The education of the child in the 13th century: reflections on importance of christian formation in the perspective of Ramon Lull

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e47104

Keywords:

Education of the child, Middle Ages, Cultural heritages

Abstract

In this article, we propose to present a reflection on the conceptions present in the education of children in the thirteenth century. We start from a bibliographic review, in which we seek to present arguments based on consolidated writings on the belief in the importance of an education in which the guiding principle was the Christian faith, but which gave similar value to the learning of science and the liberal arts for human training. Our study will be based on Ramon Lull and his work Doctrina Pueril (1274-1276). Such an essay was written and directed to his own son (Domingos); presents precepts on how to educate children, with a view to the formation of a subject with faith and virtues necessary for social life. Finally, it is hoped that this study can stimulate new discussions and reflections to think about the education of children in different historical periods.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cláudia Sena Lioti, Universidade Estadual do Paraná

Mestre em Ensino Formação Docente Interdisciplinar, pela UNESPAR campus de Paranavaí. Graduada em Pedagogia e em Letras – Vernáculas e Clássicas. Especialista em Atendimento Educacional Especializado, Educação Especial, Alfabetização e Letramento e Psicopedagogia.

Márcia Marlene Stentzler, Universidade Estadual do Paraná

Doutora em Educação, História da Educação, Mestre em Educação, Formação de Professores; Docente no Colegiado de Pedagogia, UNESPAR campus de Paranavaí. Docente no Programa de Mestrado em Ensino Formação Docente Interdisciplinar (PPIFOR). Líder do NUCATHE.

References

ADORNO, T. W. Mínima moralia. São Paulo: Ática, 1993

ARIÈS, P. História social da criança e da família. 2ª ed. Rio de Janeiro, RJ: Guanabara, 1981

BETTENSON, H. Documentos da Igreja cristã. São Paulo: ASTE, 2001.

CALVINO, I. Por que ler os clássicos? Tradução de Nilson Moulin. São Paulo: Cia. das Letras, 1993.

COOPER, H.; Hedges, L. Research Synthesis as a Scientific Process. in: H. Cooper, L. Hedges & J. Valentine (Edts.). The Handbook of Research Synthesis and Meta-Analysis, (2nd ed., pp. 3-18). New York, NY: Russel Sage Foundation, 1994. DOI: https://doi.org/10.7758/9781610448864.4

DE CASSAGNE, I. Valorización y educación del Niño en la Edad Media. Tradução: Ricardo da Costa. A Educação Infantil na Idade Média. Prof. Adjunto de Hist. Medieval da UFES Universidade Federal do Espírito Santo. Disponível em: http://www.hottopos.com/videtur17/ricardo.htm Acesso em: 22 ago. 2021

ECO, H. The Ars Magna by Ramon Llull. Vol 1 Dall'Antichità al Medioevo, edited by Umberto Eco (1932–2016) and Riccardo Fedriga, Editore Laterza, Roma-Bari, 2014.

ERASMO. R. Civilidade Pueril. Tradução de Luiz Feracine. Revista Intermeio, Campo Grande, n. 2, 1998. Encarte Especial.

HEYWOOD, C. Uma história da infância: da Idade Média à época contemporânea no Ocidente. Porto Alegre: Artmed, 2004.

KUHMANN JR, M. Uma história da infância: da Idade Média à época contemporânea no ocidente. Cadernos de Pesquisa, v. 35, n. 125, maio/ago. 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/TQgx5RMHkwGHdJXJtN6ynVg/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 22 ago. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742005000200014

LE GOFF, J. Passado/Presente. In: Memória e história. Campinas: Ed. da Unicamp, p. 207-233, 2003.

LEVIN, E. A infância em cena: constituição do sujeito e desenvolvimento psicomotor. Petrópolis: Vozes, 1997.

LLULL, R. Doctrina Pueril. In: LLULL, Ramon. Antologia de Ramon Llull. Madrid: Dirección General de Relaciones Culturales, 1961. Disponível em: https://www.ricardocosta.com/traducoes/textos/doutrina-para-criancas Acesso em: 21 ago. 2021.

MANACORDA, M. A. História da educação: da Antiguidade aos nossos dias. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

MONTAIGNE, M. A. de. Os Ensaios: livro I. Trad. Rosemary Costhek Abílio, precedido de “um estudo sobre Montaigne”, de Pierre Villey sob direção e com prefácio de V. L. Saulnier. 2ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

OSORIO, J. Da vida e feitos d’el Rei D. Manoel. Lisboa. Impressão Régia. Volume 3,1804. Disponível em: https://purl.pt/409/3/ Acesso em: 22 ago. 2021.

PERIN, C. S. B; OLIVEIRA, T. Um projeto de educação para a criança no século XIII: considerações acerca da pedagogia de Ramon Llull. Educar em Revista. Curitiba, v. 34, n. 72, p. 231-247, Dec. 2018 . Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602018000600231&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 22 ago. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.59496

Published

2022-06-18

How to Cite

LIOTI, C. S.; STENTZLER, M. M. The education of the child in the 13th century: reflections on importance of christian formation in the perspective of Ramon Lull. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 4, p. e47104, 2022. DOI: 10.47149/pemo.v4.e47104. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7104. Acesso em: 21 nov. 2024.