Platão and Children with Disabilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v2i3.3849

Keywords:

Crianças, Deficiência, Extermínio, Platão

Abstract

This study proposes a reflection on disability in the Platão era. It is associated with prejudice and its consequences in the current society: how was the extermination of people with disabilities, especially children, according the Platão notes and the reasons why infanticide happened, the various explanations for such an attitude and the acceptance of such an event by the children's parents. Different texts were used in a discussion with Platão texts in order to identify what was the culture of the time when the disabled person was not a human being and a citizen like all the others. The extermination of disabled people was practiced without violating any law and even with the approval of the church. Exclusion as a consequence of the acts practiced at the time and that perpetuates until today through other forms of extermination, such as prejudice and non-acceptance of these individuals at school, at work and in society in general.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Abadia dos Santos Mendonça, Universidade de Uberaba (UNIUBE)

Doutoranda e Mestre em Educação pela Universidade de Uberaba (UNIUBE), Especialista em Língua Brasileira de Sinais, Psicomotricidade e Educação Especial com Ênfase em Educação Inclusiva pela UNIASSELVI e Especialista em Educação Escolar nas Séries Iniciais do Ensino Fundamental pela Universidade de Uberlândia (UFU) e Graduação em Pedagogia pela UFU.

References

AMIRALIAN Maria LT, Elizabeth B Pinto, Maria IG Ghirardi, Ida Lichtig, Elcie FS Masini e Luiz Pasqualin. Conceituando deficiência Rev. Saúde Pública, 34 (1): 97-103, 2000 ww.fsp.usp.br/rsp.

BLACKBURN, S. A República de Platão: uma biografia. São Paulo: Atlas, 2008.

BOTURA, G. C. B.; MANZOLI, L. P. A história da Educação Especial na cidade de Ribeirão Preto: um resgate da memória. Disponível em: <http://www.faced.ufu.br/colubhe06/anais/arquivos/213GeraldaBressianiBotura_e_LuciManzoli.pdf>. Acesso em: 28 dez. 2012.

CROCHIK, J. Leon. Aspectos que permitem a segregação na escola pública. In: Conselho Regional de Psicologia: Educação especial em debate. São Paulo: Casa do Psicólogo 1996. p. 13-22.

CROCHIK, J. Leon. Preconceito. Indivíduo e cultura. São Paulo: Robe, 1997.

DELEUZE, Gilles. Crítica e clínica. São Paulo: Editora 34, 1997.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Mini Aurélio da Língua Portuguesa. 4 ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.

GHIRALDELLI Jr., P. (Org.). Infância, escola e modernidade. São Paulo: Cortez, 1997.

GONÇALVES, A. B. A Eugenia de Hitler e o racismo da ciência. Revista Prática Jurídica, Brasília, jul 2006, ano V, n.52.

PASTORE, J. Oportunidade de trabalho para portadores de deficiência. São Paulo: LTR, 2000.

PLATÃO. A República. São Paulo: Editora Nova Cultural, 1997.

PLATÃO A República. Lisboa: Fundação Calouste-Gulbenkian, 1996. 513p.

SILVA, José Afonso da. Curso de Direito Constitucional Positivo. São Paulo: Malheiros Editores Ltda., 2003.

SILVA, José Afonso. Época Ignorada: A Pessoa Deficiente na História do Mundo de Ontem e de Hoje. São Paulo; Caderno Cedes, 1986.

SILVA, L. M. O estranhamento causado pela deficiência: preconceito e experiência. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, set/dez 2006. v. 11 n. 33.

TANNERY, P. Platão – vida, obra, doutrina. In: PLATÃO. Diálogos: Mênon – Banquete – Fedro. 3. ed. Rio de Janeiro: Globo, 1954. p. 13-52.

Published

2020-09-01

How to Cite

MENDONÇA, A. A. dos S. Platão and Children with Disabilities. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 2, n. 3, p. e233849, 2020. DOI: 10.47149/pemo.v2i3.3849. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3849. Acesso em: 4 jul. 2024.