Public Policies for LGBT: a review about research from 2011 to 2020
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v3i1.6347Keywords:
Public Policies, State of the Question, LGBT, CitizenshipAbstract
In this article we analyze public policies for LGBT, we aimed to present a brief review of literature about public policies for LGBT from 2011 to 2020. This research was qualitative, with an exploratory base, focused on the State of the Question. The survey was bibliographic in two database with descriptors "LGBT" and "public policies", the results identified twelve products which were grouped into four categories after content analysis: 1) public policies and citizenship, 2) public policies and health, 3) public policies and security and 4) public policies and education. The discussions pointed to the need of promoting public policies for LGBT, as well as difficulties in the process of legitimization and implementation of public policies for LGBT, to promoting the empowerment to face inequalities.
Downloads
References
ARAGUSUKU. H. A; LOPES. M.A. de. S. Políticas públicas e cidadania lgbt em Mato Grosso: uma década de avanços e retrocessos (2007-2017).Sexualidad, Salud y Sociedad - Revista Latinoamericana, p.147-171, 2018. Disponível em:https://www.scielo.br/j/sess/a/y6XXzD7CPgrbvnTyRXCZh4H/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 05 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-6487.sess.2018.29.07.a
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Centro Gráfico, 1988.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade (SECAD). Documento de apresentação da Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade (SECAD). Brasília, DF: MEC, 2004.
BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria GM/MS nº 2.836, de 1º de dezembro de 2011. Brasília: MEC, 2011.
DANILIAUSKAS, M. Relações de gênero, diversidade sexual e políticas públicas de educação: uma análise do Programa Brasil Sem Homofobia. 2011. 154f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.
FEITOSA. C. Políticas públicas LGBT no Brasil: um estudo sobre o Centro Estadual de Combate à Homofobia de Pernambuco. Sexualidad, Salud y Sociedad - Revista Latinoamericana, p.90-118, 2019. Disponível em:https://www.scielo.br/j/sess/a/PCnbLPz5FdVmDKDMqFLZxCy/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 05 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-6487.sess.2019.32.06.a
FONTOURA, N, O; RIVERO, P, S; RODRIGUES, R. I. Segurança pública na Constituição Federal de 1998: continuidades e perspectivas. In: BRASIL. Políticas Sociais: acompanhamento e análise. Brasília: IPEA, 2009. p. 135-196. v. 3.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GÓIS. J. B. H; TEIXEIRA, K. C. da S. A intersetorialidade na implementação dos Centros de Referência da Cidadania LGBT no Rio de Janeiro. Textos & Contextos, Porto Alegre, v. 17, n.2, p.363-378, ago./dez. 2018. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fass/article/view/29399/17737. Acesso em: 05 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.15448/1677-9509.2018.2.29399
GRUPO Gay da Bahia. Relatório 2019. [S.l: s.n], 2019. Disponível em:https://grupogaydabahia.com.br/relatorios-anuais-de-morte-de-lgbti/. Acesso em: 05 abr. 2021.
MELLO, L.; AVELAR, R. B.; MAROJA, D. Por onde andam as políticas públicas para a população LGBT no Brasil. Revista Sociedade e Estado, v.27, n.2, p. 289-312, 2012a. Disponível em: https://www.scielo.br/j/se/a/xZP7MNQxfysrJX53QTdcXsD/?lang=pt#. Acesso em: 05 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-69922012000200005
MELLO, L; BRITO, W; MAROJA, D. Políticas públicas para a população LGBT no Brasil: notas sobre alcances e possibilidades. [S.l: s.n], 2012b. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ref/a/VvyXFkwTzjKXd6JHTDyQmBk/?lang=pt. Acesso em: 05 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-83332012000200014
MELLO, L; PERILLO, M; BRAZ, C. A; PEDROSA, C. Políticas de saúde para lésbicas, gays, bissexuais, travestis e transexuais no Brasil: em busca de universalidade, integralidade e equidade. Sexualidad, Salud y Sociedad - Revista Latinoamericana, n.9, p.7-28, dez. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sess/a/8ZZjpNCzgQMvJDDGRvLPYmk/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 05 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S1984-64872011000400002
MELLO, L; AVELAR, R. B; BRITO, W. Políticas públicas de segurança para a população LGBT no Brasil. Estudos Feministas, Florianópolis, v.22, n.1, p. 416, jan-abr. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ref/a/VvyXFkwTzjKXd6JHTDyQmBk/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 05 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2014000100016
MORAES, R. Análise de Conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999.
