Environmental education and the school curriculum: some reflections

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v3i3.7179

Keywords:

Environmental Education, Curriculum, Nature

Abstract

The awakening of citizenship is one of the most liberating moments in the lives of children, young people, and adults. It is when the notion of rights and duties transcends mere individual interests to translate a new world view, which reflects the responsibility of each person to build full, plural, and democratic collective values ​​that ensure human well-being and respect for all forms of life in their most varied manifestations. In the search for solutions that alter or subvert the current order, the theme proposes new models of more harmonic relationships with nature, new paradigms, and new ethical values ​​with a holistic view, adopts a posture of integration and participation. Comprehensive, critical, problem-solving education. To support the study, the methodology we use is based on the concepts of Minayo (1999), when he says that when designing a research project, the researcher will be dealing with at least three dimensions: technical, which are the scientific rules for construction from the project; ideological, which is related to the researcher's choices, always in view of the historical moment; and, scientific, since it surpasses common sense through the scientific method. We can characterize our research as exploratory and bibliographical, since we seek theoretical basis with authors such as Brazil (2018, 2001), Epagri (2014), Figueiredo (1999), Gil (2002) and Minayo (1999) among others.

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Author Biographies

Francisco Átila Carneiro Lima, Escola Pequeno Mestre

Licenciatura Plena em Geografia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE); Especialização (cursando) no Ensino de Geografia.

Ana Caroline de Vasconcelos de Araújo Arnaud, Instituto Acqua Ação e Cidadania

Enfermeira. Mestranda em Meio Ambiente e Desenvolvimento Regional – MDR, pela Universidade Anhanguera – Uniderp. Especialista em Saúde Mental pela Faculdade de Administração, Ciências, Educação e Letras – Facel, São Luís-MA. Graduada em Enfermagem pela Universidade Ceuma – Uniceuma, São Luís-MA.

Fernando Luís de Sousa Correia, Universidade da Madeira

Professor Auxiliar da Universidade da Madeira; Coordenador Científico do Departamento de Ciências da Educação da Universidade da Madeira; Diretor do Curso de Mestrado em Ciências da Educação – Supervisão Pedagógica da Universidade da Madeira; Coordenador das Práticas Pedagógicas do Departamento de Ciências da Educação da Universidade da Madeira.

Zuleide Fernandes de Queiroz, Universidade Federal do Cariri

Pedagoga, Doutora em Educação, Professora da Educação Superior e dos Programas de Mestrado: PRODER/UFCA, PMPEDU/UFCA, PROFHISTÓRIA/URCA. Universidade Regional do Cariri. Crato-Ceará-Brasil

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Published

2021-10-11

How to Cite

LIMA, F. Átila C.; ARNAUD, A. C. de V. de A.; CORREIA, F. L. de S.; QUEIROZ, Z. F. de. Environmental education and the school curriculum: some reflections. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 3, n. 3, p. e337179, 2021. DOI: 10.47149/pemo.v3i3.7179. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7179. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Perspectivas e compromissos com a sustentabilidade: olhares diversos sobre o desenvolvimento rural sustentável