The contribution of the pedagogical residence program for professional improvement and teaching training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v2i2.3669

Keywords:

Pedagogical Residence. Teacher training. Professional improvement.

Abstract

The report aims to describe the experience report of the activities of the Pedagogical Residency program, of the Full Pedagogy Degree course, of the Faculty of Education, Sciences and Letters of the Central Sertão (FECLESC), in the municipality of Quixadá. The objective is to develop a work that addresses the experience of residents in a Public Institution of Early Childhood Education, being a set of tasks and situations experienced in a class of the 2nd year. In this sense, the construction of the object is a unique moment that makes it possible to expand the theoretical and practical knowledge of the scholarship holders, which is essential for professional development and teacher training. Finally, the provision of services includes observation, planning and conducting, as well as the daily meetings, content and evaluations that were produced during the month of August 2018 until the period of June 2019.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Benjamim Machado de Oliveira Neto, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB

Licenciado em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará. Bacharelado em Direito pelo Centro Universitário Católica Rainha do Sertão. Especialista em Gestão e Coordenação Escolar pela Faculdade Kurios.Pós-Graduado em Psicopedagogia Institucional e Clínica pela Faculdade Kurios.

Anny Gabrielle Gomes Pereira, Secretaria do Trabalho, Desenvolvimento e Assistência Social de Senador Pompeu. 

Graduanda em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará. Técnica em redes de computadores. Visitadora do Programa Criança Feliz na Secretaria do Trabalho, Desenvolvimento e Assistência Social de Senador Pompeu. 

Alexsandra Alves de Souza Pinheiro, Prefeitura Municipal de Quixadá

Licenciada no curso de Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará. Especialista pós-graduada em Gestão, Coordenação, Avaliação e Planejamento Escolar pela Faculdade Internacional do Delta. Professora na Escola de Ensino Fundamental Terra dos Monólitos

References

BRASIL. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, Ministério da Educação e Cultura.

BRASIL, MEC/SEB. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEB, 2010.

BARBOSA, Maria Carmem Silveira. Por amor & por força: rotinas na educação infantil. Tese (doutorado) – Universidade de Campinas, Campinas, 2000.

CONSALTÉR, E.; FÁVERO, A. A. Elementos qualificadores da investigação científica no campo das políticas educacionais. Educação & Formação, Fortaleza, v. 4, n. 1, p. 148-163, 2019. Disponível em https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3471/2927. Acesso em: 26 jul. 2020.

MACHADO, Nilson José. Epistemologia e Didática: as concepções do conhecimento e inteligência e a prática docente. São Paulo: Cortez, 1996.

PIMENTA, S. Lima. Estágio e Docência. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2004.

Published

2020-08-12

How to Cite

OLIVEIRA NETO, B. M. de; PEREIRA, A. G. G.; PINHEIRO, A. A. de S. The contribution of the pedagogical residence program for professional improvement and teaching training. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 1–12, 2020. DOI: 10.47149/pemo.v2i2.3669. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3669. Acesso em: 21 nov. 2024.