Conversation circles in Childhood Education: a bibliographic mapping

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v.4.7232

Keywords:

State of Knowledge, Conversation Circles, Childhood Education

Abstract

This article aims to present a survey of productions on the "conversation circles in childhood education". Searches were made in the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – Brasil (CAPES) and SciELO (Scientific Electronic Library Online) journal portals; in the theses and dissertations database of the Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD), and in the CAPES Theses and Dissertations Catalog. The theoretical contribution was based on the concept of the state of knowledge in Ferreira (2002) and Romanowski and Ens (2006). The methodology was the research of the state of knowledge type, which aims to collect data on the knowledge produced about a certain topic. The results indicate a low number of productions on the subject and the need to carry out research based on the perspective and knowledge of educators who carry out conversation circles.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Katia Lanuce Morais Noronha, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Possui graduação em Pedagogia (2006) e especialização em Gestão do Sistema de Ensino (2008) pela Universidade Estadual do Rio Grande do Norte – UERN. Mestranda em Ensino pelo Programa de PósGraduação em Ensino (POS-ENSINO – UERN/UFERSA/IFRN).

Maria Margarita Villegas, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Professora da Universidade Federal Rural do Semiárido (UFERSA). Professora Aposentada na Universidad Pedagógica Experimental Libertador – UPEL, Núcleo Maracay - Venezuela. Doutora em Educação pela Universidade de Carababo, Venezuela.

Marcelo Bezerra de Morais, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Professor da Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) e do Programa de Pós-Graduação em Ensino. Licenciado em Matemática pela UERN e Mestre e Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em educação Matemática (PPGEM), da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp – Campus Rio Claro).

References

ANDRÉ, Marli. A produção acadêmica sobre formação de professores: um estudo comparativo das dissertações e teses defendidas nos anos 1990 e 2000. Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação Docente, Belo Horizonte, v. 01, n. 01, p. 41-56, ago./dez. 2009. Disponível em: http://formacaodocente.autenticaeditora.com.br/artigo/exibir/1/7/3. Acesso em: 06 jun. 2020.

FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas "estado da arte". Educação & Sociedade, v. 23, n. 79, p. 257-272, 2002. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302002000300013. Acesso em: 8 jun. 2020.

REZENDE, Flavia; OSTERMANN, Fernanda; FERRAZ, Gleice. Ensino-aprendizagem de física no nível médio: o estado da arte da produção acadêmica no século XXI. Rev. Bras. Ensino Fís., São Paulo, v. 31, n. 1, p.1402-1 – 1402-8, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1806-11172009000100008&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 1 jul. 2020.

ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n. 19, p. 37-50, set./dez. 2006. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/24176. Acesso em: 8 jul. 2020.

Published

2022-03-20

How to Cite

NORONHA, K. L. M.; VILLEGAS, M. M.; MORAIS, M. B. de. Conversation circles in Childhood Education: a bibliographic mapping. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 4, p. e47232, 2022. DOI: 10.47149/pemo.v.4.7232. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7232. Acesso em: 22 jul. 2024.