The College of São José: catholic femaly education in the nightth century northeast
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e47235Keywords:
College of São José, Religious female education, XIX centuryAbstract
From the mid-nineteenth century, Brazil began to receive many European schools in its mais cities. A large part of them was devoted to teaching wealthy girls. Among these schools, we highlight the College of São José, which had italian origins and was linked to the order of Doroteias sisters that arrives in Recife in 1886, settling in the Soledade neighborhood. It was within this instituition that the whiter Magdalena Antunes (1880-1959) studied in her younger years, from 1891 to 1896. In her mature years, she whote a memoir and autobiographical work entitled “Oiteiro: memories of a Missy-girl” (2003) where, among other details of her life as a girl, the daughter of planters, Magdalena brought to the pages of her book records of the moment she was admitted as a student at the aforementiones school. The College of São José evidencced a pattern of female education idealized by the patriarcal society of the time, however, in another way, it allowed wealthy girls and women acess to formal learning at a time whwn illiteracy in Brazil was quite strong, especially among the women. In this way, from an interdisciplinary methodological perspective of bibliographic and documental analysis, our work aims to bring some aspects of the history of this educational instituition taking as source the aforementioned memoir in dialogue with other equally important sources souch as: the enrollment books (1866-1919) and the Statutes of the College.
Downloads
References
ANTUNES, Magdalena. Oiteiro: memórias de uma sinhá moça. Natal: A. S. Editores, 2003.
ARRAIS, Raimundo Pereira Alencar. O pântano e o riacho: a formação do espaço público no Recife do século XIX. São Paulo: Humanitas/FFLCH/USP, 2004.
AZZI, Riolando. Educando pela via do coração e do amor (1866-1889). Rio de Janeiro: Congregação das Irmãs de Santa Doroteia no Brasil, 2000. (Volume 1)
AZZI, Riolando. Educando pela via do coração e do amor (1889-1948). Rio de Janeiro: Congregação das Irmãs de Santa Doroteia no Brasil, 2002. (Volume 2)
BRASIL. Lei de 15 de outubro de 1827. Revista Em Questão, Natal, v. 36, n. 22, p. 240-242, set./dez. 2009.
BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina. Trad. Maria Helena Kühner. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2014.
COLÉGIO DE SÃO JOSÉ. Estatutos. Recife: [s. n.], 1928.
COLÉGIO DE SÃO JOSÉ. Livro de matrículas do Colégio de São José (1866-1919). Recife: [s. n.], [191?].
DIÁRIO DE PERNAMBUCO. Recife, 14 jun. 1893.
DIÁRIO DE PERNAMBUCO. Recife, 1 jul. 1891.
DIÁRIO DE PERNAMBUCO. Recife, 14 jul. 1891.
DIÁRIO DE PERNAMBUCO. Recife, 16 jul. 1891.
DIÁRIO DE PERNAMBUCO. Recife, 17 jul. 1891.
DIÁRIO DE PERNAMBUCO. Recife, 18 jul. 1891.
ELIAS, Norbert. O processo civilizador. Trad. Ruy Jungmann. Rio de Janeiro: Zahar, 1994. (Volume 1)
FARIAS, Genilson de Azevedo. Com açúcar, com afeto: representações femininas na escrita memorialística autobiográfica de Magdalena Antunes (1880-1959). Tese (Doutorado em Ciências Sociais) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2019.
FARIAS, Genilson de Azevedo. Auta de Souza, a poeta de “pele clara, um moreno doce”: memória e cultura da intelectualidade afrodescendente no Rio Grande do Norte. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2013.
FARIAS, Genilson de Azevedo. Auta negra: uma voz feminina no Rio Grande do Norte oitocentista. Natal: Caravela Selo Cultural, 2018. (Série Humanidades I, Coleção Natal 420 anos).
FRASSINETTI, Paula. Cartas. [s. l.]: Edição da Província Portuguesa Sul, 1987a. (Volume 1)
FRASSINETTI, Paula. Cartas. [s. l.]: Edição da Província Portuguesa Sul, 1987b. (Volume 2)
FREYRE, Gilberto. Modos de homem & modas de mulher. São Paulo: Global, 2009.
FREYRE, Gilberto. Vida social no Brasil nos meados do século XIX. São Paulo: Global, 2008.
NUNES, Maria José Rosado. Freiras no Brasil. In: DEL PRIORE, Mary (Org.). História das mulheres no Brasil. São Paulo: Contexto, 2013.
GOMES, Ana Laudelina Ferreira. Auta de Souza: a noiva do verso. Natal: EDUFRN, 2013.
JOTA, Allcydet Andreza Pereira; MEDEIROS NETA, Olivia Morais de; MEDEIROS, Aliny Dayany Pereira de. Nísia Floresta e a educação feminina no Brasil (Século XIX). Fortaleza: Ensino em Perspectivas, v. 1, n. 1, p. 1-14, 2020.
QUINTAS, Fátima. O Recife: passeio à antiga. Recife: Bagaço. 2008.
SACRISTÁN, José Gimeno. O aluno como invenção. Porto Alegre: Artmed, 2005.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Genilson de Azevedo Farias, Olivia Morais de Medeiros Neta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.