Common national curriculum base
competências, habilidades e o planejamento escolar
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v2i1.3663Keywords:
Base Nacional Comum Curricular, Competências e habilidades, Planejamento escolarAbstract
This article addresses the theme of the Common National Curricular Base, and aims to address how to relate competences and curricular skills with a focus on didactic planning. This approach has a qualitative nature and the methodology used is the bibliographic, taking BNCC (2018), Arroyo (2013), Sacristán (2017) as the theoretical framework, among others. Initially we seek to conceptualize competencies, then the curriculum in a critical historical context. And in a more didactic connection, we saw planning as a source of conducting the routines performed in the school, its challenges and perspectives in the face of the reflection action to teach and learn well. The teacher's responsibility is based on studying and planning actions that integrate children in school for literacy at the right age and for concrete social inclusion. It is concluded that the BNCC must be easily accessible to every educator, in order to assist them in the reconstruction of viable didactic paths.
Downloads
References
ARROYO, Miguel G. Silva. Maurício Roberto da. (orgs). Corpo-infância: exercícios tensos de ser criança; por outras pedagogias dos corpos. Petrópolis, RJ, Vozes, 2012.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum. Brasília: MEC, SEB, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ . Acesso em: 30 jun. 2018.
CURY, C. R. J.; REIS, M.; ZANARDI, T. A. C. Base Nacional Comum Curricular: dilemas e perspectivas. São Paulo: Cortez, 2018.
DIAS, Luciana Silva; SEVERO, José Leonardo Rolim de Lima. O planejamento didático na atuação de pedagogas do Serviço de Convivência e Fortalecimento de Vínculos em João Pessoa-PB. Educação & Formação, Fortaleza, CE, v. 5, n. 14, p. 133-149, maio/ago. 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1571/2479. Acesso em: 07 mai. 2020.
FUSARI, José Cerchi. Planejamento do trabalho pedagógico: algumas indagações e tentativas de respostas. Idéias, São Paulo, SP, n. 8, 1990, p. 44-53. Disponível em: http://www.crmariocovas.sp.gov.br/pdf/ideias_08_p044-053_c.pdf Acesso em: 29 abr. 2019.
GANDIN, Danilo. Escola e Transformação social. Petrópolis, RJ, 1991, 180 p.
HOFFMANN, Jussara. Avaliar: respeitar primeiro, educar depois – 4a edição. Porto Alegre: Mediação, 2013
LIBÂNEO, José Carlos. Alves. Nilda (orgs). São Temas de pedagogia: diálogos entre didática e currículo. São Paulo: Cortez, 2012.
_________. Didática. São Paulo. Cortez, 1994 (Coleção Magistério)
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudo e proposições. 16a Edição, São Paulo. Cortez, 2005.
MOREIRA. Flávio. Candau, Vera Maria (ogs) Currículos, disciplinas escolares e culturas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014 (vários autores)
PERRENOUD, Philippe. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre: Artes Médicas, Sul, 1999.
SACRISTAN. José Gimeno. Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre. Penso, 2013.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Projeto político-pedagógico da escola: uma construção coletiva. Disponível em: http//www.sinprofpdf.org.br/wpc contem/uploards/2014/01/ppp-segundo Ilma-passos-pdf. Acesso em: 15 abr. 2019
VICHESSI, Beatriz. BNCC na prática. Nova Escola.org.br. Disponível em:
http//www.novaescola.org.br/base. Acesso em mar. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Valquiria Soares Mota Sabóia, Rozilda Pereira Barbosa (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.