Google Scholar h5 and i10 index

a case study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v3i1.4204

Keywords:

Google Scholar, Cientific Journal, Education & Training, Citation index

Abstract

The article deals with the Google Scholar citation index, implemented as an evaluation criterion for humanities journals in the 2017-2020 quadrennium. The objective is to identify the h5 and i10 indices of the Educação & Formação journal, as well as strategies to expand these metrics. To achieve this scope, it carried out a quanti-qualitative research, of the case study type, which used the profile of the Educação & Formação journal on Google Scholar as a data collection platform. The results showed that the h5 and i10 indexes, on October 8, 2020, were 17 and 23, respectively, with the journal receiving 1,082 citations between the years 2016 to 2020. The analyzes allow us to infer that in order to be a young journal, its indexes in the Google are relatively good and that to increase these metrics it would be necessary not only to invest in the dissemination of the journal in general, but especially in articles that already have a higher number of citations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karla Angelica Silva do Nascimento, Universidade Chistus - Unichristus

Doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (2016); Mestra em Educação (Formação de Professores) pela Universidade Estadual do Ceará (2007) e graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Ceará (2000). Atua como professora em cursos a distância e presenciais, de modo respectivo, nos níveis de graduação e pós-graduação da Unichristus. Desde 2014, participa do comitê científico do Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE). 

Lia Machado Fiuza Fialho, Universidade Estadual do Ceará

Doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará, Pós-doutorada em Educação pela Universidade Federal da Paraíba, Pós-doutoranda em Educação pela Universidade de Salamanca. Professora doutora do Centro de Educação da Universidade Estadual do Ceará, Professora Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE/UECE) e do Mestrado Profissional em Planejamento e Políticas Públicas (MPPP/UECE). Líder do Grupo de Pesquisa Práticas Educativas Memórias e Oralidades - PEMO. Editora da revista Educação & Formação do PPGE/UECE.

Cristine Brandenburg, Universidade Federal do Ceará

Doutora pelo Programa de Pós Graduação em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará, Bolsista CNPq. Mestra pelo Programa de Pós Graduação em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará, Bolsista CNPq (2015). Especialista em Saúde Pública pala Universidade Estadual do Ceará (2017). Possui graduação em Fisioterapia pela Universidade de Santa Cruz do Sul (2008).

References

ARAÚJO, R. M.; ESTEVES, M. M. A formação docente, inicial e contínua, para o trabalho com adultos em Portugal: o olhar dos professores. Educação & Formação, v. 2, n. 1, p. 18-35, 2017. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/121/104 Acesso em: 10 out. 2020.

BANFIELD, G.; HADUNTZ, H.; MAISURIA, A. The (im)possibility of the intellectual worker inside the neoliberal university. Educação & Formação, v. 1, n. 3, p. 3-19, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/110/93 Acesso em: 10 out. 2020.

BEGO, A. Políticas públicas e formação de professores sob a perspectiva da racionalidade comunicativa: da ingerência tecnocrata à construção da autonomia profissional. Educação & Formação, v. 1, n. 2, p. 3-24, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/98/80 Acesso em: 10 out. 2020.

DINARTE, L. D.; CORAZZA, S. Espaço poético como tradução didática: Bachelard e a imagem da casa. Educação & Formação, v. 1, n. 2, p. 135-148, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/105/87 Acesso em: 10 out. 2020.

DHAMDHERE, S. N. Cumulative citations index, h-index and i10-index (research metrics) of an educational institute: A case study. International Journal of Library and Information Science, v. 10, n. 1, p. 1-9, 2018. DOI: https://doi.org/10.5897/IJLIS2017.0797

DOĞAN, Güleda; ŞENCAN, İpek; TONTA, Yaşar. Does dirty data affect google scholar citations? Proceedings of the Association for Information Science and Technology, v. 53, n. 1, p. 1-4, 2016. DOI https://doi.org/10.1002/pra2.2016.14505301098

FANTIN, M. Educação, aprendizagem e tecnologia na pesquisa-formação. Educação & Formação, v. 2, n. 3, p. 87-100, 2017. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/161/143 Acesso em: 10 out. 2020.

GENÚ, M. A abordagem da ação crítica e a epistemologia da práxis pedagógica. Educação & Formação, v. 3, n. 3, p. 55-70, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/856/758 Acesso em: 10 out. 2020.

JARDILINO, J. R.; SAMPAIO, A. M. Desenvolvimento profissional docente: Reflexões sobre política pública de formação de professores. Educação & Formação, v. 4, n. 1, p. 180-194, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/848/1089 Acesso em: 10 out. 2020.

JUNGES, F. C.; KETZER, C.; OLIVEIRA, V. M. Formação continuada de professores: Saberes ressignificados e práticas docentes transformadas. Educação & Formação, v. 3, n. 3, p. 88-101, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/858/760 Acesso em: 10 out. 2020.

