“Woman will rule”: female presence in the Paraíba press in the early 1960’s
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v4.3918Keywords:
Gender, History of Education, PressAbstract
This article investigates the discourses and representations around women in the official newspaper A União between the years 1960 and 1964. The purpose of this study is to discuss the female presence in the periodical, emphasizing the publications that contest the hegemonic paradigm of the “ideal woman” of the researched period. In order to conduct this analysis, contributions from Cultural History, debates about gender and discussions regarding the use of press as a historical source were used as a theoretical contribution. The subject is relevant considering the necessity to historically contextualize gender representations and highlight forms of resistance of historical subjects underrepresented by traditional history. The results show the advances in the situation of women: the writings of women discuss on topics considered “men's issues”, publications question the inferiority of the female sex and important female figures appear with some frequency, especially the educators.
Downloads
References
COLLING, Ana Maria. 50 anos da ditadura no Brasil: questões feministas e de gênero. OPSIS, Catalão, v. 15, n. 2, p. 370-383, 2015.
DARSIE, C.; HILLESHEIM, B.; WEBER, D. L.; ROSA, R. DE C. A produção da mulher ideal no filme Ela: Questões sobre gênero e performatividade no cinema. Educação & Formação, v. 3, n. 3, p. 189-203, 3 set. 2018.
DE LUCA, Tânia Regina. História dos, nos e por meio dos periódicos. In: PINSKY, C. B. (org.). Fontes Históricas. São Paulo: Contexto, 2005. 302p.
FARGE, Arlette. Lugares para a história. Belo Horizonte: Autêntica, 2015. 136p.
GALVÍNCIO, Amanda Sousa. A trajetória intelectual de Eudesia Vieira: educação, feminismos e história pátria (1921-1955). Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2019. Disponível em: https://sig-arq.ufpb.br/arquivos/201922504400d3174429350a5af4dfe23/TESE.AMANDA.2019.pdf Acesso em 17 de ago. 2020.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação. Uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003. 179p.
NASCIMENTO, Gabriel Alves do; MACHADO, Charliton José dos Santos; ALMEIDA, Aline Rodrigues de. Escritos e representações de Jandira Pinto: a reformuladora de Pindobalna Paraíba do século XX. Rev. Pemo, Fortaleza, v.3, n.1, e313816, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.47149/pemo.v3i1.3816
PEDRO, Joana Maria. Traduzindo o debate: o uso da categoria gênero na pesquisa histórica. História, v.24, n.1, pp. 77-98, 2005.
PINSKY, Carla Bassanezi. Mulheres dos anos dourados. São Paulo: Contexto, 2014. 396p.
RODRIGUES, Denise S.; FRANÇA, Maria do Perpetuo Socorro. A pesquisa documental sócio-histórica. IN: MARCONDES, Maria Inês; TEIXEIRA, Elizabeth; OLIVEIRA, Ivanildo Apoluceno de (org.). Metodologias e técnicas de pesquisa em educação. Belém: EDUEPA, 2010. p. 55-74.
SCOTT, Joan Wallach. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade, v. 20, n. 2, jul./dez., pp. 71-99, 1995.
SOUZA, Eliezer Felix. A imprensa como fonte para pesquisa em História e Educação. In: VIII Seminário Nacional de Estudos e Pesquisas, 2009, Campinas. Anais do VIII Seminário Nacional de Estudos e Pesquisas. Campinas, 2009, p. 1-21. Disponível em: http://www.histedbr.fe.unicamp.br/acer_histedbr/seminario/seminario8/_files/LGXIxSF7.pdf Acesso em 15 de ago. 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Piêtra Germana Carvalho de Andrade Porpino, Charliton José dos Santos Machado
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.