Gamification as an active methodology in English language classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e15452

Keywords:

English Language, Gamification, Learning.

Abstract

This paper aims to study the practice of games and recreational activities in English language classes, focusing on the use of active gamification methodology. The research was carried out in a 9th grade class at a public school in the Alto Oeste Potiguar region. The general objective of this study was to analyze the use of games and recreational activities in English language classes as a stimulus for the development of student learning, also highlighting whether the teacher is applying gamification as an active methodology for teaching this curricular component. This is a mixed approach research, with theoretical studies based on authors such as Lima and Barbosa (2024), Nascimento, Silva and Morais (2019), Martins (2016) and guiding documents such as the PCNs (1998) and the BNCC (2018). The reflections indicate that games and recreational activities, if used appropriately, can stimulate English learning in the school researched.

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Author Biographies

José Rosamilton de Lima, Escola Estadual Vicente de Fontes

Licenciado em Letras - Inglês (2001) UERN; Licenciado em Letras - Espanhol (2013)UERN; Licenciado em Pedagogia (2022) Universidade Anhanguera; Especialista emLinguística Aplicada (2004) UERN; Especialista em Língua Inglesa (2006) UERN;Especialista em Gestão Escolar (2016) UFRN; Especialista em Educação Especial e Inclusiva(2024) Universidade Pitágoras Unopar Anhanguera; Especialista em Educação Especial comÊnfase em Transtornos Globais do Desenvolvimento (2024) Universidade Pitágoras UnoparAnhanguera; Mestre em Letras (2011) UERN. Professor de língua inglesa e línguaespanhola da rede estadual de ensino do Rio Grande do Norte. Possui experiência emLinguística, com ênfase em ensino de línguas inglesa e espanhola, livro didático, Análise doDiscurso, discurso e mídia e gestão escolar.

Paulo Rogério de Lima, Secretaria Estadual de Educação do Ceará (SEDUC)

Licenciado em Educação Física (UERN), Especialista em Educação Física Escolar (FIP), Mestre e Doutor em Educação (UECE).

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Published

2025-09-22

How to Cite

LIMA, J. R. de; LIMA, P. R. de. Gamification as an active methodology in English language classes. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 7, p. e15452, 2025. DOI: 10.47149/pemo.v7.e15452. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/15452. Acesso em: 5 dec. 2025.