Connectivism and the challenges of teacher training in the digital age

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v3i3.5592

Keywords:

Connectivism, Teacher training, Changing paradigms

Abstract

This article aims to question and highlight significant aspects of the definition of the teaching role and its requirements for the education of citizens in the digital age, as well as to contextualize learning and the development of skills and abilities from a connectivist perspective. For this analysis, the bibliographic method, material survey and up-to-date research on the subject were used. We found that the most significant obstacles are more related to the requirements of continuing education, development and application of technologies in the classroom, due to the profile of students from a digital and connected society, as well as the scarcity of technological resources of institutions and the school community . For the real implementation of a connectivist model, we need structural and organizational changes in order to adapt to the information and knowledge society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Eliana Lopes de Souza , Universidade Internacional Iberoamericana/México

Graduada em Pedagogia Universidade Federal do Paraná (UFPR), especialista em Pedagogia na empresa e organizações, Educação Especial e Inclusiva, Psicopedagogia, Neuropsicopedagogia e Altas Habilidades/Superdotação. Mestranda Universidade Internacional Iberoamericana/México.

Olga Aparecida da Silva Martins, Universidade Internacional Iberoamericana/Porto Rico

Graduada em Pedagogia União das Instituições de Serviços, Ensino e Pesquisa (Unisepe). Pós-graduada em Gestão Escolar Integradora, Mestranda Universidade Internacional Iberoamericana/Porto Rico.

Mathaus Natan Moura Duarte, Universidade Internacional Iberoamericana/México

Bacharel em Direito, especialista em Direito Público, Direito Constitucional e Administrativo, Docência do Ensino Superior, Mestrando em Educação Universidade Internacional Iberoamericana/México.

References

CAMPOS, A. O. D. Integração das TIC na Disciplina de Educação Tecnológica: potencialidades e desafios. 2011. 213 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação) – Universidade de Lisboa, Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Lisboa, 2011. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/handle/10451/5984. Acessado em: 04 abr. 2021.

DOWNES, S. An Introduction to Connective Knowledge. Disponível em: http://www.downes.ca/cgi-bin/page.cgi?post=33034. Acessado em: 19 jun. 2020

FRADE, L. Inteligencia Educativa. México: Mediación de la calidad. 2007.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

FURLAN, F.; NASCIMENTO, F.R. do. A pesquisa e o professor: desfio atual da educação. Disponível em: www.unifra.br/eventos/jornaldaeducacao2006 Acesso: 01 abr. 2021.

GARCIA, M. A. & GALÁN, Y. I. J. Diagnóstico de los estilos de aprendizaje en los estudiantes: Estrategia docente para elevar la calidad educativa. 2009 Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/2831/283121714002.pdf. Acesso em: 01 abr. 2021.

KERR, B. A Challenge to Connectivism.Transcrição da comunicação apresentada na Online Connectivism Conference, Fevereiro 2007, Universidade de Manitoba. Disponível em: http://ltc.umanitoba. ca/wiki/index.php? title=Kerr_Presentation. Acesso em 21 out. 2020.

KOP, R. & HILL, A. Connectivism: Learning theory of the future or vestige of the past? The International Review of Research in Open and Distance Learning, v.9, n.3, 2008. Disponível em http: //www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/523/1103. Acesso em: 21 out. 2020.

LANGARO, A. et al. A educação, suas mudanças e o conectivismo. In: Mostra de iniciação científica e comunitária, 7., Mostra de pesquisa e pós-graduação IMED, v.7, 2013, Passo Fundo. Anais... Passo Fundo: IMED, 2013.

NOEMI, D. Afinal, quais são as competências de um professor no século XXI?. Disponível em: https://escolasdisruptivas.com.br/escolas-do-seculo-xxi/competencias-do-professor/. Acessado em: 04 abr. 2021.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 18. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

SIEMENS, G. Conectivismo: uma teoria de aprendizagem para a idade digital. 2004.

SIEMENS, G. ¿Qué tiene de original el conectivismo?. 2008. Disponível em:http://humanismoyconectividad.wordpress.com/2009/01/14/conectivismosiemens/Acesso em 03 abr. 2021.

SOUZA, M. E. L; MARTINS, O. A. S; DUARTE, M. N. M; SILVA, M. R; Ensino Híbrido e Conectivismo: Desafios da educação na atualidade. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências e Educação, v. 7, n. 3, 2021.

Published

2021-06-18

How to Cite

SOUZA , M. E. L. de; MARTINS, O. A. da S. .; DUARTE, M. N. M. Connectivism and the challenges of teacher training in the digital age. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 3, n. 3, p. e335592, 2021. DOI: 10.47149/pemo.v3i3.5592. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/5592. Acesso em: 24 nov. 2024.