LARA, A. M. Políticas de redução da desigualdade sociocultural. Educação & Formação, v. 1, n. 3, p. 140-153, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/118/101 Acesso em: 10 out. 2020.

LIMA, A.; AZEVEDO, M. L. Processo de institucionalização da política nacional e estadual de formação docente: Proposições e resistências no Paraná. Educação & Formação, v. 4, n. 3, p. 124-147, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1126/1311 Acesso em: 10 out. 2020.

LIMA, J.; SANTOS, G. Valores, educação infantil e desenvolvimento moral: concepções dos professores. Educação & Formação, v. 3, n. 2, p. 153-170, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/275/203 Acesso em: 10 out. 2020.

LOPES, A. DE P. C. Legislação e processos educativos: A constituição da escola primária no Piauí (1845 a 1889). Educação & Formação, v. 4, n. 1, p. 50-65, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/866/1081 Acesso em: 13 out. 2020.

MATOS, D.; JARDILINO, J. R. Os conceitos de concepção, percepção, representação e crença no campo educacional: similaridades, diferenças e implicações para a pesquisa. Educação & Formação, v. 1, n. 3, p. 20-31, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/111/94 Acesso em: 10 out. 2020.

MEHO, Lokman I., YANG, Kiduk. Impact of data sources on citation counts and rankings of LIS faculty: Web of Science versus Scopus and Google Scholar. J. Am. Soc. Inf. Sci., v. 58, n. 13, p. 2105-2125, 2017. DOI: https://doi.org/10.1002/asi.20677

MINAYO, Maria Cecília de S. O Desafio do Conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 4ª edição, São Paulo: HUCITEC - ABRASCO, 1996.

MORORÓ, L. A influência da formação continuada na prática docente. Educação & Formação, v. 2, n. 1, p. 36-51, 2017. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/122/105 Acesso em: 10 out. 2020.

NASCIMENTO, K. A. S. do, FIALHO, L. M. F. A Experiência de Indexação da Revista Educação & Formação. In: ABEC Meeting Live, 2020. Anais... São Paulo: Associação Brasileira de Editores Científicos, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.21452/abecmeeting2020.09

PEREIRA, A.; RIBEIRO, C. S. A culpabilidade pelo fracasso escolar e a interface com os “problemas de aprendizagem” em discurso. Educação & Formação, v. 2, n. 2, p. 95-110, 2017. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/138/121 Acesso em: 10 out. 2020.

RIOS, P. P.; CARDOSO, H.; DIAS, A. Concepções de gênero e sexualidade d@s docentes do curso de licenciatura em pedagogia: por um currículo Queer. Educação & Formação, v. 3, n. 2, p. 98-117, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/272/200 Acesso em: 10 out. 2020.

SMYTH, E.; HAMEL, T. The history of initial teacher education in Canada: Québec and Ontario. Educação & Formação, v. 1, n. 1, p. 88-109, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/93/92 Acesso em: 10 out. 2020.

SOARES, C.; VIANA, T. Jovita Alves Feitosa: memórias que contam a história da educação nas prisões cearenses. Educação & Formação, v. 1, n. 1, p. 140-158, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/96/77 Acesso em: 10 out. 2020.

SOUSA, E.; MARQUES, E. O processo de constituir-se professor na relação objetividade-subjetividade: significações acerca da mediação social na escolha pela docência. Educação & Formação, v. 4, n. 2, p. 82-96, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/841/1143 Acesso em: 10 out. 2020.

SOUSA, N. M.; NASCIMENTO, D. A inclusão escolar e o aluno com síndrome de Down: as adaptações curriculares e a avaliação da aprendizagem. Educação & Formação, v. 3, n. 3, p. 121-140, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/859/762 Acesso em: 10 out. 2020.

TRIGUERO, I. M. Gamificación y tecnologías como recursos y estrategias innovadores para la enseñanza y aprendizaje de la historia. Educação & Formação, v. 3, n. 2, p. 3-16, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/267/195 Acesso em: 13 out. 2020.

VASCONCELLOS, K. R.; BERNARDO, E. Profissionalização docente: reflexões e perspectivas no Brasil. Educação & Formação, v. 1, n. 2, p. 208-222, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/109/91 Acesso em: 10 out. 2020.

VASCONCELOS, J. G.; FIALHO, L.; LOPES, T. M. Educação e liberdade em Rousseau. Educação & Formação, v. 3, n. 2, p. 210-223, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/278/206 Acesso em: 10 out. 2020.

YIN, Robert K. Estudo de Caso: Planejamento e Métodos. Bookman editora, 2005.

Published

2020-10-16

How to Cite

NASCIMENTO, K. A. S. do; FIALHO, L. M. F.; BRANDENBURG, C. Google Scholar h5 and i10 index: a case study. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 3, n. 1, p. e314204, 2020. DOI: 10.47149/pemo.v3i1.4204. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4204. Acesso em: 24 nov. 2024.