TTelensino as a path to education in Ceará: a historical and pedagogical analysis
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e16440Keywords:
Teleteaching, Education in Ceará, History of education, Educational policiesAbstract
The article analyzes Telensino as an innovative educational alternative implemented in Ceará in the 1970s, with the aim of expanding access to primary education and mitigating the shortage of qualified teachers in remote regions. The objective of the research is to investigate the implementation of Telensino in Ceará, highlighting its pedagogical proposal, its role in expanding access to education, and its impact on the education of students, especially those located in areas that are difficult to access. Through a documentary analysis based on laws, opinions of the State Board of Education, institutional reports, among other documents, the study contributes to the appreciation of the educational memory of Ceará and encourages reflections on the adaptation of technology-mediated educational models in the current context. In addition, it shows that this was a pioneering experience in tele-education, using television as the main teaching tool. The Telensino experience in Ceará demonstrated the feasibility of using television as an educational medium, allowing for expanded access to elementary education and promoting an innovative pedagogical approach. Despite limitations, such as the lack of direct interaction between students and teachers and the need for greater depth of content, the program played a fundamental role in bringing education to the interior of the state.
Downloads
References
BODIÃO. Idevaldo da Silva. Estudo sobre o cotidiano das classes do Telensino de uma escola da rede pública do Ceará. 1999. Tese. (Doutorado) - Universidade de São Paulo. São Paulo, 1999.
CAMPOS, José Gerardo. Televisão – objeto de ensino para uma educação de sujeitos – análise de uma experiência. 1983. Dissertação. (Mestrado) - Universidade Federal do Ceará. Fortaleza, 1983.
CEARÁ. Lei N. 9.753, de 18 de outubro de 1973. Autoriza o Poder Executivo a instituir a Fundação Educacional do Estado do Ceará – FUNEDUCE, dispõe sobre a extinção das autarquias educacionais do Estado e dá outras providências. Fortaleza 1973.
CEARÁ. LEI N. 10.264, 22 de maio de 1979. Autoriza a criação da Fundação de Teleducação do Estado do Ceará – FUNTELC – e estabelece outras providências. Fortaleza, 1979.
CEARÁ. LEI N. 10.262, 18 de maio de 1979. Autoriza o Poder Executivo a transformar a Fundação Educacional do Estado do Ceará – FUNEDUCE em Fundação Universidade Estadual do Ceará – UECE e dá outras providências. Fortaleza 1979.
CEARÁ, CONSELHO ESTADUAL DE EDUCAÇÃO. Parecer 760/74. Fortaleza, 16 de outubro de 1974.
DIAS, Ana Maria Iório e BRANDÃO, Maria de Lourdes Peixoto. Nos bastidores do telensino, há sempre uma história a ser contada – cenas/relatos de pesquisa acerca da relação TV x ensino/aprendizagem. In: BRANDÃO, Maria de Lourdes Peixoto e DIAS, Ana Maria Iório (Orgs.). Imagens distorcidas: atualizando o discurso sobre o Telensino no Ceara. Fortaleza: Imprensa Universitária, 2003.
FARIAS, Isabel Maria Sabino de. Docência no Telensino: saberes e práticas. São Paulo: Annablume, 2000.
FUNDAÇÃO TELEDUCAÇÃO DO CEARÁ – FUNTELC. Um instrumento a serviço da educação e da cultura. (1974-1995). Fortaleza: [s.e.], [s.e.].
FUNDAÇÃO TELEDUCAÇÃO DO ESTADO DO CEARÁ – FUNTELC. Fundamentos do sistema TVE. Fortaleza: FUNTELC, 1990.
OLIVEIRA, Roberta Lúcia Santos de. A educação pelas antenas de TV: narrativa histórica da implantação do Telensino no Ceará (1973-1979). 2014. 149f. Dissertação (mestrado). Universidade Federal do Ceará. Fortaleza, 2014.
O POVO. César: Financiamento TV Educativa. 14.02.1973, p. 10.
O POVO. Estado se Prepara para Receber TV Educativa. 15.05.1973, p. 10.
SOUZA, Francisco das Chagas de Loiola; SANTOS, Elzanir dos; THERRIEN, Jacques; DIAS, Ana Maria Iório. A trajetória do telensino no Ceará. In: BRANDÃO, Maria de Lourdes Peixoto e DIAS, Ana Maria Iório (Orgs.). Imagens distorcidas: atualizando o discurso sobre o Telensino no Ceara. Fortaleza: Imprensa Universitária, 2003. (p. 35-58)
SILVA, Patrícia Targino e DIAS, Ana Maria Iório. Reflexões sobre a avaliação no sistema de Telensino. In: BRANDÃO, Maria de Lourdes Peixoto e DIAS, Ana Maria Iório (Orgs.). Imagens distorcidas: atualizando o discurso sobre o Telensino no Ceara. Fortaleza: Imprensa Universitária, 2003. (p. 111-136)
TELEVISÃO EDUCATIVA DO CEARÁ. Tele-visão de um Sistema. Fortaleza. [s.d.].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Roberta Lúcia Santos de Oliveira, Paula Andréa de Oliveira Dantas, Lia Machado Fiuza Fialho (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.







