Gamification as an active methodology in English language classes
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e15452Keywords:
English Language, Gamification, Learning.Abstract
This paper aims to study the practice of games and recreational activities in English language classes, focusing on the use of active gamification methodology. The research was carried out in a 9th grade class at a public school in the Alto Oeste Potiguar region. The general objective of this study was to analyze the use of games and recreational activities in English language classes as a stimulus for the development of student learning, also highlighting whether the teacher is applying gamification as an active methodology for teaching this curricular component. This is a mixed approach research, with theoretical studies based on authors such as Lima and Barbosa (2024), Nascimento, Silva and Morais (2019), Martins (2016) and guiding documents such as the PCNs (1998) and the BNCC (2018). The reflections indicate that games and recreational activities, if used appropriately, can stimulate English learning in the school researched.
Downloads
References
ARAUJO, Thamiris Oliveira de. Games no currículo e a (des)motivação: investigando o uso de aplicativos gamificados na aula de inglês no ensino médio. Revista Vozes dos Vales, UFVJM – MG, n. 22, Ano XI, out. 2022. Disponível em: http://site.ufvjm.edu.br/revistamultidisciplinar/numero-23-ano-xi-052023/. Acesso em: 10 abr. 2024.
BRASIL. Lei de diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2017. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/item/id/529732. Acesso em: 5 abr. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua estrangeira / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.
FERNÁNDEZ, Gretel Eres; CALLEGARI, Marília Vasques. Estratégias motivacionais para aulas de espanhol. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2009.
FERNÁNDEZ, Gretel Eres; CALLEGARI, Marília Vasques; RINALDI, Simone. Atividades lúdicas para a aula de língua estrangeira: espanhol: considerações teóricas e propostas didáticas. São Paulo: IBEP, 2012.
LIMA, José Rosamilton de; BARBOSA, Edilene Rodrigues. A gamificação na educação infantil em uma escola do município de José da Penha. Revista educação & infâncias, Natal, v. 3, n. 4, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoinfancia/article/view/34460. Acesso em: 10 jan. 2025.
MEGALE, Antonieta; MAGALHÃES, Simone Alves. A formação em diálogo: língua inglesa. São Paulo: Richmond Educação, 2021.
NASCIMENTO, Francimaria Machado do; SILVA, Fabio Rafael Dias da; MORAES, Patrícia Vieira de. Jogos no ensino da Língua Inglesa: um facilitador do ensino-aprendizagem. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, ano 4, ed. 7, v. 2, p. 5-15, jul. 2019. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/jogos-no-ensino. Acesso em: 20 abr. 2024.
MARTINS, Viviane Lima. O lúdico no processo ensino-aprendizagem da língua inglesa. Intr@ciência Revista Científica, ed. 10, dez. 2015. Disponível em: https://uniesp.edu.br/sites/_biblioteca/revistas/20170531134517.pdf. Acesso em: 10 abr. 2024.
SAMPIERI, Roberto Hernandez; COLLADO, Carlos Fernández; LUCIO, María del Pilar Baptista. Metodologia de Pesquisa. 5. ed. Porto Alegre, RS: Editora Penso, 2013.
TILIO, Rogério. Repensando a abordagem comunicativa: multiletramentos em uma abordagem consciente e conscientizadora. In: ROCHA, Cláudia Hilsdorf; FRANCO MACIEL, Ruberval. Língua estrangeira e formação cidadã: por entre discursos e práticas. 2. ed. Coleção: Novas perspectivas em Linguística Aplicada. v. 33. Campinas, SP: Pontes Editores, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 José Rosamilton de Lima, Paulo Rogério de Lima (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.







