The connection between music and dance in “Geni e o Zepelim” by Sutaques de Casa
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e15364Keywords:
Art, University, Gender Inequality.Abstract
This article focuses on the choreographic representation of the song Geni e o Zepelim, from the Brazilian singer Chico Buarque, performed by the dance company Sutaques de Casa in 2024 under the general direction of the choreographer Leandro Matos. The purpose is to point out the political nature of the movement when handle with gender inequality and how dance can be part of an educational and enlightening process about how violence against women is still a social problem, besides recording how the connection between music and dance can maximize the artistic experience for both the artists on stage and the spectators. This is a qualitative research, carried out through interviews with the director and cast of Sutaques de Casa, which shows different perspectives about the performance that premiered during the Integrated Arts Concert in celebration of the 56th anniversary of the Sergipe Federal University.
Downloads
References
DALTRO, Emyle; AZEVEDO, Maria Thereza. O Reinventar do corpo na instalação coreográfica ImPermanências de Vera Sala. artciencia.com, Revista de Arte, Ciência e Comunicação, [S. l.], n. 14, 2017. DOI: 10.25770/artc.12184. Disponível em: https://artciencia.com/article/view/12184.
DIAS CARVALHO, Jairo. A teoria das cores e das formas gráficas de Wassily Kandinsky. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 38, p. 1–22, 2024. DOI: 10.14393/REVEDFIL.v38a2024-67731. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/67731.
ELOY. Entrevista concedida em Aracaju, em 14 ago. 2024.
FERNANDES, Camila. Entenda o significado da música Geni e o Zepelim, de Chico Buarque. Letras, Belo Horizonte, 16 jan. 2020. Disponível em: https://www.letras.mus.br/blog/significado-geni-e-o-zepelim/. Acesso em: 29 set. 2024.
FRANCO. Entrevista concedida em Aracaju, em 14 ago. 2024.
MATOS. Entrevista concedida em Aracaju, em 21 ago. 2024.
MOACYR, M. Análise coreológica na criação de dança a partir dos solos do Grupo Húmus - UFS. 2022. Tese (Doutorado em Teoria e Prática do Teatro) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2022.
MOURA, Lino Daniel. Entre Carmens e Severinas: uma proposta de entendimento sobre transculturação na dança. In: VI REUNIÃO CIENTÍFICA DA ABRACE, 2011, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: ABRACE, 2011. Disponível em: http://www.portalabrace.org/vireuniao/territorios/16.%20Daniel%20Moura.pdf. Acesso em: 29 set. 2024.
NERY, Letícia. Concerto de Artes Integradas reúne grande público para comemorar os 56 anos da UFS. Portal UFS, São Cristóvão, 16 maio 2024. Disponível em: https://www.ufs.br/conteudo/74312-concerto-de-artes-integradas-reune-grande-publico-para-comemorar-os-56-anos-da-ufs. Acesso em: 29 set. 2024.
PABLO, Eurim. Arte/Dança – Dança-Teatro Pina Bausch. Prefeitura de Goiânia – Educação, Goiânia. Disponível em: https://sme.goiania.go.gov.br/conexaoescola/eaja/arte-danca-danca-teatro-pina-bausch/. Acesso em: 29 set. 2024.
RAMON. Entrevista concedida em Aracaju, em 21 ago. 2024.
RIBEIRO, M. De registros a reflexões sobre o corpo em processo de criação. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, 2020.
SALDANHA, Rafael. Justiça brasileira recebe 2,5 mil processos de violência contra a mulher por dia, segundo CNJ. CNN Brasil, São Paulo, 7 ago. 2024. Disponível em: https://www.cnnbrasil.com.br/nacional/justica-brasileira-recebe-25-mil-processos-de-violencia-contra-a-mulher-por-dia-segundo-cnj/. Acesso em: 29 set. 2024.
SANTANA. Entrevista concedida em Aracaju, em 12 ago. 2024.
SANTOS. Entrevista concedida em Aracaju, em 16 ago. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pérola Juliana Cunha Lima, Daniel Moura (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.







