Challenges for High School Teachers in Remote Education in Times of Pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v3i1.6366

Keywords:

Digital immigrants, Digital natives, Technological competences, Teacher training, Communication and Information Technologies

Abstract

After the pandemic caused by COVID-19, students and teachers suddenly found themselves in the midst of a whirlwind of changes from the classroom to virtual classrooms. This article seeks to analyze scientific productions that discuss the challenges of high school teachers in remote education in times of pandemic. Therefore, the study as to the objectives is exploratory nature, as the data approach is a qualitative research with a systematic literature review of the State of the Question-type, two databases were used: the Scientific Electronic Library Online - SciELO and na Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel the Journal Portal - CAPES. The results obtained were 18 articles from the descriptors remote teaching, high school, pandemic, teacher training, ICT - Information Technology and communication. It is concluded that most articles address the difficulties, challenges both teachers and students to develop their activities remotely.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mércia Ferreira de Souza, Secretaria de Educação do Estado Amapá

Teacher. LawyerAttorney. Specialist in Foreign Language - English and its Literature. Specialist in Portuguese  and its Literature. Specialist in Civil Procedural Law. Former Professor in Higher Education. Master's student in Public Policy at UECE. Former Professor at PIBID.

Nazaré da Silva Dias Ferrão, Secretaria de Educação do Estado do Amapá

Administrator and Professor of Higher and Professional Education, Master's Student in Public Policy at UECE. National Curator of ODAs, Esp. In Teaching in Professional and Technological Education, MBA in People Management (2008) Graduation in Administration and Degree in Biological Sciences.

Nelceia Margareth da Silva Figueiredo Chermont, Secretaria de Educação do Estado do Amapá

Pedagogue, Specialist in Psychopedagogy, teacher of Basic Education in the State of Amapá. Professor in Higher Education (Degrees, Bachelors and Specializations). She has experience in Management, Administration, Consulting and Instruction in the educational area, Coordination of Higher Education.

References

BARROS, T R.; DIAS, W. S. Práticas experimentais de Física a distância: Desenvolvimento de uma aplicação com Arduino para a realização do Experimento de Millikan remotamente. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 41, n. 4, 2019.

BERALDO, R. M. F.; MACIEL, D. A. Competências do professor no uso das TDIC e de ambientes virtuais. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo. v. 20, n. 2, mai/ago. 2016.

CHARCZUK, S. B. Sustentar a Transferência no Ensino Remoto: docência em tempos de pandemia. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 45, n. 4, e109145, 2020.

GIL, A. C. Como Elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2002.

LUNARDI, N. M. S. S.; NASCIMENTO, A; SOUSA, J. B. D; SILVA, N. R. M. D.; PEREIRA, T. G. N.; FERNANDES, J. D. S. G. Aulas Remotas Durante a Pandemia: dificuldades e estratégias utilizadas por pais. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 46, n. 2, 2021.

MACEDO, R. M. Direito ou privilégio? Desigualdades digitais, pandemia e os desafios de uma escola pública. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 34, n. 73, p.262-280, 2021.

MACHADO, R. B; FONSECA, D. G. D; MEDEIROS, F. M.; FERNANDES, N. Educação Física Escolar em Tempos de Distanciamento Social: Panorama, Desafios e Enfrentamentos Curriculares. Movimento, v. 26, e26081, 2020.

MARTINS, Gilberto de Andrade; THEÓFILO, Carlos Renato. Metodologia da Investigação científica para as ciências sociais aplicadas. 2 ed. São Paulo: Atlas, 2009.

MENDES, A. TIC ± Muita gente está comentando, mas você sabe o que é? Portal iMaster, mar. 2008. Disponível em: https://imasters.com.br/artigo/8278/gerencia-de-ti/tic-muita-gente-esta-comentandomas-voce-sabe-o-que-e?trace=1519021197&source=single. acesso em 25 mar 2021.

MILIAUSKAS, C. R. Saúde mental de adolescentes em tempos de Covid-19: desafios e possibilidades de enfrentamento. Physis: Revista de Saúde Coletiva. Rio de Janeiro, v. 30(4), 2020.

NICOLINI, C; MEDEIROS, K. É. G. Aprendizagem histórica em tempos de pandemia. Estudos Históricos. Rio de Janeiro, v. 34, n 73, p.281-298, 2021.

