Teaching knowledge and its relationship with didactics in the teaching process
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v1i2.3562Keywords:
Teaching knowledge, Teacher training, DidacticsAbstract
The objective of this theoretical article is to discuss the relationship between teaching knowledge and didactics. The theoretical approach uses the key concepts of Tardif (2002), which defines four types of knowledge, influencing training and teaching praxis, and also the theory of the relation of knowledge by Charlot (2000), which, in contrast to Tardif, presents the need for mobilization, meaning and activity in the appropriation of knowledge. Thus, for this author, learning happens when knowledge has meaning and causes some internal mobilization in the subject. With the bibliographic research, it was possible to conclude that the construction and the appropriation of knowledge depend on several learning objects which are not linked to theoretical-practical concepts. In addition, it was observed that one theory does not disqualify the other, social interaction with the school, the environment, students and the world are common concepts presented by both.
Downloads
References
BOURDIEU, Pierre. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. 7ª ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Tradução Bruno Magne. Porto Alegre: Artmed, 2000.
DIEB, Messias Holanda. Móbeis, sentidos e saberes: o professor da educação infantil e sua relação com o saber. 2007. Tese (Doutorado em Educação Brasileira) - Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2007.
FARIAS, Isabel M. S. de; SALES, Josete de O. C. B.; BRAGA, Maria Margarete S. de C; FRANÇA, Maria do Socorro L. M. Introdução: Didática? Didáticas? Qual didática? Uma conversa sobre nossa opção teórica. In: FARIAS, Isabel M. S. de; SALES, Josete de O. C. B.; BRAGA, Maria Margarete S. de C; FRANÇA, Maria do Socorro L. M. Didática e docência: aprendendo a profissão. Brasília: Líber Livro, 2008. pp. 9 – 25.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 2 Ed. São Paulo: Cortez, 2013.
LIBÂNEO, José Carlos. Produção de saberes na escola: suspeitas e apostas. CANDAU, Vera Maria. (org.) Didática, currículo e saberes escolares. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.
PIMENTA, Selma Garrido. Epistemologia da prática ressignificando a didática. In FRANCO, Maria Amélia Santoro; PIMENTA, Selma Garrido. Didática: embates contemporâneos. Edições Loyola, 2011. pp. 15- 41.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
TARDIF, Maurice. A prática pedagógica do professor de didática. 2ª edição. Campinas, SP: Papirus, 1992.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Munique de Souza Freitas, Danielle Rodrigues Oliveira (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.