Law students’ everyday life in “Romance de um Estudante”, São Paulo (1864)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v3i3.7109

Keywords:

History of superior education, History of the youth, Students’ everyday life, Literature and History of education

Abstract

This paper shows the partial results of a research in history of education about the São Paulo’s law students’ everyday life during 1860s decade. Its analysis was based on a fictional and anonymous work entitled “Romance de um Estudante” that was published in 1864 in a paper called “Diabo Coxo”. This newspaper, the first illustrated publication to be printed in São Paulo, was made by Angelo Agostini, a cartoonist, by student Sizenando Nabuco and the antislavery activist Luiz Gama. The paper argues about the identity aspects of that day’s youth, such as the distance between family and student home, youth as an exile period and the expression through writing, as in literature and in journalism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gabriel Vicente França, Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo

Pedagogo, mestre e doutorando pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo

References

ABUD, Katia Maria. A Academia do Largo de São Francisco: um marco da história paulista. Atas do II Congresso Luso-Brasileiro de História da Educação. São Paulo: Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, v. 2, p. 53-57, 1998.

ADORNO, Sérgio. Os aprendizes do poder: o bacharelismo liberal na política brasileira. 2ª edição revista. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2019.

AMARAL, António Barreto do. Jornalismo Acadêmico. Separata da Revista do Arquivo Municipal nº 190. São Paulo: Arquivo Municipal, 1977.

BAKHTIN, Mikhail. A Cultura Popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. 7ª Edição. São Paulo: HUCITEC, Brasília: Editora da Universidade de Brasília, 2010.

CAGNIN, Antonio Luiz. Foi o Diabo! In: Diabo Coxo: São Paulo, 1864-1865. Edição fac-similar. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2005.

CAMPOS, Alzira Lobo de Arruda. População e sociedade em São Paulo no século XIX. In: PORTA, Paula (org.). História da cidade de São Paulo: v. 2, a cidade no Império. São Paulo: Paz e Terra, 2004.

CERTEAU, Michel de. Teoria e Método no Estudo das práticas cotidianas. In: SZMERECSANYI, Maria Ivone (org.). Cotidiano, cultura popular e planejamento urbano (anais do encontro). São Paulo: FAU/USP, p. 3-19, 1985.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. 22ª Edição. Tradução de Ephraim Ferreira Alves. Petrópois: Vozes, 2014.

CHARTIER, Roger. A história cultural – entre práticas e representações. Lisboa: DIFEL,1990.

CHARTIER, Roger. O mundo como representação. Estudos Avançados, v. 11, n.5, p. 173-191, 1991.

CUNHA, Luiz Antônio. A Universidade Temporã. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1986. 2ª Edição Revista e Ampliada.

DIABO COXO: São Paulo, 1864-1865. Edição fac-similar. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2005.

FLORES, Moacyr. Educação e ensino na província do Rio Grande do Sul no século XIX. Rev. Pemo, Fortaleza, v. 3, n. 1, e313892, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.47149/pemo.v3i1.

GLEZER, Raquel. São Paulo como objeto: construção e uso. In: GLEZER, Raquel. Chão de terra e outros ensaios sobre São Paulo. São Paulo: Alameda, p. 137-154, 2007.

LEVI, Giovanni e SCHMITT, Jean-Claude (orgs.). História dos Jovens. Vol. 1. Da Antiguidade à Era Moderna. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.

MARTINS, Ana Luiza e BARBUY, Heloisa. Arcadas: história da Faculdade de Direito do Largo de São Francisco (1827-1997). São Paulo: Alternativa Serviços Programados, 1998.

MORAES, Dislane Zerbinatti. Entre rememorações e reconstruções de identidades estudantis: capítulos da história da imprensa estudantil da Universidade de São Paulo (1980-2015). In: DÍAZ, José María Henández (coord.). La Prensa de los escolares y estudiantes: su contribución al patrimonio histórico educativo. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, p. 569-580, 2015.

SEVCENKO, Nicolau. A cidade metástasis e o urbanismo inflacionário: incursões na entropia paulista. Revista USP, n. 63, p. 16-35, 2004.

VOLÓCHINOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico. Tradução de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2017.

Published

2021-11-13

How to Cite

FRANÇA, G. V. Law students’ everyday life in “Romance de um Estudante”, São Paulo (1864). Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 3, n. 3, p. e337109, 2021. DOI: 10.47149/pemo.v3i3.7109. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7109. Acesso em: 23 nov. 2024.