Undergraduate researchers: scientific training programs in the context of the affirmative action policies for higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e48636

Keywords:

Higher Education, Scientific Training, Equity on Education, Democratization of Education

Abstract

This paper aims to analyze the profile of the fellows from The Institutional Program of Scholarships to Scientific Researchers (PIBIC) at Pedagogue Curse from the Federal University of Ceara (UFC). It intends to describe possible patterns to highlight investigative tracks on barriers to access the undergraduate scientific training programs for those who accessed higher education after the federal quota’s law implementation. The methodology consists of a descriptive analysis from 3 databases: 1) research realized by the Scholl of Education at Federal University of Ceara; 2) Lattes platform; 3) Encontros Universitarios’ annual meeting at UFC. We analyzed 61 students’ profiles. They all started at the undergraduate level between 2017.1 and 2020.1 semesters. The theoretical framework was based on general principles or Bourdieu’s praxeology. The results show an underrepresentation of workers, night shift students; quota’ fellows; transferred from other courses; and those from lower socioeconomic stratifications.

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Author Biographies

Yasmin da Silva Barros , Centro Lemann de Liderança para Equidade na Educação

Pedagoga pela Universidade Federal do Ceará (2022). Foi bolsista de Iniciação Científica na área de Antropologia da Educação (2019-2020), bolsista de extensão (PREX) no projeto "A formação do professor que ensina matemática a partir da construção do pensamento algébrico e do letramento matemático em turmas dos anos iniciais do Ensino Fundamental" (2020), bolsista de extensão (PREX) no "MIRARE: Grupo de Estudos sobre Bebês e Crianças bem pequenas no Contexto da Educação Infantil"(2021) e bolsista de Iniciação a Docência nas disciplinas de Didática e Docência no Ensino Fundamental (2021). Fez parte do grupo de estudos GCADRI (2019-2020). Atualmente atua como educadora de crianças bem pequenas, e é bolsista do Programa de Formação e Mentoria em Pesquisas sobre Equidade do Centro Lemann. Tem interesse nas áreas: Antropologia da Educação, Formação de Professores, Educação Infantil, Desigualdades Sociais, Ensino Superior, Política Educacional e Ações Afirmativas.

Ruy de Deus e Mello Neto, Universidade Federal do Ceará

Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo, foi pesquisador bolsista de pós-doutorado na Fundação Joaquim Nabuco, na Universidade de São Paulo e na Harvard University. Atualmente é professor adjunto na faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará.

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Published

2022-12-30

How to Cite

BARROS , Y. da S.; MELLO NETO, R. de D. e. Undergraduate researchers: scientific training programs in the context of the affirmative action policies for higher education. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 4, p. e48636, 2022. DOI: 10.47149/pemo.v4.e48636. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/8636. Acesso em: 22 jul. 2024.