Formação de professores: contribuições do plano de desenvolvimento profissional docente

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v3i3.5593

Keywords:

Teaching, Formation, University education

Abstract

This article analyzes the continuing education of teachers through the document that implements the development of teachers. It shows that teacher training should be guided by transformations and challenges despite practice, beginning already in the undergraduate courses. The methodology presented is qualitative research, based on document research. The documentary research was carried out in the Teacher Professional Development Plan (PDPD) of the researched public university. The results achieved are relevant to this research because the quality of continuing education should be based on reflection and innovation because it is through training that the teacher develops his practice to face new challenges, thus ensuring a comprehensive training of teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mayara Alves Loiola Pacheco, Secretaria Municipal de Educação de Pacatuba

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) e em Letras-Português pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Mestra em Educação pelo Programada de Pós-Graduação em Educação da UECE. Atualmente é professora efetiva na Prefeitura Municipal de Pacatuba.

Fábia Geisa Amaral Silva, Universidade Estadual do Ceará

Mestranda em Políticas Públicas pela Universidade Estadual do Ceará. Possui licenciatura em Letras-Inglês pelo Centro Universitário FIEO e licenciatura em História pela Universidade Federal do Ceará. Pós-graduação em Didática da Língua Inglesa e Administração Escolar.

Renata Rosa Russo Pinheiro Costa Ribeiro, Universidade Estadual do Ceará

Graduada em Pedagogia pela Universidade de Fortaleza (1990). Mestrado em Educação Especial (CELAEE/UECE) (2002). Doutorado em Educação (UECE) (2019). Professora efetiva da Universidade Estadual do Ceará (UECE).

References

BOGDAN, Robert. C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto, 1994.

GARCÍA, Carlos Marcelo. A formação de professores: novas perspectivas baseadas na investigação sobre o pensamento do professor. In: NÓVOA, A. Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote; 1999.p. 51-73.

GODOY, Arilda Schmidt., Introdução a Pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de Administração de Empresa, v. 35, n. 2, p. 57-63, mar./abr. 1995.

IMBERNÓN, Francisco. Formação permanente do professorado: novas tendências. São Paulo: Cortez, 2009.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos metodologia científica. 4.ed. São Paulo: Atlas, 2001.

OLIVEIRA, Dalila Andrade. Políticas de formação e desenvolvimento profissional docente: da intenção às práticas. In: LEITE, Y. U. F. et al. (Org.). Políticas de formação inicial e continuada de professores. Araraquara: Junqueira & Marin, 2012. p. 33-53.

OLIVEIRA, Dalila Andrade. Resolução n. 1379/2017: Consu, de 06 de dezembro de 2017. Fortaleza: UECE, 2017.

Published

2021-06-18

How to Cite

PACHECO, M. A. L.; SILVA, F. G. A.; RIBEIRO, R. R. R. P. C. Formação de professores: contribuições do plano de desenvolvimento profissional docente. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 3, n. 3, p. e335593, 2021. DOI: 10.47149/pemo.v3i3.5593. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/5593. Acesso em: 23 nov. 2024.