Questions about the masculine gender in school dancing practices: a brief state of knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v.4.7231

Keywords:

Dancing in school, Masculine gender, Body, State of knowledge

Abstract

The current work, of state of knowledge basis (ROMANOWSKI & ENS, 2006; FERREIRA, 2002) aims to trace academic studies which have discussed the masculine gender inside dancing scopes, beginning from spaces occupied by the dance in schools to conflicts related to gender in school as well. This research is reinforced by primary data collected from theses and dissertations of the BDTD (Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations), presented between 2009 and 2019. With regards to the results, aspects such as hierarchical inequality concerning the social roles of masculine and feminine subjects; and the school as a reproducer of gender inequalities within the sphere of corporal practices, leading us to perceive the fragility in questions about gender, sexuality, and its ramifications within the educational setting. Therefore, there is a need for promoting such discussions in the context of the pedagogical implementation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dorgival Bezerra da Silva, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Possui Graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte – UERN (2014). Especialista em Educação Interdisciplinar pela Universidade Federal Rural do Semi-Árido – UFERSA (2018). Mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino – Posensino (UERN/UFERSA/IFRN).

María Margarita Villegas, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Professora Visitante da Universidade Federal Rural do Semi-Árido – UFERSA, atuando no Programa de Pós-graduação em Ensino – POSENSINO. Possui doutorado em Educação pela Universidad de Carababo, Venezuela (2003).

References

ALMEIDA CAMPOS, Marcos Antônio. Histórias entrelaçadas: presença da dança na Escola de Educação Física da UFMG. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG, Belo Horizonte, p. 204, 2007. Disponível em: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-855H7R. Acesso em: 9 abr. 2021.

ANDREOLI, Giuliano Souza. Dança, gênero e sexualidade: um olhar cultural. Conjectura: filosofia e educação, v. 15, n. 1, jan./abr. 2010. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/view/186. Acesso em: 8 abr. 2021.

ANDREOLI, Giuliano Souza. Representações de masculinidades na dança contemporânea. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, p. 158, 2010. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/24158. Acesso em: 8 abr. 2021.

AUAD, Daniela. Relações de gênero nas práticas escolares: da escola mista ao ideal de co-educação. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo – USP, p. 223, 2004.

BOURDIEU, Pierre Félix. A dominação masculina. Revista Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 133-184, jul./dez. 1995. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/71724. Acesso em: 9 abr. 2021.

BOURDIEU, Pierre Félix. A dominação masculina. 4 ed. Rio de Janeiro: BestBolso, 2017.

BRASILEIRO, Lívia Tenorio. O conhecimento no currículo escolar: o conteúdo dança em aulas de educação física na perspectiva crítica. Revista Movimento, Porto Alegre, v. 8, n. 3, p. 5-18, set./dez. 2002. Disponível em: https://doi.org/10.22456/1982-8918.2646. Acesso em: 8 abr. 2021.

CAMPOS, Camila Amorim. Currículo com música e festa: encontrando saídas às normas que generificam e impedem de dançar no embalo das sensações do corpo. In: PARAÍSO, Marlucy Alves; CALDEIRA, Maria Carolina da Silva (orgs). Pesquisas sobre currículos, gêneros e sexualidades. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2018.

CAMPOS, Marcos Antônio Almeida. Movimentos de uma juventude bailarina: estigma, sexualidade e formação na Escola de Dança de Paracuru. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira, Universidade Federal do Ceará – UFC, Fortaleza, p. 203, 2018. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/31410. Acesso em: 2 abr. 2021.

CARVALHO, Maria Pinto de. No coração da sala de aula: gênero e trabalho docente nas séries iniciais. São Paulo: Xamã, 1999.

CASTELLS, Manuel. A era da informação: economia, sociedade e cultura. In: A Sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 2000.

CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. Petrópolis: Vozes, 2006.

CONNELL, Raewyn. The men and The boys. Califórnia: Copyright, 2000.

