Formação de professores: contribuições do plano de desenvolvimento profissional docente
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v3i3.5593Keywords:
Teaching, Formation, University educationAbstract
This article analyzes the continuing education of teachers through the document that implements the development of teachers. It shows that teacher training should be guided by transformations and challenges despite practice, beginning already in the undergraduate courses. The methodology presented is qualitative research, based on document research. The documentary research was carried out in the Teacher Professional Development Plan (PDPD) of the researched public university. The results achieved are relevant to this research because the quality of continuing education should be based on reflection and innovation because it is through training that the teacher develops his practice to face new challenges, thus ensuring a comprehensive training of teachers.
Downloads
References
BOGDAN, Robert. C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto, 1994.
GARCÍA, Carlos Marcelo. A formação de professores: novas perspectivas baseadas na investigação sobre o pensamento do professor. In: NÓVOA, A. Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote; 1999.p. 51-73.
GODOY, Arilda Schmidt., Introdução a Pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de Administração de Empresa, v. 35, n. 2, p. 57-63, mar./abr. 1995.
IMBERNÓN, Francisco. Formação permanente do professorado: novas tendências. São Paulo: Cortez, 2009.
LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos metodologia científica. 4.ed. São Paulo: Atlas, 2001.
OLIVEIRA, Dalila Andrade. Políticas de formação e desenvolvimento profissional docente: da intenção às práticas. In: LEITE, Y. U. F. et al. (Org.). Políticas de formação inicial e continuada de professores. Araraquara: Junqueira & Marin, 2012. p. 33-53.
OLIVEIRA, Dalila Andrade. Resolução n. 1379/2017: Consu, de 06 de dezembro de 2017. Fortaleza: UECE, 2017.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Mayara Alves Loiola Pacheco, Fábia Geisa Amaral Silva, Renata Rosa Russo Pinheiro Costa Ribeiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.