Bilingual education for the deaf

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v3i3.5570

Keywords:

Education, Bilingual, Deaf

Abstract

The present article aims to reflect on the quality of education for deaf children in our country. First, we will raise some theories that prove to us how the use of Brazilian Sign Language is essential for the teaching and learning process of deaf students. After this, we will present, briefly, how some historical verifications show us that deaf individuals need to master the processes of reading and writing of portuguese language in order to fully exercise their rights as citizens. Once this is understood, we move on to propose the majestic bilingual education for the deaf. We conclude with a synthesis of the main theories discussed and with a reflection on how important it is for teachers to become bilingual so that they can use the Brazilian Sign Language to significantly teach their students to master the processes of reading and writing and thus prepare them to exercise their citizenship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Izilda de Carvalho Noleto Silva, Universidad Técnica de Comercialización y Desarrollo

Técnica em Docência para a Educação Especial na Modalidade de Estudos Adicionais; Pedagoga; Professora de Artes Visuais; Especialista em Educação Especial em Contexto de Inclusão; Especialista em Libras/Português Tradução e Interpretação.

References

BRASIL. Decreto nº 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras, Diário Oficial da União, Brasília, 23 de dezembro de 2005.

BRASIL. Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 25 de abril de 2002.

CARVALHO, E. R. Educação Inclusiva com os Pingos nos Is. Porto Alegre: Ed. Mediação, 2004.

CHOMSKY, N. Knowledge of Language: its origin, nature and use. New York: Praeger, 1986.

GOLDMANN, L. Dialética e Cultura. Rio de Janeiro: Ed. Paz e Terra, 1972.

LYONS, J. Lingua(gem) e Lingüística: uma introdução. Rio de Janeiro: LTC, 1987.

MAZZOTA, M. Educação Escolar ou Especial. São Paulo: Pioneira, 1986.

QUADROS, R. M. de & KARNOPP, L. Língua de Sinais Brasileira: estudos lingüísticos. Porto Alegre: ArtMed, 2004.

SASSAKI, R. K. A Inclusão: Construindo uma Sociedade para Todos. Rio de Janeiro: Ed. Wva, 1999.

SILVA, T. T. da (Org.). Identidade e Diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2000.

SKLIAR, C. B. Os Estudos Surdos em Educação: problematizando a normalidade. In: SKLIAR, C. B. (Org.). A Surdez: um olhar sobre as diferenças. Porto Alegre: Mediação, 1998.

Published

2021-06-15

How to Cite

SILVA, I. de C. N. Bilingual education for the deaf . Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 3, n. 3, p. e335570, 2021. DOI: 10.47149/pemo.v3i3.5570. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/5570. Acesso em: 22 jul. 2024.