Complex Fridays

travelling through afternoon discussions in GECOM (UERN)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v1i2.3627

Keywords:

Society, Post-Modernity, Education

Abstract

Sometimes at Fridays, every fortnight, various areas come together for GECOM discussions at a classroom in the State University of Rio Grande do Norte (Brazil). Hosting a discussion on the uncountable diverse areas of knowledge, a new way of thinking, of being and of perceiving is coming there. This work comes as it’s objective, to bring thinking about education with an analysis of audio visual recordings, collected from the group itself. We want to: open an overview of polyphonic discussions; perform a rape configuration technique discussion about the discussions about education in the academic environment, while place in which discussions about science seems to separate each time more the areas of knowledge. To point out, we let contributions from the group to think about postmodernity, that demands and opening to plural thoughts, resulting in discussions about the society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pedro Augusto de Queiroz Ferreira, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Bacharel em Ciências Sociais pela UERN, 2014; Bolsista do PIBIC/CNPq pela UERN, 2013-2014. Especialista em Políticas de Promoção de Igualdade Racial na Escola – UNIAFRO, pela UFERSA em 2016. Ex-Membro do Grupo de Pesquisa do Pensamento Complexo – GECOM/UERN, 2013-2019.

References

BAUMAN, Zygmunt. Ética pós-moderna. Tradução: João Rezende Costa. 1. ed. 7. reimp. São Paulo: Paulus, 2018.

BOTTON, Alain de. ARMSTRONG, John. Arte como terapia. Tradução: Denise Bottman. 1. ed. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2014.

GRUBER, Michael. A falsificação de Vênus. Tradução: Beatriz Horta. 1. ed. Rio de Janeiro: Record, 2011.

LIPOVETSKY, Gilles. SERROY, Jean. A estetização do mundo: viver na era do capitalismo artista. Tradução: Eduardo Brandão. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Tradução: Eliane Lisboa. 4. ed. Porto Alegre: Sulina, 2011.

NOVAES, Adauto (org.). Poetas que pensaram o mundo. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

SOMMERMAN, Américo. Inter ou transdisciplinaridade? 2. ed. São Paulo: Paulus, 2008. (Col. Questões Fundamentais da Educação, v. 7).

OUTRAS FONTES CONSULTADAS:

BAUMAN, Zygmunt. A desigualdade social no Brasil e no mundo. Disponível em: https:// www.youtube.com/watch?v=SqQ9x3ZEAbU. Acesso em 15/06/2017.

FONSECA, Ailton Siqueira de Sousa. II GESPET: Crise planetária e o princípio da esperança. Mossoró, Har-Cine & Vídeo, 2013, NTSC, 90 min. Color (DVD Audiovisual).

OLIVEIRA, José Fernandes de. Sinal dos tempos. São Paulo: COMEP, 1985. (Fita Cassete Audiovisual).

Published

2019-05-01

How to Cite

FERREIRA, P. A. de Q. Complex Fridays: travelling through afternoon discussions in GECOM (UERN). Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 1–11, 2019. DOI: 10.47149/pemo.v1i2.3627. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3627. Acesso em: 15 may. 2024.