Identity and ethnic-racial relations in school education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v1i1.3628

Keywords:

Basic education, Racism, Identity

Abstract

We seek to discuss how the identity of the black people is linked to whiteness and, how the existence of blacks individuals in colonized society took place., Ffrom the writingsreadings of Frantz Fanon (2008) and Abdias do Nascimento (1980), we seek to contextualize how colonization was key to the spreading of the idea of race, attributingrelating the spread of goodness linked to whiteness and evil to blackness. The authors' reflections will contribute to explaining the educational situation, in view of the Afro-Brazilian identity. We identified how ethnic-racial education can be play a fundamental part role in the formation of identity, given the challenges of the new curriculum proposed curriculum of the new for high school, which has been implemented in the state of Bahia. Thise development of the research aims to at promoteing pedagogical actions that contribute to the educational formation process and enhance the identity of black students, ensuring the existence of guaranteeing educational policies and ethnic-racial relations that allow institutions to cover topics on the theme of Afro-Brazilian and Indigenous History and Culture in the institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aldevane de Almeida Araújo, Universidade Federal do Recôncavo Baiano

Professora efetiva no estado da Bahia no colégio CETEP Recôncavo II Alberto Tôrres, especialista no Ensino de Filosofia e Sociologia, mestranda em História da África, da Diáspora e dos Povos Indígenas.

Emanoel Luis Roque Soares, Universidade Federal do Recôncavo Baiano

Prof. associado II da UFRB/CFP e do mestrado profissional em História da África UFRB. Ph.D. em educação UFC/FACED/2019, Ph.D. em Educação UFPB/FACED/2012, doutorado UFC/FACED/2008, mestrado UFBA/FACED/2004, especialização UFBA/FACED/2001. Bel em Filosofia UCSAL/1999.

References

BRASIL. Decreto nº 10639, de 09 de janeiro de 2003. Dispõe sobre as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira" e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 30 jul. 2018.

BRASIL. Decreto nº 11645, de 10 de março de 2008. Dispõe sobre as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena” e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-010/2008/Lei/L11645.htm. Acesso em: 27 jun. 2018.

FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Tradução de Renato da Silveira - Salvador: EDUFBA, 2008.

NASCIMENTO, Abdias do. Quilombismo. Petrópolis-RJ: Editora Vozes, 1980.

Secretária da educação do estado da Bahia. Implementação do Novo Ensino Médio. Documento Orientador da Rede Pública de Ensino, versão final. In B (SEC, 2020). Disponível em: http://jornadapedagogica.educacao.ba.gov.br/wp-content/uploads/2020/01/Documento-Orientador-Novo-Ensino-M%C3%A9dio-na-Bahia-Vers%C3%A3o-Final.pdf. Acesso em abr. de 2019.

Published

2019-04-30

How to Cite

ARAÚJO, A. de A.; SOARES, E. L. R. Identity and ethnic-racial relations in school education. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 1–14, 2019. DOI: 10.47149/pemo.v1i1.3628. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3628. Acesso em: 3 jul. 2024.