Prior knowledge of Biology teachers regarding potentially significant strategies and approaches

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e15997

Keywords:

Socio-scientific issues, CTSA approach, Teacher training, Science teaching

Abstract

We investigated Biology teachers’ prior knowledge of teaching strategies and approaches with the potential to promote more meaningful science teaching, focusing on socio-scientific issues (SSIs). The data were collected during a teacher training course using a semi-structured questionnaire administered during the first training session. Response analysis was conducted based on categorization. The results reveal teachers' limited knowledge regarding the use of teaching resources, especially regarding SSIs and thematic inquiry. Alternative conceptions of teaching planning focused on scientific literacy were also identified, reflecting a still reductionist and Cartesian view present in the minds of these professionals. We emphasize the importance of expanding teacher training programs to provide tools that favor the use of more meaningful teaching methodologies, fostering greater confidence and pedagogical autonomy among teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aleson da Silva Fonseca, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutor em Educação para a Ciência pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), mestre em Desenvolvimento e Meio Ambiente pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Graduado em Licenciatura em Ciências Biológicas pela UFRN. Docente da Rede Estadual de Ensino do Estado do Rio Grande do Norte (SEEC/RN).

Ivaneide Alves Soares da Costa, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutora em Ecologia e Recursos Naturais pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Mestra em Bioecologia Aquática pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Graduada em Licenciatura em Ciências Biológicas pela UFRN. Docente associada ao Departamento de Microbiologia e Parasitologia da UFRN.

References

AULER, Décio; DELIZOICOV, Demétrio. Alfabetização científico-tecnológica para quê? Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 3, n. 2, p. 122-134, 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172001030203. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/XvnmrWLgL4qqN9SzHjNq7Db. Acesso em: 28 jul. 2024.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70 LDA, 2010.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: ciências naturais. Brasília: MEC/SEF, 1997.

CONRADO, Dália Melissa; NUNES-NETO, Nei. Questões Sociocientíficas: fundamentos, proposta de ensino e perspectivas para ações sociopolíticas. Salvador: EDUFBA, 2018.

DIONOR, Grégory Alves; CONRADO, Dália Melissa; MARTINS, Liziane; NUNES-NETO, Nei de Freitas. Análise de Propostas de Ensino Baseado em QSC: uma revisão da literatura na educação básica. Alexandria: Revista de Educação em Ciências e Tecnologia, v. 13, n. 1, p. 197-224, 2020. DOI: https://doi.org/10.5007/1982-5153.2020v13n1p197. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/1982-5153.2020v13n1p197. Acesso em: 28 jul. 2024.

FONSECA, Aleson da Silva. Diversidade metagenômica do fitoplâncton e risco social de florações de cianobactérias em reservatórios do semiárido brasileiro: mediação da pesquisa e ensino para o letramento científico. 2021. 317 f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento e Meio Ambiente) – Centro de Biociências, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/items/49d83c7d-9e2a-4be4-8988-3c958861b0fd. Acesso em: 28 jul. 2024.

FONSECA, Aleson da Silva; COSTA, Ivaneide Alves Soares da. Instrumento de Planificación y Evaluación Didáctica de Cuestiones Sociocientíficos (IPADQSC) como material didáctico de apoyo al profesor. Paradigma, v. 43, n. 2, p. 154–192, 2022. DOI: https://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2022.p154-192.id1183. Disponível em: https://revistaparadigma.com.br/index.php/paradigma/article/view/1183. Acesso em: 29 jul. 2024.

FOUREZ, Gérard. Crise no ensino de ciências? Investigações em Ensino de Ciências, v. 8, n. 2, p. 1-21, 2003. Disponível em: https://sites.usp.br/nupic/wp-content/uploads/sites/293/2016/05/Gerard_Fourez_CRISE_NO_ENSINO_DE_CIENCIAS.pdf. Acesso em: 28 jul. 2024.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008.

GIL-PÉREZ, Daniel; CARVALHO, Anna María Pessoa de. Dificultades para la incorporación a la enseñanza de los hallazgos de la investigación e innovación en didáctica de las ciencias. Educación Química, v. 11, n. 2, p. 244-551, 2000. DOI: https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2000.2.66460. Disponível em: https://revistas.unam.mx/index.php/req/article/view/66460. Acesso em: 28 jul. 2024.

KEEFER, Matthew. Moral reasoning and case-based approaches to ethical instruction in science. In: ZEIDLER, Dana Lewis (org.). The role of moral reasoning on socioscientific issues and discourse in science education. Dordrecht: Kluwer Academic Press, 2003. p. 201–214.

MARTÍNEZ-PÉREZ, Leonardo Fabio. Questões sociocientíficas na prática docente: ideologia, autonomia e formação de professores. São Paulo: Editora UNESP, 2012.

MARTINS, André Ferré Pinto. Ensino de Ciências: desafios à formação de professores. Educação em Questão, Natal - RN, v. 23, n. 9, p. 53-65, 2005. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/8342/5998. Acesso em: 28 jul. 2024.

RATCLIFFE, Mary; GRACE, Marcus. Science education for citizenship: teaching socioscientific issues. Maidenhead: Open University Press, 2003.

SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos. Educação científica na perspectiva de letramento como prática social: funções, princípios e desafios. Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 36, p. 474-550, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000300007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/C58ZMt5JwnNGr5dMkrDDPTN#. Acesso em: 28 jul. 2024.

SOUZA, Polliane Santos de; GEHLEN, Simoni Tormöhlen. Questões sociocientíficas no ensino de ciências: algumas características da pesquisa brasileira. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v. 19, p. 1-22, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172017190109. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/mc7GqQVD97gT6SfhXQjNS9z/abstract/?lang=pt. Acesso em: 28 jul. 2024.

VILCHES, Amparo; GIL-PÉREZ, Daniel; PRAIA, João. De CTS a CTSA: educação por um futuro sustentável. In: SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos; AULER, Décio (Orgs.). CTS e educação científica: desafios, tendências e resultados de pesquisa. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2011. p. 55–78.

Published

2025-10-23

How to Cite

FONSECA, A. da S.; COSTA, I. A. S. da. Prior knowledge of Biology teachers regarding potentially significant strategies and approaches. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 7, p. e15997, 2025. DOI: 10.47149/pemo.v7.e15997. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/15997. Acesso em: 5 dec. 2025.