Luiz Gonzaga’s songs in Youth and Adult Education (EJA) as pedagogical tools for valuing cultural identity
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e15700Keywords:
Youth and Adult Education (EJA), Backwoods Education, Luiz Gonzaga, Cultural Identity, Contextualized Teaching.Abstract
Youth and Adult Education (EJA) requires methodologies that value students’ culture and experiences. This documentary and analytical study investigates the potential use of Luiz Gonzaga’s songs as a teaching tool in EJA, promoting meaningful learning and student engagement. The research selected 23 of the artist’s songs and analyzed their applicability in different curricular components. The methodology involved associating the songs with specific knowledge areas and their respective learning objectives, providing a contextualized teaching approach. The results indicate that the musical approach encourages active student participation, strengthens Northeastern cultural identity, and expands pedagogical possibilities in EJA. It is concluded that music, beyond being an artistic resource, is a powerful educational strategy, fostering critical thinking and interdisciplinary learning.
Downloads
References
Brasil. Presidência da República. Luiz Gonzaga tem o nome inscrito no Livro dos Heróis e Heroínas da Pátria. Disponível em: https://www.gov.br/planalto/pt-br/acompanhe-o-planalto/noticias/2024/01/luiz-gonzaga-tem-o-nome-inscrito-no-livro-dos-herois-e-heroinas-da-patria. Acesso em: 16 fev. 2025.
Cordeiro, J. M. (2012). O xote ecológico de Luiz Gonzaga e a educação ambiental na escola: uma experiência com alunos do ensino fundamental. Revista de Estudos Geoeducacionais, 3(5), 1-10.
Freire, P. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. 3 ed. São Paulo: Moraes, 1980. p. 102.
Gonzagão Online. Biografia de Luiz Gonzaga. Disponível em: https://gonzagao.com/biografia-de-luiz-gonzaga/. Acesso em: 16 fev. 2025.
Lima, J. C. As representações política e cultural de Luiz Gonzaga, traços de identidade nordestina. 2019. 129 f. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/123456789/20300/1/Jos%C3%A9CunhaLima_Dissert.pdf. Acesso em: 15 fev. 2025.
Pereira, A. Os Sujeitos da EJA e da Educação Social: As pessoas em situação de vulnerabilidade social. Revista Práxis Educacional, v. 15, n. 31, p. 273-294, jan./mar. 2019.
Pierro, M. C.; Joia, O.; Ribeiro, V. M. Visões da Educação de Jovens e Adultos no Brasil. Cadernos Cedes, ano XXI, no 55, 2001, p. 58-77. Disponível em: http://www.acaoeducativa.org.br/downloads/parte1.pdf. Acesso em: 15 fev. 2025.
Ribas, L. P. (2006). Música e intergeracionalidade na Educação de Jovens e Adultos. Anais do XVI Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música (ANPPOM), Brasília, DF, Brasil.
Ribas, M. G. C. Práticas musicais na Educação de Jovens e Adultos: uma abordagem geracional. Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 21, p. 124-134, mar. 2009.
Ribas, M. G. (2014). Mulheres da Educação de Jovens e Adultos em busca da formação perdida: um olhar da educação musical. Educar em Revista, (53), p. 113-130.
Santos, J. S.; Pereira, M. V.; Amorim, A. Os sujeitos estudantes da EJA: um olhar para as diversidades. Revista Internacional de Educação de Jovens e Adultos, v. 1, n. 1, p. 122-135, jan./jun. 2018.
Vasconcelos, A. P. S.; Amorim, A.; Ferreira, M. C. A. Quando os estudantes vão à escola da EJA: dificuldades encontradas. Revista da Faculdade de Educação, v. 35, n. 1, p. 153-174, jan./jun. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rodrigo José Araújo de Jesus, Juarez da Silva Paz, Patrícia Luz Ribeiro (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.







