Racial relations in the medical program at the Federal University of Pará: experiences of black and white students
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e15484Keywords:
Higher Education, University, Medicine Course, Racial Relations.Abstract
In this article, we analyze the perceptions of black and white students regarding race relations in the Bachelor’s Degree Program in Medicine at the Federal University of Pará, Altamira Campus. We conducted a field study with a qualitative approach, collecting data through open interviews and simple observation.
The results reveal the complexity of racial dynamics in the studied context, with harmonious coexistence and episodes of racial tension. In this context, silence is used as a strategy to avoid confronting racial issues. Furthermore, racism affects the subjectivity of black students, who face stigmas and stereotypes that question their legitimacy. There is also the formation of support groups and solidarity networks among black students as forms of resistance and strategies for remaining in the course, which highlights their resilience as well as the limitations of institutional policies in promoting a truly inclusive and anti-racist university environment.
Downloads
References
ADORNO, Theodor; HORKHEIMER, Max. A Dialética do Esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.
BENTO, Maria Aparecida da Silva. Pactos narcísicos no racismo: branquitude e poder nas organizações empresariais e no poder público. 2002. Tese (Doutorado em Psicologia) – Universidade de São Paulo, 2002.
BENTO, Maria Aparecida Silva. Branqueamento e branquitude no Brasil. In: CARONE, Iray; BENTO, Maria Aparecida Silva (orgs.). Psicologia social do racismo: estudos sobre branquitude e branqueamento no Brasil. Petrópolis: Vozes, 2016.
BRASIL. Lei Federal n. 12.711, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Presidência da República: Brasília, 2012. Disponível em: https://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/inde. Acesso em: 17 fev. 2025.
CAVALLEIRO, Eliane. Do silêncio do lar ao silêncio escolar: racismo, preconceito e discriminação na educação infantil. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2005.
COSTA, Jurandir Freire. Prefácio. In: SOUZA, Neusa Santos. Tornar-se negro: ou as vicissitudes da identidade do negro brasileiro em ascensão social. Rio de Janeiro: Zahar, 2021.
DIANGELO, Robin. Fragilidade branca. Revista Eco-Pós, Rio de Janeiro, v. 21, n. 3, p. 35-57, 2018. Disponível em: https://ecopos.emnuvens.com.br/eco_pos/article/view/22528. Acesso em: 4 jul. 2025.
DPU; ABPN. Pesquisa sobre a Implementação da Política de Cotas Raciais nas Universidades Federais. Brasília: Defensoria Pública da União/Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as, 2022.
FONAPRACE. V Pesquisa Nacional de Perfil Socioeconômico e Cultural dos Graduandos das IFES. Brasília: Fórum Nacional dos Pró-Reitores de Assuntos Estudantis/Associação Nacional dos Dirigentes das Instituições de Ensino Superior, 2018.
FREDRICH, Vanessa Cristine Ribeiro; SANTOS, Hebert Luan Pereira Campos dos; ROCHA, Tamires de Paiva; SANCHES, Leide da Conceição. Percepção de racismo vivenciado por estudantes negros em cursos de Medicina no Brasil: uma revisão integrativa da literatura. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, v. 26, p. 1-19, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/MY9stGPyX6vcMyWG98yQbSd/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 11 fev. 2025.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Editora Atlas S.A., 2008.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Merli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. São Paulo: EPU, 2013.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio da pesquisa social. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.).; DESLANDES, Suely Ferreira.; GOMES, Romeu. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 26. ed. Petrópolis: Vozes, 2007.
MUNANGA, Kabengele. Prefácio. In: CARONE, Iray; BENTO, Maria Aparecida Silva (orgs.). Psicologia social do racismo: estudos sobre branquitude e branqueamento no Brasil. Petrópolis: Vozes, 2016.
MUNANGA, Kabengele. Uma abordagem conceitual das noções de raça, racismo, identidade e etnia. Palestra proferida no 3º Seminário Nacional Relações Raciais e Educação – PENESB, Rio de Janeiro, 5 nov. 2003. Recuperado de: https://www.ufmg.br/inclusaosocial/?p=59. Acesso em: 24 dez. 2024.
NOGUEIRA, Oracy. Preconceito racial de marca e preconceito racial de origem: sugestão de um quadro de referência para a interpretação do material sobre relações raciais no Brasil. Tempo Social, Revista de Sociologia da USP, v. 19, n. 1, p. 287-308, 2006. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ts/article/view/12545/14322. Acesso em: 30 nov. 2024.
PIZA, Edith. Porta de vidro: entrada para a branquitude. In: CARONE, Iray; BENTO, Maria Aparecida Silva (orgs.). Psicologia social do racismo: estudos sobre branquitude e branqueamento no Brasil. Petrópolis: Vozes, 2016.
RIO DE JANEIRO. Lei n. 3708, de 9 de novembro de 2001. Institui cota de até 40% para as populações negra e parda no acesso à Universidade do Estado do Rio de Janeiro e à Universidade Estadual do Norte Fluminense, e dá outras providências. Rio de Janeiro: Assembleia Legislativa, 2001. Disponível em: http://alerjln1.alerj.rj.gov.br/contlei.nsf/f25571cac4a61011032564fe0052c89c/827dde52958a6dd203256b030063db70?OpenDocument&ExpandView&ExpandSection=-5. Acesso em: 19 nov. 2024.
ROSA, William; FACCHINI, Regina. “Você é um dos reprovados?”: cotas, tensões e processos de subjetivação entre universitários negros de Medicina. MANA, v. 28, n. 3,
p. 1-31, 2022. Disponível em: https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/96337195/scielo-libre.pdf?1671997926=&response-content. Acesso em: 11 fev. 2025.
SANTOS, Dyane Brito Reis. Para além das cotas: a permanência de estudantes negros no ensino superior como política de ação afirmativa, 2009. 215 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2009.
SANTOS, Sérgio Pereira dos; ROCHA, Emerson Ferreira. Entre pedras, revoltas e batidas no peito: uma análise sobre narrativas de vida de médicos negros/as e brancos/as em mediação com o filme Quase Deuses. In: PRUDENTE, Celso Luiz; ALMEIDA, Rogério (org.). Cinema negro: uma revisão crítica das linguagens. São Paulo: FEUSP, 2022.
SILVIANO, Jefferson dos Santos; MOREIRA, Ingrid Karise dos Santos. Narrativas de estudantes negros, indígenas e quilombolas do curso de graduação em Medicina da Universidade Federal de Santa Catarina, Campus Araranguá. 2023. 68 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Medicina) – Universidade Federal de Santa Catarina, Araranguá, 2023.
SOUZA, Neusa Santos. Tornar-se negro: ou as vicissitudes da identidade do negro brasileiro em ascensão social. Rio de Janeiro: Zahar, 2021.
TRINDADE, Josiney da Silva. Entre a “harmonia”, o racismo velado e o silêncio: as relações raciais entre negros/as e brancos/as no Curso de Medicina da Universidade Federal do Pará. 2023. 120 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de
Pós-graduação em Educação e Cultura, Universidade Federal do Pará, Cametá, 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Josiney da Silva Trindade, Vilma Aparecida de Pinho (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.







