professional education

a path to professionalization through the reconstruction of memory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v1i2.3612

Keywords:

Memory, Professional Education, History, Knowledge

Abstract

Society is realized through people, in their places and memories. In this perspective, the objective of this paper is to present professional education in Ceará by reconstructing the memory of the first student enrolled in a professional course at SENAI-CE, in 1944. The method used is an exploratory-descriptive study in the form of bibliographic analysis and documentary. The two ideas: Bergson and Popper, are not mutually exclusive. Bergson's, although dualistic, does not imply causality, determinism or finalism, it is a free, independent, contingent act. In Popperiana, science and knowledge start from a situational logic through a problem and interfere in the movement of companies. In this context, the professional education presented by the memories of that student, found social meaning and importance in the knowledge acquired at SENAI-CE. This learning relived in the narratives of their stories, past referred to in the present, enabled the construction of meanings in the fabric of their memories.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria do Socorro de Assis Braun, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Graduada em Administração de Empresas pela Universidade de Fortaleza. Doutora e Mestre em Educação pela UFC. Professora efetiva do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia (IFCE). Pesquisadora. Participante dos grupos de Pesquisa Guest e GEO (Grupo de pesquisa em estudos organizacionais, empreendedorismo, inovação e ensino). Professora colaboradora do ProfNIT (Programa de Pós-Graduação em Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia para Inovação).  Membro de Núcleos Docente Estruturante (NDE) do IFCE. Membro de colegiados do IFCE. Membro da Comissão de elaboração do Plano de Desenvolvimento Institucional - PDI, do IFCE - Campus Baturité. Coordenadora de Pesquisa e Extensão do IFCE - Campus Baturité. 

References

ALBERTI, Verena. Histórias dentro da História. In: PINSKY, Carla Bassanezi (Org.). Fontes históricas. São Paulo: Contexto, 2005.

BERGSON, Henri, 1859-1941. Matéria e memória: ensaio sobre a relação do corpo com o espírito / Henri Bergson; tradução Paulo Neves. - 2- ed. – São Paulo: Martins Fontes, 2010.

DEWEY, Jonh, Vida e Educação. Tradução e estudo preliminar por Anísio Teixeira – 10 ed São Paulo Melhoramentos; (Rio de Janeiro); Fundação Nacional de Material Escolar, 1978.

FIEC-CE. Jornal da FIEC. Fortaleza-Ce, 27 de novembro de 2003 – Ano XIV – n° 186.

FONSECA, Celso Suckow da. História do ensino industrial no Brasil/ Celso Suckow da Fonseca. 1º vol. Rio de Janeiro, SENAI/DN/DPEA; 1986.

JPO. Entrevista. Fortaleza. 2010.

LE GOFF, Jacques. História e Memória. Campinas: Editora da UNICAMP, 2006.

POPPER, Karl R. Sir, 1902-1994. Lógica das Ciências Sociais/Karl Popper, Tradução de Estevão de Rezende Martins. Apoio Cláudio Muniz Acquarone Filho, Vilma de Oliveira Morais e Silva – Rio de Janeiro, Tempo Brasileiro; 2004, 3ª edição.

POPPER, Karl R. Sir. Em Busca de um Mundo Melhor: Karl Popper; (tradução Milton Camargo Mota). São Paulo: Martins, 2006. (Coleção Dialética)

POPPER, Karl R. Sir. O conhecimento e o problema corpo-mente. – Reimp. – (Biblioteca de filosofia contemporânea; 24. Rio de Janeiro, Edições 70 LTDA; 2009.

POPPER, Karl R. Sir. Textos escolhidos/ Karl Popper; organização e tradução David Miller; tradução Vera Ribeiro; revisão de tradução César Benjamim. – Rio de Janeiro: Contratempo: Ed. PUC-Rio, 2010.

RODRIGUES, Rui Martinho. Pesquisa Acadêmica: como facilitar o processo de preparação de suas etapas / Rui Martinho Rodrigues. São Paulo: Atlas, 2007.

Published

2019-05-01

How to Cite

BRAUN, M. do S. de A. professional education: a path to professionalization through the reconstruction of memory. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 1–16, 2019. DOI: 10.47149/pemo.v1i2.3612. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3612. Acesso em: 4 jul. 2024.