Liberating pedagogy and decoloniality: dialogues among Paulo Freire, Enrique Dussel, and Ramón Grosfoguel
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e15324Keywords:
Decoloniality, Dussel, Liberating Education, Freire, GrosfoguelAbstract
The colonization of Latin America was a historical event that impacted the entire world, leaving enduring consequences that persist to this day, such as Eurocentrism and epistemic racism/sexism, which have entrenched their claws into Westernized universities, hierarchizing epistemologies. In this context, Enrique Dussel and Ramón Grosfoguel propose pluriversal transmodernity, a decolonial project aimed at fostering intercultural philosophical dialogue among all peoples, promoting the valorization of epistemologies marginalized by Europe and the United States. Paulo Freire, with his Liberating Pedagogy, contributed through his proposal to appreciate popular knowledge, emphasizing the importance of recognizing the social, historical, and political context in which individuals are situated. Therefore, the objective of this article is to correlate the ideas of Freire, Dussel, and Grosfoguel, aiming to contribute to a debate that inspires decolonial and emancipatory educational practices, centering the knowledge produced by Latin American authors.
Downloads
References
AMIN, Samir. O imperialismo, passado e presente. Tempo, v. 9, n. 18, p. 77–123, jan. 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tem/a/Fzm4BXPHmV6GGbBdFvwpPSh/. Acesso em: 30 dez. 2024.
CÉSAIRE, Aimé. Discurso sobre o colonialismo. Tradução de Claudio Willer. São Paulo: Veneta, 2020.
DUSSEL, Enrique. 1492: O ENCOBRIMENTO DO OUTRO (A origem do “mito da Modernidade”). Tradução: Jaime de A. Clasen. Petrópolis - Rio de Janeiro: Vozes, 1993.
DUSSEL, Enrique. World-System and "Trans"-Modernity. Nepantla: Views from South, v. 3, n. 2, p. 221-244, 2002. Disponível em:https://docs.enriquedussel.com/txt/Textos_Articulos/332.2002_ingl.pdf. Acesso em: 30 dez. 2024.
DUSSEL, Enrique. Filosofías del Sur: Descolonización y Transmodernidad. México: Akal / Inter Pares, 2015.
FIGUEIREDO, Angela; GROSFOGUEL, Ramón. Por que não Guerreiro Ramos? Novos desafios a serem enfrentados pelas universidades públicas brasileiras. Revista Ciência & Cultura, v. 59, n. 2, p. 36-41, jun. 2007. Disponível em: http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0009-67252007000200016. Acesso em: 06 jan. 2025.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 46 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2020.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Notas explicativas de Ana Maria Araújo Freire. 33ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2023.
FREIRE, Paulo; FREIRE, Ana Maria de Araújo (Org.). Pedagogia da Indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. 6ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 2021.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 12ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
GROSFOGUEL, Ramón. A estrutura do conhecimento nas universidades ocidentalizadas: racismo/sexismo epistêmico e os quatro genocídios/epistemicídios do longo século XVI. Sociedade e Estado, v. 31, n. 1, p. 25–49, jan. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/se/a/xpNFtGdzw4F3dpF6yZVVGgt/?lang=pt. Acesso em: 29 dez. 2024.
GROSFOGUEL, Ramón. De la sociología de la descolonización al nuevo antiimperialismo decolonial. México: Akal / Inter Pares, 2022.
GROSFOGUEL, Ramón. Descolonizar as esquerdas ocidentalizadas: para além das esquerdas eurocêntricas rumo a uma esquerda transmoderna descolonial. Contemporânea – Revista de Sociologia da UFSCar. São Carlos, v. 2, n. 2, p. 337-362, jul./dez. 2012. Disponível em: https://www.contemporanea.ufscar.br/index.php/contemporanea/article/view/86. Acesso em: 07 jan. 2025.
MELO, José Joaquim Pereira. O Império Asteca e as escolas para a formação de guerreiros e sacerdotes. Revista Série-Estudos, Campo Grande - MS, n. 23, p. 149-160, jan./jun. 2007. Disponível em: https://www.serie-estudos.ucdb.br/serie-estudos/article/view/268. Acesso em: 10 jan. 2025.
SILVA, Nádia Maria Cardoso da. Universidade no Brasil: Colonialismo, Colonialidade e Descolonização numa Perspectiva Negra. Revista Interinstitucional Artes de Educar, v. 3, n. 3, p. 233–257, 2018. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/29814. Acesso em: 29 dez. 2024.
SILVA NETO, João Paulino da. Saberes dos povos indígenas Maya e Yanomami: desafios epistêmicos no processo de descolonização. São Carlos: Pedro & João Editores, 2023. Livro eletrônico. Disponível em: https://pedroejoaoeditores.com.br/produto/saberes-dos-povos-indigenas-maya-e-yanomami-desafios-epistemicos-no-processo-de-descolonizacao/. Acesso em: 10 fev. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Melissa Dandara de Oliveira Duarte, José Rodrigo Santos Velho, João Paulino da Silva Neto (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.







