TTelensino as a path to education in Ceará: a historical and pedagogical analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e16440

Keywords:

Teleteaching, Education in Ceará, History of education, Educational policies

Abstract

The article analyzes Telensino as an innovative educational alternative implemented in Ceará in the 1970s, with the aim of expanding access to primary education and mitigating the shortage of qualified teachers in remote regions. The objective of the research is to investigate the implementation of Telensino in Ceará, highlighting its pedagogical proposal, its role in expanding access to education, and its impact on the education of students, especially those located in areas that are difficult to access. Through a documentary analysis based on laws, opinions of the State Board of Education, institutional reports, among other documents, the study contributes to the appreciation of the educational memory of Ceará and encourages reflections on the adaptation of technology-mediated educational models in the current context. In addition, it shows that this was a pioneering experience in tele-education, using television as the main teaching tool. The Telensino experience in Ceará demonstrated the feasibility of using television as an educational medium, allowing for expanded access to elementary education and promoting an innovative pedagogical approach. Despite limitations, such as the lack of direct interaction between students and teachers and the need for greater depth of content, the program played a fundamental role in bringing education to the interior of the state.

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Author Biographies

Roberta Lúcia Santos de Oliveira, Universidade Estadual do Ceará

Professora da rede de ensino de Maracanaú – CE. Pedagoga pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Integrante do Grupo de Estudos Práticas Educativas Memórias e Oralidades.

Paula Andréa de Oliveira Dantas, Universidade Estadual do Ceará

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará. Especialista em Gestão da Educação Pública pela Universidade Federal de Juiz de Fora. Graduada em Letras pela Universidade Federal do Ceará. Membro do Grupo de Estudo e Pesquisa Práticas Educativas, Memórias e Oralidades (PEMO/UECE). Professora da Rede Estadual de Educação do Ceará.

Lia Machado Fiuza Fialho, Universidade Estadual do Ceará

Professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Estadual do Ceará - UECE e do Mestrado Profissional em Planejamento e Políticas Públicas (MPPP/UECE). Pós-doutora em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB) e pala Universiad de Cádiz - Espanha; doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (UFC); mestra em Saúde Coletiva pela Universidade de Fortaleza (Unifor). Professora adjunta do Centro de Educação da UECE. Líder do grupo de pesquisa Práticas Educativas Memórias e Oralidades (PEMO).

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Published

2025-12-06

How to Cite

OLIVEIRA, R. L. S. de; DANTAS, P. A. de O.; FIALHO, L. M. F. TTelensino as a path to education in Ceará: a historical and pedagogical analysis. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 7, p. e16440, 2025. DOI: 10.47149/pemo.v7.e16440. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/16440. Acesso em: 6 dec. 2025.