Experiences, knowledge and actions produced by rural women in São Rafael/RN, Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e48675

Keywords:

Being a woman, Field, Knowledges, Doings

Abstract

We aim to contribute to the unveiling of existing inequalities between men and women. To this end, a bibliographical survey was carried out on the Geography of Gender and Social Movements, the main categories of analysis of this research. Among the main authors are Monk and García-Ramon (1987), Francisco (2011), Ferrante (1982), Seager and Olson (1986), Karsten and Meertens (1991-1992), Calió (1992), and Gonh (2000). Then, led by the emphasis on investigating the daily experiences of the Women Producers of Desterro, we conducted interviews, direct observations, analyses, and discussions in the light of the Theory of Social Representations. We found that the handicraft activity with the carnauba stalk and straw, made by the Women Producers of Desterro is a knowledge produced by these women, contributing to change the existing social arrangement in the place, giving these women autonomy and empowerment. This shows that social roles were defined, knowledge was generated, and social practices produced, especially the systems of actions linked to being a woman in this community in the Brazilian Northeast through the collective organization called Community Association of Women Producers of Desterro.

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Author Biographies

José Erimar dos Santos, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Doutor em Geografia e Professor Adjunto do Departamento de Ciências Humanas (DCH), do Centro do Ciências Sociais Aplicadas e Humanas (CCSAH) da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas Observatório das Desigualdades Socioespaciais, Dinâmicas Territoriais e Usos do Território no Semiárido Brasileiro.

Valmaria Lemos da Costa Santos, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Especialização em Psicopedagogia Clínica e Institucional pela Faculdade Metropolitana de São Paulo. Professora Assistente do Departamento de Educação, da Faculdade de Educação, da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN).

Samira Fontes Carneiro, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Graduação em Pedagogia, Especialização e Mestrado em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação/POSEDUC/UERN. Especialização em Atendimento Educacional Especializado pela Universidade Federal Rural do Semi-Árido/UFERSA. Professora do Departamento de Educação/Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte.

Patrícia Maraísa de Souza, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Graduação em Educação do Campo pela Universidade Federal Rural do Semi-Árido/UFERSA.

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Published

2022-11-03

How to Cite

SANTOS, J. E. dos; SANTOS, V. L. da C.; CARNEIRO, S. F. .; SOUZA, P. M. de. Experiences, knowledge and actions produced by rural women in São Rafael/RN, Brazil. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 4, p. e48675, 2022. DOI: 10.47149/pemo.v4.e48675. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/8675. Acesso em: 22 jul. 2024.