Spanish teacher education in the context of Pedagocial residence program
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v3i3.6340Keywords:
Pedagogical Residence, Teacher education, Spanish languageAbstract
The objective of this work is to present some difficulties encountered during the development of the activities of the Spanish subproject of the Pedagogical Residence Program, linked to the State University of Feira de Santana. We used a qualitative methodology, whose data collection occurred from the criticisms issued by three residents in their final report of the first module, in 2021. The reports and our experience show the difficulty of enabling two schools field, the need of reconfiguring the structure of the offer of Spanish courses in schools, and the uncertainty regarding the adhesion of students to learning this language. We understand that these issues can be interpreted in the light of two situations: first, the State's lack of interest in the provision of the Spanish language in the public schools; and second, the Capes Public Notice does not contemplate some specificities of our subproject, placing it on the same level as other priority areas.
Downloads
References
BRASIL. Edital 01/2020, de 06 e janeiro de 2020. Programa de Residência Pedagógica. Disponível em https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/06012020-edital-1-2020-residencia-pedagogica-pdf Acesso em: 26 jun. 2021.
BOÉSSIO, Cristina Pureza Duarte. Práticas docentes com o ensino de língua espanhola nas séries iniciais. Fundação Universidade Federal do Pampa, 2011, 264p.
CASARÕES, Guilherme Stolle Paixão e. A política externa interina e os riscos à integração regional. Conjuntura Austral: jornal of the global South, v. 7, n. 37, p. 81-93, 2016. Disponível em seer.ufrgs.br/ConjunturaAustral/article/view/67702/38736 Acesso em: 02 jul. 2021.
COSTA, Carolina Caporal Dantas; GONÇALVES, Susana da Rocha Vieira. A residência pedagógica e o pragmatismo na formação docente. Revistas de Estudios y Experiencias en Educación, v. 19, n. 41, p. 307-321, 2020. Disponível em https://scielo.conicyt.cl/pdf/rexe/v19n41/0718-5162-rexe-19-41-307.pdf Acesso em 27 jun. 2021.
GERHARDT, A. F. L. M. As Identidades Situadas, os Documentos Curriculares e os Caminhos Abertos Para o Ensino de Língua Portuguesa no Brasil. In: GERHARDT, A. F. L. M.; AMORIM, M. A.; CARVALHO, A. M. (Org.). Linguística Aplicada e Ensino: língua e literatura. Campinas: Pontes, 2013. P.77-113.
GOMES, A. S. Refletindo acerca da inclusão da língua espanhola no currículo das escolas públicas estaduais de Salvador - BA. In: GOMES, A. B. Língua espanhola: enfoques didáticos, linguísticos e literários. Salvador: EDUNEB, 2015. p. 41-64.
GIGLIO, Célia Maria Benedicto. Residência Pedagógica: circulação de ideias, modelos e apropriações na formação de professores. Formação Docente, v. 13, n. 25, p. 13-28, 2020. Disponível em: revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/439/252 Acesso em: 28 jun. 2021.
FREITAS, M. C. de; FREITAS, B. M. de; ALMEIDA, D. M. Residência Pedagógica e sua contribuição na formação docente. Ensino em perspectivas, v. 1, n. 2, p. 1-12, 2020. Disponível em revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4540/3666 Acesso em 07 jul. 2021.
LAGARES, X. C. Ensino de espanhol no Brasil: uma (complexa) questão de política linguística. In: NICHOLAIDES, C. et.al (Orgs); Política e Políticas Linguísticas. Campinas: Pontes Editores, 2013. p. 232.
LEITE, Jamilly Ellen Rodrigues; ALMEIDA, Danusa Mendes. Programa Residência Pedagógica como experiência de estágio no curso de pedagogia. Rev. Pemo, v. 3, n. 3, 1-12, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/5581/4502 Acesso em 02 set. 2021
PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Marla Socorro Lucena. Estágio e docência. 8ª ed. São Paulo: Cortez, 2018. 312p.
LATTIES, Lílian; KERSCH, Dorotea Frank. Entre a oficialização e desoficialização do ensino do espanhol no Brasil: apontamentos e implicações da experiência amapaense. Línguas e Letras, v. 20, n. 46, p. 85-104, 2019. Disponível em file:///C:/Users/User/Downloads/21690-82296-1-PB.pdf Acesso em 5 jul. 2021.
MELLO, Diene Eire de et al. O Programa Residência Pedagógica: experiências formativas no curso de Pedagogia. RPGE, v. 24, n. 2, p. 518-535,2020. Disponível em https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13631/9085 Acesso em 29 jun. 2021.
OLIVEIRA NETO, Benjamim Machado de; PEREIRA, Anny Gabrielle Gomes; PINHEIRO, Alexsandra Alves de Souza. A contribuição do Programa de Residência Pedagógica para o aperfeiçoamento profissional e a formação docente. Rev. Pemo, v. 2, n. 2, p. 1-12, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3669/3199 Acesso em 29 ago. 2021.
PANIAGO, Rosenilde Nogueira; NUNES, Patrícia Gouvêa; BELISÁRIO, Celso Martins. Residência Pedagógica em um instituto federal: narrativa dos (des)caminhos formativos. Formação Docente, v. 13, n. 25, p. 67-80, 2020. Disponível em: revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/414/256 Acesso em: 28 jun. 2021.
RAJAGOPALAN, Kanavillil. Por uma linguística crítica: linguagem, identidade e questão ética. São Paulo: Parábola, 2003.
RECUERO, A. L. P. C. Por que (não) ensinar espanhol no Brasil? As políticas linguísticas e a gramatização no ensino do espanhol a partir da glotopolítica. Tese (Doutorado em Letras) ─ Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/13693/TES_PPGLETRAS_2017_RECUERO_ANA.pdf?sequence=1&isAllowed=y Acesso em: 01 jul. 2021.
SILVA Jr, Antônio Ferreira da. Reflexões sobre políticas de formação de professores de línguas estrangeiras antes e depois da BNCC. Revista Ilustração, v. n. 3, p. 103-114, 2020. Disponível em journal.editorailustracao.com.br/index.php/ilustracao/article/view/32/29 Acesso em 25 jun. 2021.
SOUSA, Daiane Araujo de.; BARROSO, Mateus Lemos. A formação inicial docente em Educação Física a partir do Programa Residência Pedagógica: um relato de experiência. Rev. Pemo, v. 1, n. 2, p. 1-15, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3570/3125 Acesso em 02 set. 2021.
VARGAS, Diego da Silva; SOUZA, Alice Moraes Rego de. Discursos na institucionalização do ensino de espanhol em Niterói/RJ. Educação e Realidade, v. 46, n. 2, p. 1-24, 2021. Disponível em https://www.scielo.br/j/edreal/a/Nn5TmtRbwd5QtPGVKm7n6MD/?lang=pt&format=pdf Acesso em 05 jul. 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Alex Beckhauser
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.