Difficulties in clinical and nutritional consultation for deaf people in Brazil

literature review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v1i1.3605

Keywords:

Deafts, Brazilian Sign Language, Health, Nutrition

Abstract

The objective of the study was to conduct a literature review on the deaf and the difficulties faced in consultation with health professionals, especially the nutritionist in Brazil. This is a literature review. A search was carried out in SciELO and Google Scholar databases. The descriptors used were "Libras", "deaf", "health" and "nutrition". Studies in the Portuguese language were selected. The legislation in force in the country related to the hearing impaired and the Code of Ethics and Conduct of Nutritionists were also consulted. The research showed that studies related to the theme are few and refer to the same problem: the difficulty in communication between the hearing impaired person and the health professional, focusing on the nutritionist. The inclusion of the Libras discipline in the undergraduate curriculum, and the participation of the State as a provider of interpreters and training for health professionals, can contribute to the proper care of the deaf.

 

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Author Biographies

Fernanda Nerys, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul – PUCRS

Acadêmica do curso de Nutrição da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul – PUCRS. Atualmente participa como aluna do Programa de Extensão e Gestão das Atividades (PEGA) na área de nutrição em paciente crítico, fisioterapia e interdisciplinar.

Janine Koepp, Universidade de Santa Cruz do Sul – UNISC

Graduada em Enfermagem pela Universidade de Santa Cruz do Sul - UNISC(2003). Possui Especialização em Ações Interdisciplinares em Saúde do Trabalhador - UNISC (2006). Mestrado em Educação da Universidade de Santa Cruz do Sul - UNISC (2011). Doutorado em Medicina e Ciências da Saúde - PUC/RS (2019). Atualmente é professora do Curso de Enfermagem da Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC). É membro da Rede Brasileira de Enfermagem e Segurança do Paciente(REBRAENSP) - Núcleo Vales. Foi Tutora do Programa de Educação pelo Trabalho em Saúde (Pet- Saúde) do Ministério da Saúde - nos PEts Redes de Atenção - Rede Cegonha e Pessoas com Deficiência . Atuou como Tutora do Curso de Especialização da FIOCRUZ/RJ e Escola de Saúde Pública de Lisboa (Portugal) - Qualidade em Saúde e Segurança do Paciente - 1 edição. Tem experiência nas áreas de Segurança do Paciente, Tecnologias para a Saúde, desenvolvimentos de aplicativos para a área da saúde. Áreas de interesse: Segurança do Paciente, Tecnologias, Infecções Relacionadas à Assistência em Saúde, Controle de Infecção, Clínica/ Cirúrgica e Educação

Bartira Ercília Pinheiro da Costa, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul – PUCRS

Graduação em Ciências Biológicas pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS (1981-5) - Mestrado em Genética e Biologia Molecular pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS (1989-91) - Doutorado em Biologia Celular e Molecular pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS (1998-2002) - Pós-doutorado na University of Mississippi Medical Center - UMMC (2005-6). Professora Titular da Escola de Medicina: Graduação e Programa de Pós-Graduação em Medicina e Ciências da Saúde - PUCRS. Coordenadora de Pesquisa da Escola de Medicina da PUCRS.

Miriam Viviane Baron, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul – PUCRS

Possui graduação em Fisioterapia pela Universidade de Santa Cruz do Sul (2009). Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Medicina e Ciências da Saúde da PUCRS - Conceito CAPES 6 e bolsista CAPES. Mestra em Promoção da Saúde pela Universidade de Santa Cruz do Sul - UNISC (2015). Pós-Graduação em Saúde Pública com Ênfase em Saúde da Família pelo Centro Universitário Internacional Uninter - Curitiba (2013) e Pós-Graduação em Fisioterapia em UTI pela Faculdade Inspirar - Porto Alegre (2015).

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Published

2019-01-01

How to Cite

NERYS, F.; KOEPP, J.; COSTA, B. E. P. da; BARON, M. V. Difficulties in clinical and nutritional consultation for deaf people in Brazil: literature review. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 1–15, 2019. DOI: 10.47149/pemo.v1i1.3605. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3605. Acesso em: 24 aug. 2024.