DOMINGUES, Josiane Vian; BANDEIRA, Eliel de Oliveira. Bailarinos na ponta pode: as masculinidades do ballet clássico. In: Simpósio Nacional de Educação Física, XXIX, 2010, Pelotas. Anais do Simpósio Nacional de Educação Física. Pelotas: ESEF/UFPel, 2010.

FARIA, Nalu; NOBRE, Míriam. O que é ser mulher? O que é ser homem? Subsídios para uma discussão das relações de gênero. In: SÃO PAULO (cidade) Coordenadoria Especial da Mulher. Gênero e Educação: Caderno para professores. São Paulo, Secretaria Municipal de Educação, 2003, p. 29-43.

FARO, Antonio José. A pequena História da dança. São Paulo: Editora José Zahar, 1986.

FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas "estado da arte". Educ. & Soc. v.23, n.79, p. 257-272, 2002. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302002000300013. Acesso em: 8 abr. 2021.

FERREIRA, Petrônio Alves. Coreografias juvenis: gêneros e sexualidades na cena escolar. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação e Docência, Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG, Belo Horizonte, p. 2013, 2019. Disponível em: http://hdl.handle.net/1843/32063. Acesso em: 2 abr. 2021.

FREITAS, Daniela Amaral Silva. Relações de gênero nos kits de literatura afro-brasileira distribuídos pela Secretaria Municipal de Educação de Belo Horizonte: razão e emoção para regular corpos na literatura infantil. In: PARAÍSO, Marlucy Alves; CALDEIRA, Maria Carolina da Silva (orgs). Pesquisas sobre currículos, gêneros e sexualidades. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2018.

GEERTZ, Cliford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 2011.

GERHARDT, Tatiana Engel; SOUZA, Aline Corrêa de. Aspectos teóricos e conceituais. In: GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo (Orgs.). Métodos de Pesquisa. 1 ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009, p. 11-29.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar Projetos de Pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de Pesquisa Social. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GOELLNER, Silvana Vilodre. A educação dos corpos, dos gêneros e das sexualidades e o reconhecimento da diversidade. Cadernos de Formação RBCE, p. 71-83, mar. 2010.

HANNA, Judith. Dança, sexo e gênero. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.

JOCA, Alexandre Martins. Levados por anjos: modos de vida, educação e sexualidades juvenis. 2. ed. Curitiba: CRV, 2016.

KAEPPLER, Adrienne L. A dança segundo a perspectiva antropológica. Tradução Giselle Guilhon. In: CAMARGO, Giselle Guilhon Antunes. Antropologia da Dança: ensaio bibliográfico. Antropologia da Dança I. Florianópolis: Insular, 2013.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, história e educação: construção e desconstrução. Revista Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 133-184, jul./dez. 1995. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/71722. Acesso em: 9 abr. 2021.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, questões para a educação. In: BRUSCHINI, Cristina F. & UNBEHAUM, Sandra (orgs). Gênero, democracia e sociedade brasileira. São Paulo: Fundação Carlos Chagas, 1992.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 1997.

LOURO, Guacira Lopes. Teoria queer: uma política pós-identitária para a educação. Revista Estudos Feministas, v. 9, n. 2, p. 541-553, jul./dez. 2001. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2001000200012. Acesso em: 8 abr. 2021.

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo, EPU, 1986.

MARQUES, Isabel A. Dançando na escola. São Paulo: Cortez, 2007.

MAUSS, Marcel. As técnicas corporais. In: Sociologia e Antropologia. São Paulo: EPU, 1974.

MEIRELES, Gabriela Silveira. Gênero no currículo de blogs sobre alfabetização de professoras alfabetizadoras: tecnologias da diferenciação e da heterossexualização normalizando condutas. In: PARAÍSO, Marlucy Alves; CALDEIRA, Maria Carolina da Silva (orgs). Pesquisas sobre currículos, gêneros e sexualidades. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2018.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 20 ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

MORGADE, Graciela. Relações de gênero no trabalho docente cotidiano: obstáculos à cidadania participativa que permanecem invisíveis. In: AZEVEDO, José C; GENTILI, Pablo; KRUG, Andréa; SIMON, Cátia (Org.). Utopia e democracia na educação cidadã. Porto Alegre, Ed. Universidade/UFRGS/Secretaria Municipal de Educação, 2000, p. 383-399.

