Paulo: Editora da Universidade Estadual Paulista, 1992.

MINAYO, M. C. S. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 18. ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

VIEIRA, S. L. História da Educação no Ceará. Fortaleza: Edições Demócrito Rocha, 2002.

Published

2022-11-07

How to Cite

COSTA, . R. M. da .; COSTA, M. A. A. da .; CARVALHO, S. O. C. . Maria Lucilda Nunes Barbosa: memories of her training and teaching career. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 4, p. e49128, 2022. DOI: 10.47149/pemo.v4.e49128. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/9128. Acesso em: 3 jul. 2024.