NÓBREGA-THERRIEN, S. M.; THERRIEN, J. O estado da questão: aportes teóricometodológicos e relatos de sua produção em trabalhos científicos. In: FARIAS, I. M. S.; NUNES, J. B. C.; NÓBREGA-TERRIEN, S. M. Pesquisa científica para iniciantes: caminhando no labirinto. Fortaleza: EdUECE, 2010.p. 33-51.
PEREIRA, M. M. Ativismo Institucional no Poder Legislativo: confrontos políticos, assessores ativistas e frentes parlamentares. Revista Brasileira de Ciência Política, Brasília, n. 31, p. 301-338, jan/abr. 2020a. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcpol/a/nPf9M9mdLSQYFJC3kYwqqCy/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 05 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-335220203108
PEREIRA, M. M. Trazendo os governos de volta: a chefia do executivo e os resultados do ativismo institucional LGBT (2003-2014). Sociologias, Porto Alegre, ano 22, n. 53, p. 228-263, jan-abr. 2020b. DOI: https://doi.org/10.1590/15174522-95594
PEDRA, C. B. Cidadania Trans: o acesso à cidadania por travestis e transexuais no Brasil. Curitiba: Appris. 2020. DOI: https://doi.org/10.18366/cabp.1202.2020
POPADIUK, G. S; OLIVEIRA, D. C; SIGNORELLI, M. C. A Política Nacional de Saúde Integral de Lésbicas, Gays, Bissexuais e Transgêneros (LGBT) e o acesso ao Processo Transexualizador no Sistema Único de Saúde (SUS): avanços e desafios. Ciência & Saúde Coletiva, v.22, n.5, p. 1509-1520, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/JVTfd3DqVzN3dPMLPJJYLVy/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 05 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232017225.32782016
PRODANOV, C.C; FREITAS, E. C. Metodologia do Trabalho Científico: métodos e técnicas das pesquisas e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo, RS: Feevale, 2013.
SAMPAIO, J. V; GERMANO, I. M. P. Políticas públicas e crítica Queer: algumas questões sobre identidade LGBT. Psicologia & Sociedade, v.26, n.2, p.290-300, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/psoc/a/dn8hPT4MxTn3ChR5Q99HxWq/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 05 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-71822014000200006
SARTORI, Thiago Luiz. Políticas Públicas, Educação para os Direitos Humanos e Diversidade Sexual. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades, Fortaleza, v. 3, n. 3, e335484, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.47149/pemo.v3i3.5484. Acesso em 05 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.47149/pemo.v3i3.5484
SILVA. A. de C. A. da; ALCÂNTARA, A. M; OLIVEIRA, D. C. de; SIGNORELLI, M. C. Implementação da Política Nacional de Saúde Integral de Lésbicas, Gays, Bissexuais, Travestis e Transexuais (PNSI LGBT) no Paraná, Brasil. Interface, comunicação, saúde e educação, 2020a. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/FFrYJnPRddNv6s69ZbLJgCt/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 05 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/interface.190568
SILVA, J. L.; SILVA, L.; PARENTES, M.; SILVA, R. Um olhar sobre a educação inclusiva no PNE 2014-2024: desafios e perspectivas. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades, v. 2, n. 1, 2020b. Disponível em: <https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3514> Acesso em: 12 out 2020. DOI: https://doi.org/10.47149/pemo.v2i1.3514
VIANNA, C. P. O movimento LGBT e as políticas de educação de gênero e diversidade sexual: perdas, ganhos e desafios. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 41, n. 3, p. 791-806, jul./set. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/LBDYPy9CZ3pGLJ4Sk4HVdQm/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 05 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/s1517-97022015031914
VIENTIMIGLIA, R; MENEZES, A. B. LGBTfobia na escola: possibilidades para enfrentamento da violência. Curitiba: Appris, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Carla Isadora Barbosa Canto, Diego Bruno da Silva Bentes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.