Teaching Practicum: voices from students and alumni of a Graduate Program in Education
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e15902Keywords:
Higher education, Teacher Training, Teaching Practicum, TeachingAbstract
The paper aims to present reflections on the Teaching Practicum in the Postgraduate Program in Teaching (PosEnsino), established through a broad association between three Higher Education Institutions located in the state of Rio Grande do Norte (UERN, UFERSA and IFRN). The production and, consequently, the analysis of the data are based on the experiences of master’s students and graduates of the program who experienced this formative stage at different times and in different contexts in Higher Education. A total of 26 participants collaborated with the research. It was concluded, among other things, that the Teaching Practicum is essential for understanding teaching and planning in this teaching modality; it makes it possible to experience, in some way, the tripod that drives Higher Education – teaching-research-extension; it contributes to the progress of the research being carried out in the master’s program; and, when well mediated by the internship supervisor, it allows for the construction of a reflective posture, critical analysis and continuous improvement of teaching practice in Higher Education.
Downloads
References
BRASIL. Portaria n.º 76, de 14 de abril de 2010. Dispõe sobre a regulamentação do Programa de Demanda Social - DS e Estágio Docência. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Brasília, DF, p. 31, 19 abr. 2010.
FAVA-DE-MORAES, Flávio. A iniciação científica: muitas vantagens e poucos riscos. São Paulo em Perspectiva, v. 14, n. 1, p. 73–77, jan. 2000. DOI: 10.1590/S0102-88392000000100009.
FERRETTI, Celso João; SILVA, Monica Ribeiro da. Dos embates por hegemonia e resistência no contexto da reforma do Ensino Médio. Revista Trabalho Necessário, Niterói, v. 17, n. 32, p. 114–131, 28 mar. 2019.
FORTUNATO, Ivan; ARAÚJO, Osmar Hélio Alves; MEDEIROS, Emerson Augusto de. Estágio de docência: um manifesto sobre formação de professores para o Ensino Superior. Debates em Educação, Maceió, v. 15, n. 37, p. 1–17, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37e14477.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996. 76 p.
INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO RIO GRANDE DO NORTE (IFRN). Projeto Pedagógico do Programa de Pós-Graduação em Ensino (PosEnsino). Mossoró, 2016.
JOAQUIM, Nathália de F.; VILAS BOAS, Ana Alice; CARRIERI, Alexandre de P. Estágio docente: formação profissional, preparação para o ensino ou docência em caráter precário? Educ. Pesqui., São Paulo, v. 39, n. 2, p. 351–365, abr./jun. 2013. DOI: 10.1590/S1517-97022013005000011.
PEREIRA, Elisabete Monteiro de Aguiar. A universidade da modernidade nos tempos atuais. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), Sorocaba, v. 14, n. 1, p. 29–52, mar. 2009. DOI: 10.1590/S1414-40772009000100003.
PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro. Estágio e docência: diferentes concepções. Revista Poíesis, Niterói, v. 3, n. 3–4, p. 5–24, 2005/2006.
TARDIF, Maurice. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 4. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008. 317 p.
TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 13, p. 5–24, jan./abr. 2000. DOI: 10.1590/S1413-24782000000100002.
UNIVERSIDADE DO ESTADO DO RIO GRANDE DO NORTE. Regimento Geral - PosEnsino: Programa de Pós-Graduação em Ensino. Mossoró, 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Antonio Anderson Brito do Nascimento, Vanessa de França Almeida Gurgel, Areillen Ronney Rocha Reges, Emerson Augusto de Medeiros (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.







