The connection between music and dance in “Geni e o Zepelim” by Sutaques de Casa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e15364

Keywords:

Art, University, Gender Inequality.

Abstract

This article focuses on the choreographic representation of the song Geni e o Zepelim, from the Brazilian singer Chico Buarque, performed by the dance company Sutaques de Casa in 2024 under the general direction of the choreographer Leandro Matos. The purpose is to point out the political nature of the movement when handle with gender inequality and how dance can be part of an educational and enlightening process about how violence against women is still a social problem, besides recording how the connection between music and dance can maximize the artistic experience for both the artists on stage and the spectators. This is a qualitative research, carried out through interviews with the director and cast of Sutaques de Casa, which shows different perspectives about the performance that premiered during the Integrated Arts Concert in celebration of the 56th anniversary of the Sergipe Federal University.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pérola Juliana Cunha Lima, Universidade Federal de Sergipe

Graduanda em Dança (UFS). Bailarina e Pesquisadora.

Daniel Moura, Universidade Federal de Sergipe

Professor Adjunto da Universidade Federal de Sergipe, Doutor e Mestre pelo Programa de Pós Graduação em Artes Cênicas da UFBA, doutorado sanduíche PDSE/CAPES na Universidade Complutense de Madrid, graduado pela Escola de Dança da UFBA em licenciatura e bacharelado.

References

DALTRO, Emyle; AZEVEDO, Maria Thereza. O Reinventar do corpo na instalação coreográfica ImPermanências de Vera Sala. artciencia.com, Revista de Arte, Ciência e Comunicação, [S. l.], n. 14, 2017. DOI: 10.25770/artc.12184. Disponível em: https://artciencia.com/article/view/12184.

DIAS CARVALHO, Jairo. A teoria das cores e das formas gráficas de Wassily Kandinsky. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 38, p. 1–22, 2024. DOI: 10.14393/REVEDFIL.v38a2024-67731. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/67731.

ELOY. Entrevista concedida em Aracaju, em 14 ago. 2024.

FERNANDES, Camila. Entenda o significado da música Geni e o Zepelim, de Chico Buarque. Letras, Belo Horizonte, 16 jan. 2020. Disponível em: https://www.letras.mus.br/blog/significado-geni-e-o-zepelim/. Acesso em: 29 set. 2024.

FRANCO. Entrevista concedida em Aracaju, em 14 ago. 2024.

MATOS. Entrevista concedida em Aracaju, em 21 ago. 2024.

MOACYR, M. Análise coreológica na criação de dança a partir dos solos do Grupo Húmus - UFS. 2022. Tese (Doutorado em Teoria e Prática do Teatro) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2022.

MOURA, Lino Daniel. Entre Carmens e Severinas: uma proposta de entendimento sobre transculturação na dança. In: VI REUNIÃO CIENTÍFICA DA ABRACE, 2011, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: ABRACE, 2011. Disponível em: http://www.portalabrace.org/vireuniao/territorios/16.%20Daniel%20Moura.pdf. Acesso em: 29 set. 2024.

NERY, Letícia. Concerto de Artes Integradas reúne grande público para comemorar os 56 anos da UFS. Portal UFS, São Cristóvão, 16 maio 2024. Disponível em: https://www.ufs.br/conteudo/74312-concerto-de-artes-integradas-reune-grande-publico-para-comemorar-os-56-anos-da-ufs. Acesso em: 29 set. 2024.

PABLO, Eurim. Arte/Dança – Dança-Teatro Pina Bausch. Prefeitura de Goiânia – Educação, Goiânia. Disponível em: https://sme.goiania.go.gov.br/conexaoescola/eaja/arte-danca-danca-teatro-pina-bausch/. Acesso em: 29 set. 2024.

RAMON. Entrevista concedida em Aracaju, em 21 ago. 2024.

RIBEIRO, M. De registros a reflexões sobre o corpo em processo de criação. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, 2020.

SALDANHA, Rafael. Justiça brasileira recebe 2,5 mil processos de violência contra a mulher por dia, segundo CNJ. CNN Brasil, São Paulo, 7 ago. 2024. Disponível em: https://www.cnnbrasil.com.br/nacional/justica-brasileira-recebe-25-mil-processos-de-violencia-contra-a-mulher-por-dia-segundo-cnj/. Acesso em: 29 set. 2024.

SANTANA. Entrevista concedida em Aracaju, em 12 ago. 2024.

SANTOS. Entrevista concedida em Aracaju, em 16 ago. 2024.

Published

2025-10-17

How to Cite

LIMA, P. J. C.; MOURA, D. The connection between music and dance in “Geni e o Zepelim” by Sutaques de Casa. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 7, p. e15364, 2025. DOI: 10.47149/pemo.v7.e15364. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/15364. Acesso em: 15 dec. 2025.

Issue

Section

Dossiê - Estudos Trans e Cuir: intersecções e diálogos