Monitoring in the process of learning to undertake

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v2i2.3727

Keywords:

Empreendedorismo, Educação, Monitoria

Abstract

Education needs varied methods and resources for the learning process. Thus, monitoring can be highlighted as a methodology that provides interaction and teaching improvement to students, both students and monitors for being a differentiated teaching and learning opportunity. In this context, this work intends to analyze monitoring as a methodology in the learning process to learn how to undertake and disseminate the entrepreneurial culture. This is a descriptive research with a qualitative approach, conducted at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Ceará (IFCE) - Campus de Baturité, whose focus was the activities of the student-monitor of the discipline of Entrepreneurship. Among the activities carried out by the monitor, the monitoring of students with the management of their mini-companies, production of evaluative reports and individual monitoring is highlighted. Through this study, it is considered that monitoring should be understood, studied and applied in the teaching practice of the courses.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Socorro de Assis Braun, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Administradora de Empresas, Doutora em Educação pela UFC, Coordenadora de Pesquisa e
Extensão – IFCE Campus Baturité. Docente efetiva do IFCE. Pesquisadora. Possui experiência com
Educação Empreendedora, Educação Profissional e Empreendedorismo.

Sangelo Silveira de Melo, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE)

Tecnólogo em Hotelaria e Técnico em Administração pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará. IFCE - Campus de Baturité.

References

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.

BRANDENBURG, C.; PEREIRA, A.; FIALHO, L. Práticas reflexivas do professor reflexivo: experiências metodológicas entre duas docentes do ensino superior. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 2, 2019. Disponível em https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3543. Acesso em 25 jan. 2020.

CUNNINGHAM, William Francis. Introdução à Educação: problemas fundamentais, finalidades e técnicas. Tradução de Nair Fortes Abu-Merhy. 2 ed. Porto Alegre. Globo. Brasília, INL. 1975. ilust.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Dicionário Aurélio da língua portuguesa. Coordenação Marina Baird Ferreira, Margarida dos Anjos. 5 ed. Curitiba. Positivo. 2000. 2272 p.

FRISON, Lourdes Maria Bragagnolo. Monitoria: uma modalidade de ensino que potencializa a aprendizagem colaborativa e autorregulada. Disponível em: www.scielo.br/pdf/pp/v27n1/1980-6248-pp-27-01-00133.pdf. Acesso em 30 out. de 2017.

INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA (IF). Um novo modelo em educação profissional e tecnológica: concepção e diretrizes. 2010. 43 p.

INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO CEARÁ (IFCE). Edital N° 04 de 22 de Maio de 2017: seleção para preenchimento de vagas para o Programa de Monitoria Voluntária do IFCE – Campus Baturité. Baturité. 2017. Disponível em: http://ifce.edu.br/acesso-rapido/concursos-publicos/editais/ensino/selecao-de-bolsas-de-monitoria/2017/campus-baturite/edital-no-04-2017_selecao-de-monitoria-voluntaria_campus-baturite_2017-1.pdf/view. Acesso: 22 mai. 2017.

LOPES DA SILVA, A. SÁ, I. DUARTE, A. VEIGA SIMÃO, A. M. A aprendizagem autorregulada pelo estudante: perspectivas psicológicas e educacionais. Porto: Porto Editora, 2014. Disponível em: www.scielo.br/pdf/pee/v18n3/1413-8557-pee-18-03-0401. Acesso em: 30 out. de 2017.

MUNARI, Alberto. Jean Piaget. Tradução e organização: Daniele Saheb. Fundação Joaquim Nabuco (Coleção Educadores). Editora Massangana. Recife. 2010.156 p.

NUNES, João Batista Carvalho. Monitoria acadêmica: espaço de formação. 2007. In: SANTOS, Mirza Medeiros dos; LINS, Nostradamos de Medeiros. (Orgs). A monitoria como espaço de iniciação à docência: possibilidades e trajetórias. Natal, RN. EDUFRN. Editora da UFRN, 2007. 102 p. (Coleção Pedagógica; n. 9).

PEREIRA, João Dantas. Monitoria: uma estratégia de aprendizagem e de iniciação à docência. 2007. In: SANTOS, Mirza Medeiros dos; LINS, Nostradamos de Medeiros. (Orgs). A monitoria como espaço de iniciação à docência: possibilidades e trajetórias. Natal, RN. EDUFRN. Editora da UFRN, 2007. 102 p. (Coleção Pedagógica; n. 9).

PERRENOUD, Philippe. A Prática Reflexiva no Ofício de Professor: Profissionalização e Razão Pedagógica. Porto Alegre. Artes Médicas Sul, 2002.

VYGOTSKY, Lev Semyonovitch. Formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Published

2020-05-01

How to Cite

BRAUN, M. S. de A.; MELO, S. S. de. Monitoring in the process of learning to undertake. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 1–17, 2020. DOI: 10.47149/pemo.v2i2.3727. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3727. Acesso em: 3 jul. 2024.