Full-time in Ceará's state education policy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v1i3.3555

Keywords:

Education, Full time school, High school

Abstract

The association between education and temporal organization is a topic that has long been the subject of important discussions. In the state school system in Ceará, there is a recent trajectory of full-time secondary education. The Secretariat of Education (SEDUC) has made use of several efforts, whose objective would be to improve the quality of education and teaching with the construction of full time in high school. The objective is to expand educational opportunities, diversifying the offer. In this sense, Law No. 16,287 institutes the full-time high school policy within the scope of the Ceará State Education Network. The proposal would be the structuring of a high school that contemplates all young people and their different life projects. In this direction, each school builds its own full-time project, based on a broad debate with the school community, and in a special way, with students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Eduardo Nobre Maia, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Master in Teaching from the Graduate Program in Teaching (UERN / UFERSA / IFRN). Graduated in Pedagogy from the State University Vale do Acaraú. He is a teacher of basic education in the Municipality of Fortaleza and coordinator SEFOR II - Secretariat of Basic Education of Ceará.

Jean Mac Cole Tavares Santos, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Doutor em Educação pela Universidade Federal da Paraíba. É professor Adjunto IV do Curso de Pedagogia, da Faculdade de Educação/UERN. Coordenou o Programa de Pós-Graduação em Ensino - POSENSINO, Mestrado em Ensino, em associação UERN/UFERSA/IFRN.

Eveline Nogueira Pinheiro de Oliveira, Universidade Federal do Ceará

Doutoranda em Psicologia no Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Ceará (UFC). Mestra e Graduada em Psicologia pela UFC. Integrante do Núcleo de Psicologia do Trabalho (NUTRA/UFC).

References

CEARÁ. Lei n°16.287, 20 de julho de 2017. Institui a Política de Ensino Médio em Tempo Integral no âmbito da rede estadual de ensino do Ceará. Disponível em: https://belt.al.ce.gov.br/index.php/legislacao-do-ceara/organizacao-tematica/educacao/item/5883-lei-n-16-287-de-20-07-17-d-o-21-07-17. Acesso em: 27 abr. 2019.

GONÇALVES, Antônio Sérgio. Reflexões sobre educação integral e escola de tempo integral. Cadernos Cenpec, Nova série, v. 1, n. 2, 2006. Disponível em: http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/136. Acesso em 07 jul 2019.

SEDUC. Secretaria de Educação do Ceará. Proposta de organização curricular em escolas de Tempo Integral, 2016. Disponível em: https://www.seduc.ce.gov.br/wp-content/uploads/sites/37/2018/09/proposta_organizacao_curricular.pdf. Acesso em: 23 mar. 2019.

SEDUC. Secretaria de Educação do Ceará. Plano de gestão escolar: Ensino Médio em Tempo Integral na rede estadual do Ceará, 2017. Disponível em: https://www.seduc.ce.gov.br/wp-content/uploads/sites/37/2018/09/plano_gestao_eemti.pdf. Acesso em: 23 mar. 2019.

SEDUC. Secretaria de Educação do Ceará. Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral (EEMTI), 2018. Disponível em: https://www.seduc.ce.gov.br/escolas-de-ensino-medio-em-tempo-integral-eemti/. Acesso em 23 mar. 2019.

ZANARDI, Teodoro. Educação integral não é um privilégio e sim um direito! A educação integral na escola em tempo integral. Revista COCAR, Belém, v. 11, n. 21, p. 43-65, 2017. Disponível em: https://paginas.uepa.br/seer/index.php/cocar/article/view/1280. Acesso em 07 jul. 2019.

Published

2019-12-27

How to Cite

MAIA, J. E. N.; SANTOS, J. M. C. T.; OLIVEIRA, E. N. P. de. Full-time in Ceará’s state education policy. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 1, n. 3, p. 1–12, 2019. DOI: 10.47149/pemo.v1i3.3555. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3555. Acesso em: 4 jul. 2024.