Conception of human formation that is present in the Training Books of Institute of Co-responsibility for Education (ICE)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v.4.7313

Keywords:

High School, Human Formation, Institute of Co-responsibility for Education

Abstract

The main objective of the scientific article is to analyze the understanding of human formation present in ICE's Cadernos de Formação. In the methodology, we used the Historical-Dialectical method and the analysis technique was the Discursive Textual Analysis (ATD) (MORAES; GALIAZZI, 2006). The results show that ICE seeks to contribute to the formation of flexible subjects for a society in constant transformation. In appearance ICE defends a human formation centered on academic excellence and on the development of socio-emotional skills. However, in essence, the defense is aligned with the ideal worker profile required by capitalism today. Therefore, the role of the school, in ICE understanding, is to train people who are productive, flexible and who know how to work in a team.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

João Kaio Cavalcante de Morais, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Professor de Biologia na Escola Estadual Professor Eliah Maia do Rêgo e doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional (PPGEP) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN).

Lúcia de Fátima Monteiro, Secretaria de Estado de Educação e Cultura do Rio Grande do Norte

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte e técnica pedagógica da Subcoordenadoria de Educação Profissional da Secretaria de Estado de Educação e Cultura do Rio Grande do Norte (SEEC).

Ana Lúcia Sarmento Henrique , Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Professora doutora lotada no Campus Zona Leste do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN) e coordenadora e professora do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional (PPGEP).

References

ANTUNES, Ricardo. Século XXI: Nova era da precarização estrutural do trabalho. In: ANTUNES, Ricardo; BRAGA, Ruy (Org.). Infoproletários: degradação real e virtual do trabalho. São Paulo: Boitempo, 2009. p. 231-239.

BARACHO, Maria das Graças. Formação profissional para o mundo do trabalho: uma travessia em construção? Natal: Editora IFRN, 2018. Disponível em: https://memoria.ifrn.edu.br/handle/1044/1678. Acesso em: 7 dez. 2020.

CIAVATTA, Maria. A formação integrada: a escola e o trabalho como lugares de memória e de identidade. In: FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (Org.). Ensino Médio Integrado: Concepção e Contradições. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2012. p. 83-107.

FEIJÓ, Ricardo Luís Chaves. A ideia de ciência em Karl Marx. Política & Sociedade, [S.L.], v. 14, n. 31, p. 293, 2 abr. 2016.

FRIGOTTO, Gaudêncio. A Produtividade da Escola Improdutiva. 7. ed. São Paulo: Editora Cortez, 2006.

ICE, Instituto de Corresponsabilidade pela Educação. Memória e concepção do modelo: concepção do modelo da Escola da Escolha. 2. ed. Recife: ICE, 2019a.

ICE, Instituto de Corresponsabilidade pela Educação. Memória e concepção do modelo: Conceitos. 2. ed. Recife: ICE, 2019b.

ICE, Instituto de Corresponsabilidade pela Educação. Memória e concepção do modelo: educação Inclusiva. 2. ed. Recife: ICE, 2019c.

ICE, Instituto de Corresponsabilidade pela Educação. Modelo pedagógico: concepção do modelo pedagógico. 2. ed. Recife: ICE, 2019d.

ICE, Instituto de Corresponsabilidade pela Educação. Modelo pedagógico: princípios educativos. 2. ed. Recife: ICE, 2019e.

ICE, Instituto de Corresponsabilidade pela Educação. Modelo pedagógico: eixos formativos. 2. ed. Recife: ICE, 2019f.

ICE, Instituto de Corresponsabilidade pela Educação. Inovações em Conteúdo, Método e Gestão: metodologias de êxito. 2. ed. Recife: ICE, 2019g.

ICE, Instituto de Corresponsabilidade pela Educação. Inovações em Conteúdo, Método e Gestão: rotinas e práticas educativas. 2. ed. Recife: ICE, 2019h.

ICE, Instituto de Corresponsabilidade pela Educação. Inovações em Conteúdo, Método e Gestão: espaços educativos. 2. ed. Recife: ICE, 2019i.

ICE, Instituto de Corresponsabilidade pela Educação. Inovações em Conteúdo, Método e Gestão: gestão do ensino e da aprendizagem. 2. ed. Recife: ICE, 2019j.

ICE, Instituto de Corresponsabilidade pela Educação. Modelo de gestão: tecnologia em gestão educacional. 2. ed. Recife: ICE, 2019k.

ICE, Instituto de Corresponsabilidade pela Educação. Escola da Escolha: palavras fáceis para explicar coisas que parecem difíceis. 2. ed. Recife: ICE, 2019l.

MARX, Karl. O Capital: crítica da economia política, Livro Primeiro. São Paulo: Civilização Brasileira, 2001.

MARX, Karl. ENGELS, Friedrich Engels. A Ideologia Alemã: crítica da mais recente filosofia alemã em seus representantes Feuerbach, B. Bauer e Stirner. Petrópolis: Vozes, 2019.

MOURA, Dante Henrique. A função social da rede federal de educação profissional e tecnológica na educação brasileira. Tecnologia & Desenvolvimento Sustentável, [S.l.] v. 1, p. 3- 23, jan. 2007.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação, [S.L.], v. 18, n. 1, p. 117-128, jun. 2006.

MORAIS, João Kaio Cavalcante de; MOURA, Dante Henrique. Do Taylorismo-Fordismo à Acumulação Flexível: implicações do regime de acumulação flexível para o mundo do trabalho. Labor, Fortaleza, v. 1, n. 17, p. 62-72, jan. 2017.

MORAIS, João Kaio Cavalcante de. Os saberes docentes necessários ao trabalho do professor de Biologia no Ensino Médio Integrado. 2017. 140 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Educação Profissional, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Natal, 2017.

MORAIS, João Kaio Cavalcante de; MONTEIRO, Lúcia de Fátima; HENRIQUE, Ana Lúcia Sarmento. A Escola da Escolha no Rio Grande do Norte: apontamentos acerca do papel do professor. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, [S.L.], v. 21, n. 3, p. 330-336, 17 dez. 2020.

RAMOS, Marise. Concepção do ensino médio integrado. Disponível em: http://www.iiep.org.br/curriculo_integrado.pdf. Acesso em: 8 out. 2020.

Published

2022-03-22

How to Cite

MORAIS, J. K. C. de; MONTEIRO, L. de F.; HENRIQUE , A. L. S. Conception of human formation that is present in the Training Books of Institute of Co-responsibility for Education (ICE). Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 4, p. e47313, 2022. DOI: 10.47149/pemo.v.4.7313. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7313. Acesso em: 22 jul. 2024.