NÓBREGA-THERRIEN, Sílvia Maria; THERRIEN, Jacques. Os Trabalhos Científicos e o Estado da Questão: Reflexões Teórico-Metodológicas. Estudos em avaliação educacional, v.15, n.30, jul./dez. 2004.

PERIN, E. D. S.; FREITAS, M. D. C. D.; COELHO, T. R. Modelo de competência docente digital. SciELO Preprints, 2021. disponível em: https://doi.org/10.1590/SciELO Preprints.1961. Acesso em: 9 mar. 2021.

PRENSKY, Marc. Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, Bradford, v. 9, n. 5, p. 2-6, out. 2001.

SCHERER, S.; BRITO, G. D. S. Integração de tecnologias digitais ao currículo: diálogos sobre desafios e dificuldades. Educar em Revista, Curitiba, v. 36, e76252, 2020.

SCHUHMACHER, V. R. N; ALVES FILHO, J. D. P; SCHUHMACHER, E. As barreiras da prática docente no uso das tecnologias de informação e comunicação. Ciência &Educação, Bauru, v. 23, n. 3, p. 563-576, 2017.

SILVA, G. H. G. D.; PENTEADO, M. G. Geometria dinâmica na sala de aula: o desenvolvimento do futuro professor de matemática diante da imprevisibilidade. Ciência & Educação., Bauru, v. 19, n. 2, p. 279-292, 2013.

SILVA, J. B. D; BILESSIMO, S. M. S; MACHADO, L. R. Integração de tecnologia na educação: proposta de modelo para capacitação docente inspirada no TPACK. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.37, 2021.

SOUZA, Diego de Oliveira. As dimensões da precarização do trabalho em face da pandemia de Covid-19. Trabalho, Educação e Saúde. Jan 2021, v. 19. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/7rJ6TkW8Cs88QkbNwHfdkxb/?lang=pt. Acesso em: 8 mar. 2021.

SOUZA, J. B.; HEIDEMANN, I. T. B; BITENCOURT, J. V. O. V.; AGUIAR, D. C. M.; VENDRUSCOLO, C.; VITALLE, M. S. S. O enfrentamento do COVID-19 e as possibilidades de promoção da saúde: diálogos com professores. Revista de Enfermagem. UFSM, Santa Maria, v11, p. 1-24, 2021.

SOUZA, K. R. de; SANTOS, G. B. dos; RODRIGUES, A. M. dos S.; FELIX; E. G.; GOMES, L.; ROCHA, G. L. D.; CONCEIÇÃO, R. do C. M.; ROCHA, F. S. D.; PEIXOTO, R. B. Trabalho remoto, saúde docente e greve virtual em cenário de pandemia. Trabalho, Educação e Saúde, v. 19, 2021.

VILELA, D. C.; GERMANO, J. S. E.; MONTEIRO, M. A. A.; CARVALHO, S. J. D. Estudo comparativo de um experimento de eletrodinâmica: Laboratório Tradicional x Laboratório Remoto. Revista Brasileira de Ensino de Física, vol. 41, n. 4, 2019.

VAZQUEZ, D. A.; CAETANO, S.; SCHLEGEL, R.; LOURENÇO, E.; NEMI, A.; SLEMIAN, A.; SANCHEZ, Z. M. Vida sem escola e a saúde mental de estudantes de escolas públicas durante a pandemia de covid-19. SciELO Preprints. disponível em: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.2329202. Acesso em: 9 mar. 2021.

VÓLQUEZ PÉREZ, J. A.; AMADOR ORTÍZ, C. M. Competências digitais de docentes de nível secundário de Santo Domingo: um estudo de caso. PASSEIO. Revista Iberoamericana de pesquisa educacional. Eu investiguei. Desenvolvimento. Educ v.11 n.21 Guadalajara jul./dez. 2020 Epub 09 mar. 2021.

Published

2021-04-30

How to Cite

SOUZA, M. F. de; FERRÃO, N. da S. D.; CHERMONT, N. M. da S. F. Challenges for High School Teachers in Remote Education in Times of Pandemic. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 3, n. 1, p. e316366, 2021. DOI: 10.47149/pemo.v3i1.6366. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/6366. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Perspectivas e compromissos com a sustentabilidade: olhares diversos sobre o desenvolvimento rural sustentável