Trans People in Argentine Graduate Studies: Initial Discussions for a State of the Knowledge
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e15357Keywords:
Trans people, Postgraduate studies, State of KnowledgeAbstract
This article investigates the experiences of Black and Indigenous trans people in Argentine Higher Education. The objective is to map and discuss the academic production, identifying advances and gaps, especially about intersectional studies. The study is anchored in Paul Preciado (2017; 2019), Letícia Nascimento (2021), and Jack Halberstam (2020), who understand trans identities as forms of gender dissidence. The analysis also draws on Patricia Hill Collins and Sirma Bilge’s (2020) intersectional perspective, which considers the articulation of gender, race, and other social markers. Methodologically, it is a bibliographic, exploratory research with qualitative and quantitative approaches. The corpus was built from the repository of the Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), using the descriptors persona trans and posgrado, resulting in four publications between 2021 and 2024. The findings indicate that research on this topic remains incipient, reinforcing the need to expand scientific production.
Downloads
References
BENEVIDES, Bruna. Dossiê: assassinatos e violências contra travestis e transexuais brasileiras em 2024. Brasília: ANTRA, 2025.
COLLINS, Patricia Hill; BILGE, Sirma. Interseccionalidade. São Paulo: Boitempo, 2020.
DELLACASA, María. Legislación y acciones afirmativas para la población trans: Un balance a diez años de la Ley de Identidad de Género en Argentina. PAPELES del Centro de Investigaciones de la Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales de la UNL, Santa Fe, v. 17, n. 27, 2023.
FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 79, 2002.
FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
GIL, Antônio. Como elaborar Projetos de Pesquisa. São Paulo: Atlas, 2017.
HALBERSTAM, Jack. A arte queer do fracasso. Recife: Cepe Editora, 2020.
HARAWAY, Donna. Simians, cyborgs and women: the reinvention of nature. Nova York: Routledge, 1991.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTADÍSTICA Y CENSOS. Censo Nacional de Población, Hogares y Viviendas 2022: Síntesis de resultados. Buenos Aires: INDEC, 2025.
LAURETIS, Teresa de. A tecnologia do gênero. In: BUARQUE DE HOLLANDA, Heloísa (Org.). Tendências e Impasses: o feminismo como crítica da cultura. Rio de Janeiro: Rocco, 1994. p. 206-242.
NASCIMENTO, Letícia. Transfeminismo. São Paulo: Jandaíra, 2021.
OLIVEIRA, André. "A educação é uma catapulta para a liberdade": acesso e permanência de homens trans em instituições de ensino superior. 2020. 143 f. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2020.
PEIXE, Alexandre; MORELLI, Fábio. “Homens do futuro”: o movimento de homens trans no Brasil sob o olhar de Xande Peixe. In: GREEN, James N. (org.). História do Movimento LGBT no Brasil. São Paulo: Alameda, 2018.
PRECIADO, Paul. Manifesto Contrasexual: Práticas subversivas de identidade sexual. São Paulo: n-1 edições, 2017.
PRECIADO, Paul. Un apartamento en Urano: Crónicas del cruce. Barcelona: Editorial Anagrama, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 João Sol Ávila Mendonça, Avelino Aldo Lima Neto, Azemar dos Santos Soares Júnior (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.







