Musical Education for what and for whom?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v3i3.5598

Keywords:

Musical education, Occupation, Access, Formation, School

Abstract

This work is part of the research that investigated the professional trajectory of the graduates of the Music Degree course at a university in Santa Catarina. However, this article specifically presents an excerpt as to the reflection on the role of music education in the training of students in elementary schools and how access to this teaching occurs. It was also reflected on the biosocial impacts that music can have on those who are involved in it. To meet the proposed objectives, we used bibliographic research and the content analysis technique, inspired by the developments of Laurence Bardin (1997). In this section, we consider the following productions of greater relevance for the research: Brescia (2011), Loureiro (2003), Fonterrada (2008), Sekeff (2007) and Penna (2010) We conclude that there is a need for more space for discussion and effective teaching music in schools, in a widely accessible way and promoted by qualified professionals in the area.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aline Dallazem, Universidade do Planalto Catarinense

Licenciada em Música, Licenciada em Pedagogia e Bacharel em Publicidade e Propaganda. Especialista em Arte e em Musicoterapia. Mestre em Educação. Atualmente é professora da Uniplac, e possui experiência em Projetos e Assessoria Pedagógica, e gestão em educação.

References

ALMEIDA, Célia Maria de Castro. Ser artista, ser professor: razões e paixões do ofício. São Paulo: Editora UNESP, 2009.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BASTIAN, Hans Günther. Música na Escola: a contribuição do ensino da música no aprendizado e no convívio social da criança. 1ª ed. São Paulo: Paulinas, 2009.

BRÉSCIA, Vera Lúcia Pessagno. Educação musical: bases psicológicas e ação preventiva. Campinas, SP: Editora Átomo, 2011.

CARVALHO. Lívia Marques Carvalho. O ensino de artes em ONGs. São Paulo: Cortez, 2008.

DALLAZEM, Aline. Egressos Licenciados em Música: inserção e atuação na educação básica. 2013. 194 p. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, PPGE, Universidade do Planalto Catarinense, Lages, 2013.

FONTERRADA, Marisa Trench de Oliveira. De tramas e fios: um ensaio sobre música e educação. 2ª ed. São Paulo: Editora UNESP; Rio de Janeiro: Funarte, 2008.

LOUREIRO, Alícia Maria Almeida. O ensino de música na escola fundamental. Campinas, SP: Papirus, 2003.

OLIVEIRA, Tânia Regina Antunes de. A arte e professores de arte na escola: expansão ou extinção? Descompassos entre a legislação, formação e trabalho. Lages: UNIPLAC, 2010. Dissertação, Programa de Mestrado em Educação da Universidade do Planalto Catarinense, 2010.

PENNA, Maura. Música(s) e seu ensino. 2ª ed. rev e ampl. Porto Alegre: Sulina, 2010.

SEKEFF, Maria de Lourdes. Da música, seus usos e recursos. 2 ed. rev. e ampliada. São Paulo: Editora UNESP, 2007.

ZAGONEL, Bernadete. Arte na educação escolar. Curitiba: Ibpex, 2008.

Published

2021-06-18

How to Cite

DALLAZEM, A. Musical Education for what and for whom?. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 3, n. 3, p. e335598, 2021. DOI: 10.47149/pemo.v3i3.5598. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/5598. Acesso em: 21 nov. 2024.