Teaching knowledge and its relationship with didactics in the teaching process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v1i2.3562

Keywords:

Teaching knowledge, Teacher training, Didactics

Abstract

The objective of this theoretical article is to discuss the relationship between teaching knowledge and didactics. The theoretical approach uses the key concepts of Tardif (2002), which defines four types of knowledge, influencing training and teaching praxis, and also the theory of the relation of knowledge by Charlot (2000), which, in contrast to Tardif, presents the need for mobilization, meaning and activity in the appropriation of knowledge. Thus, for this author, learning happens when knowledge has meaning and causes some internal mobilization in the subject. With the bibliographic research, it was possible to conclude that the construction and the appropriation of knowledge depend on several learning objects which are not linked to theoretical-practical concepts. In addition, it was observed that one theory does not disqualify the other, social interaction with the school, the environment, students and the world are common concepts presented by both.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Munique de Souza Freitas, Universidade Federal do Ceará

Doutoranda em Educação Brasileira pela Faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará - UFC, mestra em Educação Brasileira pela mesma universidade, especialista em Assessoria de Comunicação pela Universidade de Fortaleza- UNIFOR, graduada em Comunicação Social- Jornalismo pela Faculdade Estácio do Ceará- FIC. Atualmente, faz parte do Grupo de Pesquisa História e Memória da Educação. Trabalhou como professora horista, ministrando disciplinas das áreas de comunicação e marketing. Trabalhou como assessora de comunicação em eventos como SANA e SANA Fest e de empresas como Posco Engenharia e Construção do Brasil, Aquiraz Riviera, Casablanca Turismo, Troller, entre outras. Foi coordenadora do setor de Marketing e Comunicação da Secretaria do Desenvolvimento Agrário, com experiência em TV e impresso.

References

BOURDIEU, Pierre. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. 7ª ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Tradução Bruno Magne. Porto Alegre: Artmed, 2000.

DIEB, Messias Holanda. Móbeis, sentidos e saberes: o professor da educação infantil e sua relação com o saber. 2007. Tese (Doutorado em Educação Brasileira) - Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2007.

FARIAS, Isabel M. S. de; SALES, Josete de O. C. B.; BRAGA, Maria Margarete S. de C; FRANÇA, Maria do Socorro L. M. Introdução: Didática? Didáticas? Qual didática? Uma conversa sobre nossa opção teórica. In: FARIAS, Isabel M. S. de; SALES, Josete de O. C. B.; BRAGA, Maria Margarete S. de C; FRANÇA, Maria do Socorro L. M. Didática e docência: aprendendo a profissão. Brasília: Líber Livro, 2008. pp. 9 – 25.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 2 Ed. São Paulo: Cortez, 2013.

LIBÂNEO, José Carlos. Produção de saberes na escola: suspeitas e apostas. CANDAU, Vera Maria. (org.) Didática, currículo e saberes escolares. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.

PIMENTA, Selma Garrido. Epistemologia da prática ressignificando a didática. In FRANCO, Maria Amélia Santoro; PIMENTA, Selma Garrido. Didática: embates contemporâneos. Edições Loyola, 2011. pp. 15- 41.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

TARDIF, Maurice. A prática pedagógica do professor de didática. 2ª edição. Campinas, SP: Papirus, 1992.

Published

2019-05-01

How to Cite

FREITAS, M. de S.; OLIVEIRA, D. R. Teaching knowledge and its relationship with didactics in the teaching process. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 1–14, 2019. DOI: 10.47149/pemo.v1i2.3562. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3562. Acesso em: 21 nov. 2024.