Educational Product E-book
Physical Education in the Practice of Environmental Education
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v1i3.3566Keywords:
Environmental Education, Education Physics, High schoolAbstract
The educational product in the format of an e-book was built through an action research carried out by the professional master's program in education at the Regional University of Cariri, based on a continuous training in service with physical education teachers from the state school network. teaching schools full time in the city of Juazeiro do Norte - Ceará - Brazil. The training sought to bring together the references of environmental education to reframe the pedagogical practices of teachers, as well as the collective construction of new practices for environmental education through physical education at school. The e-book presents ten proposals for elective courses, linking new social demands, especially environmental education, linking to physical education content, as a way of integration, training and awareness of socio-environmental issues in the contemporary world, as well as for a understanding of human relationships and actions on the environment.
Downloads
References
BABBIE, Earl. The practice of social research. Belmont, CA: Wadsworth/Thomson Learning. 2001. Tradução Livre de "Types Of Sampling Designs" By Ashley Crossman.
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional 9.394. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria da Educação Fundamental. MEC/SEF - Brasília, 1996.
BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria Nacional de Educação Básica - SEB. Programa Ensino médio Inovador: documento orientador. Brasília, DF, 2009. Disponível em: http://www.observatoriodoensinomedio.ufpr.br/wp-content/uploads/ 2016/11/Ensino-medio-e-suas-politicasWEB.pdf#page=50 Acessado em: 23 nov. 2018.
BRASIL. Novo Ensino Médio. Ministério da Educação – MEC. 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=40361 Acesso em: 23 nov. 2018.
BROWN, Charles S.; TOADVINE, Ted. Eco-phenomenology: Back to the Earth Itself (SUNY Series in Environmental Philosophy and Ethics). State University of New York Press, 2003.
CAREGNATO, Rita Catalina Aquino; MUTTI, Regina. Pesquisa qualitativa: análise de discurso versus análise de conteúdo. Rev. Texto contexto enferm, v. 15, n. 4, p. 679-84, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-07072006000400017&script=sci_arttext&tlng=pt Acessado em: 02 nov. 2018.
CARVALHO, Lídia Madalena Damas de. Avaliação das aprendizagens em Educação Física. Boletim Sociedade Portuguesa de Educação Física, n. 10-11, p. 135-151, 2017. Disponível em: http://boletim.spef.pt/index.php/spef/article/view/163 Acessado em: 31 out. 2018.
CAVALIERE, Ana Maria. Tempo de escola e qualidade na educação pública. Educação & Sociedade, v. 28, n. 100, p. 1015-1035, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-73302007000300018&script=sci_arttext Acessado em: 31 out. 2018.
CORREIA, Ricardo Lopes; COSTA, Samira Lima da; AKERMAN, Marco. Processos de ensinagem em desenvolvimento local participativo. Interações (Campo Grande), v. 18, n. 3, p. 23-29, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1518-70122017000300023&script=sci_ abstract&tlng=fr Acessado em: 02 nov. 2018.
DESCARTES, R. Discurso do método. In: DESCARTES, R. Discurso do método, Meditações. Objeções e respostas. As paixões da alma. Cartas. São Paulo: Abril Cultural, 1973.
FERNANDES, Domingos. Para uma teoria da avaliação formativa. Rev. Port. de Educação, Braga, v. 19, n. 2, 2006. Disponível em: http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?pid=S0871-91872006000200003&script=sci_arttext &tlng=es Acessado em: 02 dez. 2018.
GONÇALVES, Antônio Sérgio. Reflexões sobre educação integral e escola de tempo integral. Cadernos Cenpec| Nova série, v. 1, n. 2, 2006. Disponível em: http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/136 Acessado em: 20 dez. 2018.
IBGE. Malhas Territorias, 2010. Disponível em: ftp://geoftp.ibge.gov.br/organizacao_do_territorio/malhas_territoriais/malhas_de_setores_censitarios__divisoes_intramunicipais/censo_2010/ Acesso em: 18 dez. 2017.
INGOLD, Timothy. A Percepção do Meio Ambiente: Ensaios sobre Meios de Subsistência, Habitação e Habilidade. Abingdon: Routledge, 2000.
KRAWCZYK, Nora et al. Ensino Médio: empresários dão as cartas na escola pública. Educação & Sociedade, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-73302014000100002&script=sci_arttext Acessado em: 13 jul. 2018.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
RODRIGUES, Cae. A ambientalização curricular de programas de Educação Física em universidades federais do Brasil. Revista Brasileira De Educação Física E Esporte, 29(3), 421-437, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1807-55092015000300421 Acesso em: 16 mar. 2017.
SÉRGIO, Manuel. A racionalidade epistémica na educação física do século XX. SÉRGIO, M. et. al. O sentido e a acção. Lisboa: Instituto Piaget, p. 11-30, 1999.
SHEETS-JOHNSTONE, Maxine. The corporeal turn: An interdisciplinary reader. Andrews UK Limited, 2009.
TOADVINE, Ted. Merleau-Ponty’s philosophy of nature. Evanston: Northwestern University Press, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 José de Caldas Simões Neto, Ariza Maria Rocha (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.