Connectivism and the challenges of teacher training in the digital age
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v3i3.5592Keywords:
Connectivism, Teacher training, Changing paradigmsAbstract
This article aims to question and highlight significant aspects of the definition of the teaching role and its requirements for the education of citizens in the digital age, as well as to contextualize learning and the development of skills and abilities from a connectivist perspective. For this analysis, the bibliographic method, material survey and up-to-date research on the subject were used. We found that the most significant obstacles are more related to the requirements of continuing education, development and application of technologies in the classroom, due to the profile of students from a digital and connected society, as well as the scarcity of technological resources of institutions and the school community . For the real implementation of a connectivist model, we need structural and organizational changes in order to adapt to the information and knowledge society.
Downloads
References
CAMPOS, A. O. D. Integração das TIC na Disciplina de Educação Tecnológica: potencialidades e desafios. 2011. 213 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação) – Universidade de Lisboa, Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Lisboa, 2011. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/handle/10451/5984. Acessado em: 04 abr. 2021.
DOWNES, S. An Introduction to Connective Knowledge. Disponível em: http://www.downes.ca/cgi-bin/page.cgi?post=33034. Acessado em: 19 jun. 2020
FRADE, L. Inteligencia Educativa. México: Mediación de la calidad. 2007.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
FURLAN, F.; NASCIMENTO, F.R. do. A pesquisa e o professor: desfio atual da educação. Disponível em: www.unifra.br/eventos/jornaldaeducacao2006 Acesso: 01 abr. 2021.
GARCIA, M. A. & GALÁN, Y. I. J. Diagnóstico de los estilos de aprendizaje en los estudiantes: Estrategia docente para elevar la calidad educativa. 2009 Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/2831/283121714002.pdf. Acesso em: 01 abr. 2021.
KERR, B. A Challenge to Connectivism.Transcrição da comunicação apresentada na Online Connectivism Conference, Fevereiro 2007, Universidade de Manitoba. Disponível em: http://ltc.umanitoba. ca/wiki/index.php? title=Kerr_Presentation. Acesso em 21 out. 2020.
KOP, R. & HILL, A. Connectivism: Learning theory of the future or vestige of the past? The International Review of Research in Open and Distance Learning, v.9, n.3, 2008. Disponível em http: //www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/523/1103. Acesso em: 21 out. 2020.
LANGARO, A. et al. A educação, suas mudanças e o conectivismo. In: Mostra de iniciação científica e comunitária, 7., Mostra de pesquisa e pós-graduação IMED, v.7, 2013, Passo Fundo. Anais... Passo Fundo: IMED, 2013.
NOEMI, D. Afinal, quais são as competências de um professor no século XXI?. Disponível em: https://escolasdisruptivas.com.br/escolas-do-seculo-xxi/competencias-do-professor/. Acessado em: 04 abr. 2021.
MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 18. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
SIEMENS, G. Conectivismo: uma teoria de aprendizagem para a idade digital. 2004.
SIEMENS, G. ¿Qué tiene de original el conectivismo?. 2008. Disponível em:http://humanismoyconectividad.wordpress.com/2009/01/14/conectivismosiemens/Acesso em 03 abr. 2021.
SOUZA, M. E. L; MARTINS, O. A. S; DUARTE, M. N. M; SILVA, M. R; Ensino Híbrido e Conectivismo: Desafios da educação na atualidade. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências e Educação, v. 7, n. 3, 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Maria Eliana Lopes de Souza , Olga Aparecida da Silva Martins, Mathaus Natan Moura Duarte
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.