School Psychology Service in the municipal education network of Fortaleza (CE): first results
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v.4.7304Keywords:
School psychology, Pedagogical monitoring, Public policy, Municipal managementAbstract
We present the first results of the implementation process of the School Psychology Service in the municipal education network of Fortaleza (CE). The experience started in 2020, aims to comply with the Federal Law No. 13.935/2019 that provides for the provision of school psychology and social assistance services in the public network of basic education. As a methodological path of analysis, documentary and bibliographic research was used, resorting to the bases of implementation of the PES in the network, as well as monitoring data released by the Municipal Secretariat of Education. School managers found, in the consultations, an opportunity for sensitive listening to their emotional and professional demands; the articulation of the municipal network with other institutions was expanded; pedagogical documentation was created for the follow-up and monitoring of the HPS. The implementation of this service is characterized as a public policy of school psychology, of innovative character.
Downloads
References
BRASIL. Lei nº 13.935, de 11 de dezembro de 2019. Dispõe sobre a prestação de serviços de psicologia e de serviço social nas redes públicas de educação básica. Disponível em: https://abrapee.files.wordpress.com/2020/09/lei_0242140_lei_n__13.935_2019.pdf. Acesso em: março de 2021.
CAMARGO, N. C; CARNEIRO, P. B. Potências e desafios da atuação em Psicologia Escolar na pandemia de Covid-19. CadernoS de PsicologiaS, Curitiba, n. 1, 2020. Disponível em: https://cadernosdepsicologias.crppr.org.br/potencias-e-desafios-da-atuacao-em-psicologia-escolar-na-pandemia-de-covid-19. Acesso em: junho de 2021.
CASSINS, A. M. et al. Manual de psicologia escolar - educacional. Coleção Conexão Psi. Série Técnica - Curitiba: Gráfica e Editora Unificado, 2007. Disponível em: https://crppr.org.br/wp-content/uploads/2019/05/157.pdf. Acesso em: junho de 2021.
CFP. Conselho Federal de Psicologia (Brasil). Referências técnicas para atuação de psicólogas(os) na educação básica. Conselho Federal de Psicologia. 2. ed. Brasília : CFP, 2019. 67 p. Disponível em: https://site.cfp.org.br/wp-content/uploads/2019/08/EducacaoBASICA_web.pdf. Acesso em: junho de 2021.
CFP. Conselho Federal de Psicologia (Brasil). Disponível em: https://site.cfp.org.br. Acesso em: junho de 2021.
COUTINHO, C. M. G. F. P. Percursos da Investigação em Tecnologia Educativa em Portugal: Uma abordagem Temática e metodológica a publicações cientificas (1985-2000). Braga, Universidade do Minho, 2005. Disponível em: https://woc.uc.pt/fpce/getFile.do?tipo=2&id=1850. Acesso em: junho de 2021.
CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.
FARO, A. et al. COVID-19 e saúde mental: a emergência do cuidado. Estudos de Psicologia; Campinas, 37, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/estpsi/a/dkxZ6QwHRPhZLsR3z8m7hvF/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: junho de 2021.
GARRIDO, Rodrigo Grazinoli; RODRIGUES, Rafael Coelho. Restrição de contato social e saúde mental na pandemia: possíveis impactos das condicionantes sociais. Journal of Health & Biological Sciences, v. 8, n. 1, p. 1-9, 2020. Disponível em: https://docs.bvsalud.org/biblioref/2020/07/1102826/3325-11970-1-pb.pdf. Acesso em: junho de 2021.
MAINARDES, Jefferson. Abordagem do ciclo de políticas: uma contribuição para a análise de políticas educacionais. Educação & Sociedade [online]. 2006, v. 27, n. 94 pp. 47-69. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0101-73302006000100003>. Acesso em: junho de 2021.
MARINHO-ARAÚJO, C. M.; ALMEIDA, S. F. C. Psicologia escolar: construção e consolidação da identidade profissional. Campinas: Editora Alínea, 2005, 121 p.
PEDROZA, R. L. S.; MAIA, C. M. F. Atuação de psicólogas escolares em contexto de pandemia: análise de práticas profissionais. In: NEGREIROS, F.; FERREIRA, B. de O. (Organizadores). Onde está a psicologia escolar no meio da pandemia? São Paulo: Pimenta Cultural, 2021. 1106p. Disponível em: https://www.ifpi.edu.br/noticias/eBook_PsicologiaEscolar.pdf. Acesso em: junho de 2021.
SANTOS, D. C. O. dos et al. Mapeamento de competências do psicólogo escolar. Psicologia Escolar e Educacional, SP. Volume 21, Número 2, Maio/Agosto de 2017: 225-234. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/8dV4qCZTf4ShMQnKvmNbZjz/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: junho de 2021.
SME. Secretaria Municipal de Educação. Manual do Serviço de Psicologia Escolar. Célula de Mediação Escolar e Cultura de Paz. Coordenadoria de Articulação da Comunidade e Gestão Escolar, 2021.
ZANON, C. et al. COVID-19: implicações e aplicações da Psicologia Positiva em tempos de pandemia. Estudos de Psicologia; Campinas, 37, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/estpsi/a/3tQXhvv3vJ8b6LtyCZbghmr/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: junho de 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Edgar Nogueira Lima, Iasmin Costa Marinho
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.