Digital literacy and remote learning: students' perceptions of learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v.4.7212

Keywords:

Digital Literacy, Remote Learning, Technologie

Abstract

More and more school institutions make use of digital technologies. At this time of pandemic, caused by the dissemination of COVID-19, it is essential to use technology to continue teaching. This article aims to reflect on digital literacy for the use of the Sigeduc platform during remote learning. To support this work, authors such as Buzato (2006), Dudeney, Hockly and Pegrum (2016), Freitas (2010), Kleiman (1995), Soares (2002), Souza (2007) and Zacharias (2016) will be essential. For this, a search was carried out using the Google Forms platform, with high school students from a state public school in Mossoró (RN). These students have access to activities through Sigeduc. The survey results show that many students have not acquired the proper digital literacy to be able to participate in remote classes, as they are unable to use the teaching platform.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcos Antonio de Oliveira, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Doutorado (em andamento) em Letras pelo Programa de Pós-graduação em Letras (PPGL/UERN); mestrado em Letras pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (PROFLETRAS-UERN); especialização em Literatura e Ensino pelo Instituto Federal de Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN); licenciatura em Letras pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN); atuou como formador de professores em Mossoró na Olimpíada de Língua Portuguesa. coordenador do programa de leitura Ler para Saber Mais e coordenador pedagógico do suplemento de educação Escola, do jornal Gazeta do Oeste. tutor a distância do curso de Letras da Uern e como professor da Faculdade Nova Esperança de Mossoró (FACENE) e tutor do curso de especialização Mídias na Educação (UERN). Atualmente, é professor de língua portuguesa da Escola Estadual Professor Abel Freire Coelho e da Escola Municipal Professor Antonio Fagundes, membro do Grupo de Estudo e Pesquisa Etimologia e Educação (GPEE/UFMA), membro do Laboratório de Produção Escrita Acadêmica (LABPEA/UERN) e assistente à docência do IFRN – polo Mossoró.

Verônica Maria de Araújo Pontes, Instituto Federal do Rio Grande do Norte; Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Doutora em Educação pela Universidade do Minho; Mestra em Educação pela UFRN; professora do POSENSINO/UERN/IFRN/UFERSA e do Doutorado e Mestrado em Lestras-PPGL/UERN.Líder do Grupo de Pesquisa em Literatura, Tecnologias e Novas Linguagens.

References

BUZATO, Marcelo E. K. Letramentos digitais e formação de professores. III Congresso Ibero-Americano EducaRede: Educação, Internet e Oportunidades. Memorial da América Latina, São Paulo, BRASIL, 29 a 30 de maio de 2006. Disponível em: https://www.academia.edu/1540437/Letramentos_Digitais_e_Forma%C3%A7%C3%A3o_de_Professores. Acesso em: 7 out. 2020.

DUDENEY, Gavin; HOCKLY, Nicky; PEGRUM, Mark. Letramentos digitais. Trad. Marcos Marcionilo. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.

FREITAS, M. T. A. Letramento digital e formação de professores. Educação em Revista. Belo Horizonte, v.26, n. 3, p. 335-352, dez. 2010.

KLEIMAN, Angela B. Modelos de letramento e as práticas de alfabetização na escola. In: KLEIMAN, Angela B. (Org.) Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas, SP: Mercado de Letras, 1995.

SOARES, Magda. Novas práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura. Educ. Soc., Campinas, vol. 23, n. 81, p. 143-160, dez. 2002. Disponível em: https://www.cedes.unicamp.br/publicacoes/edicao/377. Acesso em: 5 out. 2020.

SOUZA, V. V. Soares. Letramento digital e formação de professores. Revista Língua Escrita, n. 2, p. 55-69, dez. 2007. Disponível em: http://www.ceale.fae.ufmg.br/pages/view/lingua-escrita-n-2.html. Acesso em: 7 out. 2020.

ZACHARIAS, Valéria Ribeiro de Castro. Letramento digital: desafios e possibilidades para o ensino. In: COSCARELLI, Carla Viana (org.) Tecnologias para aprender. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.

Published

2022-01-10

How to Cite

OLIVEIRA, M. A. de; PONTES, V. M. de A. Digital literacy and remote learning: students’ perceptions of learning. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 4, p. e47212, 2022. DOI: 10.47149/pemo.v.4.7212. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7212. Acesso em: 22 jul. 2024.