Experiences, knowledge and actions produced by rural women in São Rafael/RN, Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e48675

Keywords:

Being a woman, Field, Knowledges, Doings

Abstract

We aim to contribute to the unveiling of existing inequalities between men and women. To this end, a bibliographical survey was carried out on the Geography of Gender and Social Movements, the main categories of analysis of this research. Among the main authors are Monk and García-Ramon (1987), Francisco (2011), Ferrante (1982), Seager and Olson (1986), Karsten and Meertens (1991-1992), Calió (1992), and Gonh (2000). Then, led by the emphasis on investigating the daily experiences of the Women Producers of Desterro, we conducted interviews, direct observations, analyses, and discussions in the light of the Theory of Social Representations. We found that the handicraft activity with the carnauba stalk and straw, made by the Women Producers of Desterro is a knowledge produced by these women, contributing to change the existing social arrangement in the place, giving these women autonomy and empowerment. This shows that social roles were defined, knowledge was generated, and social practices produced, especially the systems of actions linked to being a woman in this community in the Brazilian Northeast through the collective organization called Community Association of Women Producers of Desterro.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Erimar dos Santos, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Doutor em Geografia e Professor Adjunto do Departamento de Ciências Humanas (DCH), do Centro do Ciências Sociais Aplicadas e Humanas (CCSAH) da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas Observatório das Desigualdades Socioespaciais, Dinâmicas Territoriais e Usos do Território no Semiárido Brasileiro.

Valmaria Lemos da Costa Santos, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Especialização em Psicopedagogia Clínica e Institucional pela Faculdade Metropolitana de São Paulo. Professora Assistente do Departamento de Educação, da Faculdade de Educação, da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN).

Samira Fontes Carneiro, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Graduação em Pedagogia, Especialização e Mestrado em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação/POSEDUC/UERN. Especialização em Atendimento Educacional Especializado pela Universidade Federal Rural do Semi-Árido/UFERSA. Professora do Departamento de Educação/Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte.

Patrícia Maraísa de Souza, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Graduação em Educação do Campo pela Universidade Federal Rural do Semi-Árido/UFERSA.

References

ABRIC, J.-C. (1998). A abordagem estrutural das representações sociais. In: MOREIRA, A. S. P.; OLIVEIRA, D. C. de (Orgs.). Estudos interdisciplinares de representação social Goiânia: AB, 1998. (p.27-38).

ALEGRE, S. P. Mãos de mestre: Itinerários da arte e da tradição. São Paulo: Maltese, 1994.

ALEGRE, S. P. Arte e ofício de Artesão: histórias e trajetórias de um meio de sobrevivência. Tese (Doutorado em Ciências Humanas). Universidade de São Paulo, São Paulo, 1988.

CALIÓ, S. A. Incorporando a questão de gênero nos estudos e no planejamento urbano. [s.n.t.]; In: CALIÓ, S. A.; LOPES, M. M. Mulher e espaço urbano. [s.l.:s.n.], 1992.

CASCUDO, L. da C. A Carnaúba. Revista Brasileira de Geografia. Rio de Janeiro. V. 26. nº 2, p.159-215, Abril-Junho de 1964.

CAXILE, C. R. V. Memória e representação: experiências e resistências numa manifestação cultural na cidade de Fortaleza. Rev. Pemo, Fortaleza, v.1, n.1, p.1-18, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3599/3112. Acesso em 05 de out. de 2022. DOI: https://doi.org/10.47149/pemo.v1i1.3599

FELIPE, J. L. A.; CARVALHO, E. A. de. Economia do Rio Grande do Norte: estudo geo-histórico e econômico. João Pessoa: Grafset, 2002.

FERRANTE, V. L. S. B. A situação legal e real da mulher trabalho no campo. Perspectivas, 5, p.97-114, 1982.

FRANCISCO, M. L. O. de. Geografia de Gênero e Trabalho Familiar: algumas considerações. Revista Latino-americana de Geografia e Gênero, v.1, n.2, 2011. (p.27-36). DOI: https://doi.org/10.5212/Rlagg.v.2.i1.027036

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1975.

GIL, G. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

GONH, M. da G. 500 anos de luta social no Brasil: movimentos sociais, ONGs e terceiro setor. Mediações - Revista de Ciências Sociais, 1(5), 2000. (p.11-40). DOI: https://doi.org/10.5433/2176-6665.2000v5n1p11

GOHN, M. da G. Educação não-formal, educador(a) social e projetos sociais de inclusão social. Meta: Avaliação, 1(1), 2009. (p. 28-43). DOI: https://doi.org/10.22347/2175-2753v1i1.1

JODELET, D. (Org.) As Representações Sociais. Trad. Lílian Ulup. Rio de Janeiro: Eduerj, 2001.

KARSTEN, L.; MEERTENS, D. La geografia del genero: sobre visibilidad, identidad y relaciones de poder. DOCUMENTS PANALISI GEOGRAFICA. p.19-20, 1991-1992, p. 181-193. Disponível em: https://ddd.uab.cat/pub/dag/02121573n19-20/02121573n19-20p181.pdf. Acesso em 05 de out. de 2022.

LARA, A. M. B. Políticas de redução da desigualdade sociocultural. Educação & Formação, Fortaleza, v.1, n.3, p.140-153, set./dez. 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/118/101. Acesso em 05 de out. de 2022. DOI: https://doi.org/10.25053/edufor.v1i3.1621

LIBÂNEO, J. C. As modalidades de educação: informal, não-formal, formal. In: Libâneo, J. C. Pedagogia e pedagogos, para quê? 9. ed. São Paulo: Cortez, 2007. (p.86-92).

MONK, J.; GARCÍA-RAMON, M. D. Geografia Feminista: uma perspectiva internacional. Documents d’Anàlisi Geogràfica, (10), 1987. (p.147-157).

MOSCOVICI, S. A representação social da psicanálise. Trad. Álvaro Cabral. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1978.

MOSCOVICI, S. Representações Sociais: Investigações em psicologia social. Trad. Pedrinho A. Guareschi. 2. ed. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2003.

SCHWARTZ, Y. Trabalho e Saber. Trabalho & Educação, 1(12), 2003. (p. 21-34).

Published

2022-11-03

How to Cite

SANTOS, J. E. dos; SANTOS, V. L. da C.; CARNEIRO, S. F. .; SOUZA, P. M. de. Experiences, knowledge and actions produced by rural women in São Rafael/RN, Brazil. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 4, p. e48675, 2022. DOI: 10.47149/pemo.v4.e48675. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/8675. Acesso em: 24 nov. 2024.