MOTTA, Darci Aparecida Dias; FAVACHO, André Márcio Picanço. Do silêncio ao desconforto: a prática de educadoras da Educação Infantil diante da sexualidade das crianças. In: PARAÍSO, Marlucy Alves; CALDEIRA, Maria Carolina da Silva (orgs). Pesquisas sobre currículos, gêneros e sexualidades. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2018.

NÓBREGA, Terezinha Petrucia da. Qual o lugar do corpo na educação? Notas sobre conhecimento, processos cognitivos e currículo. Educação & Sociedade, Campinas, v. 26, n. 91, p. 599-615, Maio/Ago. 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v26n91/a15v2691.pdf. Acesso em: 8 abr. 2021.

NOLASCO, Sócrates. O mito da masculinidade. Rio de Janeiro: Rocco, 1995.

PEREIRA, Fabio Alves dos Santos. Currículo, educação física e diversidade de gênero. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo – PUC/SP, São Paulo, p. 198, 2009. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10160. Acesso em: 2 abr. 2021.

ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n. 19, p. 37-50, set./dez. 2006. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/24176. Acesso em: 8 abr. 2021.

SAFFIOTI, Heleieth Iara Bongiovani. Conceituando o gênero. In: SÃO PAULO (cidade) Coordenadoria Especial da Mulher. Gênero e Educação: Caderno para professores. São Paulo, Secretaria Municipal de Educação, 2003, p. 53-60.

SCARPATO, Marta Thiago. Dança educativa: um fato em escolas de São Paulo. Caderno CEDES, v. 21, n. 53, p. 57-68, abr. 2001. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-32622001000100004. Acesso em: 8 abr. 2021.

SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Revista Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 12, n. 2, p. 71-94, jul./dez. 1990. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71721 Acesso em: 8 abr. 2021.

SEFFNER, Fernando. Cruzamento entre gênero e sexualidade na ótica da construção da(s) identidade(s) e da(s) diferença(s). In: SOARES, Guiomar Freitas; SILVA, Méri Rosane Santos da; COSTA, Paula Regina. Corpo, gênero e sexualidade: problematizando práticas educativas e culturais. Rio Grande: Editora da FURG, 2006, p. 85-94.

SILVA, Ariana Elizabete. Fatores motivacionais que influenciam o homem a optar pela dança de salão ou jazz. Monografia (graduação em Psicologia) - Universidade do Vale do Itajaí, Biguaçu, p. 39. 2007. Disponível em: http://siaibib01.univali.br/pdf/Ariana%20Elizabete%20Silva.pdf. Acesso em: 10 abr. 2021.

SOTERO, Mildred Aparecida. Questões de gênero e desconstrução de estereótipos: um plano lúdico para ensino da dança na educação física escolar. Dissertação (Mestrado em Ciências) - Escola de Educação Física e Esporte, Universidade de São Paulo – USP, São Paulo, p. 125, 2010. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/39/39133/tde-20012011-111836/pt-br.php. Acesso em: 2 abr. 2021.

VIANNA, Cláudia. Educação e gênero: parceria necessária para a qualidade do ensino. In: SÃO PAULO (cidade) Coordenadoria Especial da Mulher. Gênero e Educação: Caderno para professores. São Paulo, Secretaria Municipal de Educação, 2003, p. 45-52.

Published

2022-01-11

How to Cite

SILVA, D. B. da; VILLEGAS, M. M. Questions about the masculine gender in school dancing practices: a brief state of knowledge. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 4, p. e47231, 2022. DOI: 10.47149/pemo.v.4.7231. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7231. Acesso em: 24 nov. 2024.