Trans People in Argentine Graduate Studies: Initial Discussions for a State of the Knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e15357

Keywords:

Trans people, Postgraduate studies, State of Knowledge

Abstract

This article investigates the experiences of Black and Indigenous trans people in Argentine Higher Education. The objective is to map and discuss the academic production, identifying advances and gaps, especially about intersectional studies. The study is anchored in Paul Preciado (2017; 2019), Letícia Nascimento (2021), and Jack Halberstam (2020), who understand trans identities as forms of gender dissidence. The analysis also draws on Patricia Hill Collins and Sirma Bilge’s (2020) intersectional perspective, which considers the articulation of gender, race, and other social markers. Methodologically, it is a bibliographic, exploratory research with qualitative and quantitative approaches. The corpus was built from the repository of the Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), using the descriptors persona trans and posgrado, resulting in four publications between 2021 and 2024. The findings indicate that research on this topic remains incipient, reinforcing the need to expand scientific production.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

João Sol Ávila Mendonça, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Master’s student in Education at the Programa de Pós-Graduação em Educação at the Universidade Federal do Rio Grande do Norte (PPGEd/UFRN), with a bachelor's degree in Pedagogy from UFRN. Programa Abdias Nascimento Fellow at Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES).

Avelino Aldo Lima Neto, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

PhD in Educational Sciences from Université Paul Valéry and UFRN. Professor of Philosophy at IFRN and the Graduate Programs in Professional Education (PPGEP/IFRN) and Education (PPGEd/UFRN). Vice-leader of the Diversity Observatory (IFRN/CNPq).

Azemar dos Santos Soares Júnior, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

PhD in Education from the Federal University of Paraíba (PPGE/UFPB). Professor in the Department of Educational Practices and Curriculum (DPEC) at UFRN and in the Graduate Programs in Education (PPGEd/UFRN) and in History Teaching (ProfHistória/UFRN).

References

BENEVIDES, Bruna. Dossiê: assassinatos e violências contra travestis e transexuais brasileiras em 2024. Brasília: ANTRA, 2025.

COLLINS, Patricia Hill; BILGE, Sirma. Interseccionalidade. São Paulo: Boitempo, 2020.

DELLACASA, María. Legislación y acciones afirmativas para la población trans: Un balance a diez años de la Ley de Identidad de Género en Argentina. PAPELES del Centro de Investigaciones de la Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales de la UNL, Santa Fe, v. 17, n. 27, 2023.

FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 79, 2002.

FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

GIL, Antônio. Como elaborar Projetos de Pesquisa. São Paulo: Atlas, 2017.

HALBERSTAM, Jack. A arte queer do fracasso. Recife: Cepe Editora, 2020.

HARAWAY, Donna. Simians, cyborgs and women: the reinvention of nature. Nova York: Routledge, 1991.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTADÍSTICA Y CENSOS. Censo Nacional de Población, Hogares y Viviendas 2022: Síntesis de resultados. Buenos Aires: INDEC, 2025.

LAURETIS, Teresa de. A tecnologia do gênero. In: BUARQUE DE HOLLANDA, Heloísa (Org.). Tendências e Impasses: o feminismo como crítica da cultura. Rio de Janeiro: Rocco, 1994. p. 206-242.

NASCIMENTO, Letícia. Transfeminismo. São Paulo: Jandaíra, 2021.

OLIVEIRA, André. "A educação é uma catapulta para a liberdade": acesso e permanência de homens trans em instituições de ensino superior. 2020. 143 f. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2020.

PEIXE, Alexandre; MORELLI, Fábio. “Homens do futuro”: o movimento de homens trans no Brasil sob o olhar de Xande Peixe. In: GREEN, James N. (org.). História do Movimento LGBT no Brasil. São Paulo: Alameda, 2018.

PRECIADO, Paul. Manifesto Contrasexual: Práticas subversivas de identidade sexual. São Paulo: n-1 edições, 2017.

PRECIADO, Paul. Un apartamento en Urano: Crónicas del cruce. Barcelona: Editorial Anagrama, 2019.

Published

2025-12-02

How to Cite

MENDONÇA, J. S. Ávila; LIMA NETO, A. A.; DOS SANTOS SOARES JÚNIOR, A. Trans People in Argentine Graduate Studies: Initial Discussions for a State of the Knowledge. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 7, p. e15357, 2025. DOI: 10.47149/pemo.v7.e15357. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/15357. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Dossiê - Estudos Trans e Cuir: intersecções e diálogos