Educational practices during Carnival: Autism among confetti and streamers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e15526

Keywords:

Autism, Carnival, Educational practice., Non-formal education, Identity cause

Abstract

This essay aims to project symbolic references made to autism, capturing images from Carnival parades inspired by “Autistic Identity,” in order to reflect on them from an educational and inclusive perspective. In this context, the samba schools Dascuia and Princesa do Igaraçu are highlighted. In 2024, they presented the themes “Colors of the heart: a journey through autism” and “Make way and let autism shine,” respectively. The text also addresses the Galo da Madrugada Carnival block in 2025, which dressed its mascot with autism symbols, and the band Nação Zumbi, which dedicated its performance at Marco Zero to autistic individuals, wearing socks with puzzle piece patterns. The purpose of this text is not to offer a negative critique of these awareness strategies; however, it concludes that it is important to challenge this debate beyond festive colors, which may unfortunately reduce the identity cause to a one-off and superficial expression.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Perolina Souza Teles, Universidade Federal de Sergipe

Professora da rede pública do estado de Sergipe. É doutora pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Sergipe. Membra do Grupo de pesquisa “Corpo e política”.

Fabio Zoboli, Universidade Federal de Sergipe

Professor do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Sergipe (UFS). Pós-doutor em Educação do corpo pela Universidad Nacional de La Plata (UNLP-Argentina). Membro do grupo de pesquisa “Corpo e política”.

References

APA. American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. DSM-V. Arlington, VA: American Psychiatric Association, 2013.

BOTTAMEDI, Felipe. Carnaval NDTV: Dascuia põe os pés na passarela com Autos e a bandeira da inclusão. ND+, 10 fev. 2024. Disponível em: https://ndmais.com.br/cultura/carnaval-ndtv-dascuia-poe-os-pes-na-passarela-com-autos-e-a-bandeira-da-inclusao/. Acesso em: 1º maio 2025.

BRASIL. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência Nº 13.146. Brasília, 6 jul. 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm. Acesso em: 26 abr. 2025.

BRASIL. Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Lei Nº 12.764. Brasília, 2012. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12764.htm. Acesso em: 8 jul. 2025.

DICIONÁRIO CRAVO ALBIN DA MÚSICA POPULAR BRASILEIRA. Nação Zumbi. Disponível em: https://dicionariompb.com.br/grupo/nacao-zumbi/. Acesso em: 25 abr. 2025.

DAMATTA, Roberto. Carnavais, malandros e heróis: para uma sociologia do dilema brasileiro. Rio de Janeiro: Zahar editores, 1979.

DIRETO DA REDAÇÃO. Escola de Samba Princesa do Igaraçu lança enredo sobre o Autismo para carnaval 2024. Jornal da Parnaíba. Disponível em: https://datapiaui.com/manchete/escola-de-samba-princesa-do-igaracu-lanca-enredo-sobre-o-autismo-para-carnaval-2024/. Acesso em: 25 abr. 2025.

DASCUIA. Cores do Coração: Uma Jornada pelo Autismo. YouTube, 27 nov. 2023. 5min11s. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=0mQZQeRJta4. Acesso em: 18 ago. 2025.

ENREDO, Classif. Grupo, Letra, MP3. 2006. Na terra do Futebol e do Samba o Bloco do Dascuia da ... Cores do Coração: Uma Jornada pelo Autismo, 6º, 1, Letra 2024.

FERREIRA, Felipe. Carnaval e cultura popular. Textos Escolhidos de Cultura e Arte Populares, [s. l.], v. 8, n. 2, 2011. DOI: 10.12957/tecap.2011.10327. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/tecap/article/view/10327. Acesso em: 22 jun. 2025.

GABRIEL, Eleonora. Linguagens artísticas da cultura popular. In: SILVA, René Marc da Costa. Cultura popular e educação: salto para o futuro. TV escola/SEED/MEC, 2008. p. 75-82.

GOHN, Maria da Glória. Educação não formal e cultura política. São Paulo: Cortez, 2006. 128 p.

LEBOYER, Marion. Autismo Infantil: Fatos e modelos. Campinas: Papirus, 1995. 192 p.

LE GOFF, Jacques, TRUONG, Nicolas. Uma história do corpo na Idade Média. Tradução de Marcos Flamínio Peres. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 2006. 207 p.

MATÉRIA ESCURA. Carnaval origens. 17 abr. 2025. Disponível em: https://www.instagram.com/reel/DIiwtoYOE_z/?igsh=MW05c3I2amVrOXduZQ==. Acesso em: 25 mar. 2025.

MENDES, Malu. Sonho de criança com autismo inspira detalhes na "roupa" do Galo Gigante. Diário de Pernambuco, 17 fev. 2025. Disponível em: https://www.diariodepernambuco.com.br/noticia/vidaurbana/2025/02/sonho-de-crianca-com-autismo-inspira-detalhes-na-roupa-do-galo.html. Acesso em: 25 abr. 2025.

ORRÚ, Silvia Ester. Aprendizes com autismo: aprendizagem por eixos de interesse em espaços não excludentes. Petrópolis: Vozes, 2016. 248 p.

ORRÚ, Silvia Ester. O autismo em meninas e mulheres: diferença e interseccionalidade. Petrópolis: Vozes, 2024. 312 p.

PAIVA Jr. CDC aponta 1 em 31: prevalência de autismo nos EUA aumenta novamente; Brasil pode ter 6,9 milhões de autistas. Canal Autismo, 16 abr. 2025. Disponível em: https://www.canalautismo.com.br/noticia/cdc-aponta-1-em-31-prevalencia-de-autismo-nos-eua-aumenta-novamente-brasil-pode-ter-69-milhoes-de-autistas/#google_vignette. Acesso em: 24 de abr. 2025.

RISSATO, Heloise. Escola de Samba Dascuia: desfile para conscientização e inclusão no TEA. GenialCARE, 21 fev. 2024. Disponível em: https://genialcare.com.br/blog/desfile-da-escola-de-samba-dascuia/. Acesso em: 25 de abr. 2025.

SILVA, Selma Sueli; MENDONÇA, Sophia. Autismo no feminino [livro eletrônico]: a voz da mulher autista. 1. ed. Belo Horizonte: Mundo Asperger, 2022.

SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2015.

TELES, Perolina Souza. O alinhavo da Primavera Autista: entre o ponto, o molde da identidade e a linha de devir. 2024. 295 f. Tese (Doutorado em Educação) –

Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2024. Disponível em: https://ri.ufs.br/handle/riufs/20748. Acesso em: 1º maio 2025.

TELES, Perolina Souza; ZOBOLI, Fabio; ORRÚ, Silvia Ester. Autismo, biopolítica e educação: entre peças que emolduram o quebra-cabeça da normalidade. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 20, n. 51, 2024. ISSN 2178-2679. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2178-26792024000100126&lng=es. Acesso em: 1º maio 2025.

Published

2025-09-09

How to Cite

TELES, P. S.; ZOBOLI, F. Educational practices during Carnival: Autism among confetti and streamers. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 7, p. e15526, 2025. DOI: 10.47149/pemo.v7.e15526. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/15526. Acesso em: 5 dec. 2025.